2008-12-29

Artikel: Öka din kreativitet! (Del 4/4 - Tips/Tricks)

I denna del av artikelserien kommer jag att på enklaste sätt ge tips och tricks på hur man kan få mer motivation, inspiration och nya intryck.

Artikelserien består av fyra delar:

Del 1 - Introduktion
Del 2 - Teori
Del 3 - Metoder
Del 4 - Tips/Tricks


Vi har hittills talat om kreativitet på ett mer eller mindre allmänt plan. Jag tänkte nu försöka delge mina egna, inte ogrundade men kanske heller inte vetenskapligt bevisbara erfarenheter.

Kreativitet och inspiration är för mig skiljda åt. Inspirationen är överordnad kreativiteten. Gemensamt för de båda är att de verkar följa något slags sinusmönster i toppar och dalar. Det finns perioder då jag ligger på botten och då skäms jag såklart lite över att inte får saker gjorda. Min semester var en sådan period. Istället för att jobba med att fixa lägenheten som jag planerat så kitesurfade jag. Detta var ett bra sätt för min rekreation, men det hjälpte mig knappast styra upp förvaringsmöjligheterna i hallen. För att finna inspiration måste man bryta mönster och få nya intryck...


Begränsa dig!
Begränsningar gör iallafall mig kreativ. Jag har hört några av er säga att ni tycker det är svårt med alla begränsningar vi sätter upp under kursmomenten, men tro mig... arbetsuppgifterna blir ogreppbara utan dem.

Tiden är en typ av begränsning. Den kan förvisso kan vara stressande, men den ger en rejäl spark i baken och får en att göra jobbet. Har man en deadline på sig och det hänger mycket på spel om så kan mycket väl Wallas kreativa process kicka in (läs del 2/4 - Teori) och hjälpa till på traven.

Ett annat sätt är att begränsa det fysiska rummet. Stäng av TV:n och fly från alla störande moment till exempel. Jag brukar å andra sidan föredra att ta på mig mina AKG-lurar och lyssna på instrumental musik för att eliminera störande element i omgivningen. Sen kan jag sitta och skissa i lugn och ro. På gott och ont missar jag dock en del telefonsamtal på detta vis. Jag läste förresten en artikel för ett tag sedan som handlade om manusförfattare till några av de stora TV-serierna i USA. Dessa författare samlas i en avskalad källarlokal utan fönster när de arbetar.


Men det finns fler begränsningar som triggar kreativiteten. Att begränsa material och metoder kan vara en bra idé.
Idag är vi bortskämda med högupplösta färgsprakande interface i våra datorer med tusentals mallar och presets vad vi än tänker företa oss. Jag brukar pixla på min Atari ST från 1985. Inga Photoshop-filter där inte, och max 16 färger på skärmen samtidigt. Upplösningen är 320x200 där varje pixel naturligtvis sätts på plats manuellt. Terapiarbete, ja, men ett oerhört roligt och inspirerande sådant!



På liknande grunder har jag i princip slutat göra MIDI-baserad musik. Idag kan du göra i princip allt med tillräcklig infrastruktur. Du behöver inte ens ha ett innehåll. Budget till teknikparken verkar vara en avgörande faktor som skiljer elit från amatör och jag har övergått till mer begränsade gränssnitt för att skapa musik (senast jag jobbade med MIDI var 2005 då jag gjorde musik till en modevisning). Ljudchippen i Atari ST (1985) och Gameboy (1989), båda 4-bit SSG till strukturen, främjar min kreativitet. Att problematisera och söka lösningar i de här gamla systemen medför en massa pusslande för att få en så optimal ljudbild som möjligt i sammanhanget.

Lösningen blir - som sig bör - en produkt av förutsättningarna.

Prova själv att begränsa dig på detta vis. Hur många pixlar (bredd x höjd) behöver du för att skapa ett fullt läsbart pixelbaserat typsnitt? Behöver du 5x8 px/tecken, eller kan du pressa ner dimensionerna ytterligare kanske?


5x8-pixels fonter används ofta i mindre gränssnitt såsom i miniräknare etc.


Gör studiebesök!
Att träffa någon sakkunnig inom det område man arbetar eller att besöka ett museum brukar kunna få igång motivationen. Eller kanske kan man gå på en fotbollsmatch? Du behöver knappast vara sportintresserad för att få ut något av 20.000 jublande supportrar när Blåvitt gör mål. Det hela handlar om att få nya intryck! Dessutom kan studiebesök vara oerhört viktiga om du jobbar med reklamprojekt exempelvis. Som referens kan skolexemplet om David Ogilvys (1911-1999) studiebesök på Rolls-Royce lyftas fram där han fick uppslag till den copy som ökade företagets försäljning med 400% Han talade med ingenjörerna bakom bilen och kom fram till:

"At 60 miles an hour the loudest noise in this new Rolls-Royce comes from the electric clock."
- David Ogilvy (Ogilvy & Mathers)


Läs böcker eller köp inspiration!
Jag köpte en massa böcker på bokmässan nu i höstas och gick på inspirationsföreläsningar (läs inlägg: 2008-10-05). Att ha tillgång till referenslitteratur är ovärderligt. Ta en kopp kaffe/te och bläddra i konstböcker eller facktidskrifter. Biblioteket är en guldgruva i de här sammanhangen! Se hur andra gjort, kan du omsätta deras idéer på något sätt, eller kanske kommer du på något helt nytt..?
När inget annat hjälper kan inköp av ny teknik ge incitament att jobba hårdare. Jag måste då rekommendera 3DConnexion SpaceNavigator och Wacom Intuos-serien som jag själv använt i flera år. Verktyg som är en ovärderlig länk mellan människa-maskin och som verkar för en arbetsmiljö med mindre friktion, både fysiskt och mentalt.


Printa saker!
Det är alltid en ego-boost att se sina bilder i tryck. Så när du gjort något du är riktigt nöjd med, printa ut och sätt upp på väggen istället för att låta den ligga som magnetiska laddningar på nån gammal hårddisk. Så säg till när du vill printa med 4880:n, så sätter vi upp det i salen eller på någon annan plats i skolan.


Ställ upp i en tävling!
Det är oerhört motivationsdrivande att ställa upp i en tävling. Att tävla ger en extra kick i baken, men samtidigt är man mån om att göra ett riktigt bra jobb eftersom andra kommer att bedöma och ge feedback på arbetet. Om man sedan dessutom vinner blir det en enorm ego-boost som inspirerar till fler genomtänkta arbeten.

Tidigare har jag ställt upp i idétävlingar, grafiktävlingar, musiktävlingar mm. och vunnit cyklar, resecheckar mm. Oftast symboliska motprestationer mot vad tävlingsarrangörerna fått ut i sin tur, men det är alltid roligt att tävla och meriten i sig är värdefull.

Nästa tävling som intresserar mig tipsade jag om i ett tidigare inlägg. Skateboard-designtävlingen på Hollywood.se har deadline 8/1. Om du inte börjat skissa är det hög tid nu. Högvinsen lär även här vara symbolisk i den bemärkelse att den troligtvis inte kommer att stå i proportion till arbetsinsatsen bakom det vinnande bidraget, men det är alltid kul att tävla och meriten är i sig helt klart värd att föra in i sitt CV eller portfolio.


Avslutande ord...
Som synes är kreativitet ett område utan definitiva svar, men jag hoppas och tror att denna artikelserie lämnar er med något mer kunskap och att ni återkommer till denna när ni gör era arbeten. Det har i vilket fall varit lärorikt för mig själv att reflektera kring frågorna, och inte minst i att klä dessa tankar i ord.

2008-12-19

Lektion: Sammanfattning av B-kursen

Höstterminen har passerat med rasande fart. 200 poäng grafisk kommunikation i A- och B-kurserna med ganska blandade moment för att få perspektiv på verksamhet och känsla för vad man gillar och är duktig på. Vårterminen ska präglas av mer fördjupande moment inom bland annat typografi, reklam, logotyper/varumärken mm. Bland annat ryktas det ett skarpt case där eleverna ska ta fram en grafisk profil åt en lokal verksamhet, det talas också om designtävlingar.

Under B-kursen har eleverna byggt strukturen för sin portfolio i antingen fysisk form eller digital form. Tanken är att man ska samla sina bästa arbeten i denna (kvalitet går före kvantitet) och att i C-kursen ha portfolion i åtanke när man arbetar med sina uppgifter/projekt. Till vårterminen ska vi låta fotografera/screencapure:a dessa och publicera här på bloggen.


Kan i detta inlägg också passa på att blicka tillbaka på caset med vinetiketter som gjordes tidigare i höstas (läs här). Appropå etikettdesign så tyckte jag att flaskorna från årgångsglöggsamlingen min sambo köpte tidigare denna månad var intressanta och stiligt förpackade. Noterar nu efter lite googlande att designbyrån Blidholm Vagnemark Design (BVD) faktiskt vunnit pris för formen (detta var 2006).

Man har med sin formgivning skapat intresse för produkten hos en yngre målgrupp... Läs juryns motivering på Swedish Design Award.


Foto: Martin Knutsson


Om du har något att rapportera under ledigheten, kör på, gör det! Jag kommer sannolikt att posta nya inlägg så kolla gärna in ibland. Ha nu ett riktigt skönt jullov så ses vi i januari igen!

2008-12-17

Tutorial: Emoticon

En så kallad ”emoticon” är en symbol som ska uttrycka olika känslor. Det finns emoticons i både textform (kan vara ”=)”, klassiska ”:-)” eller vad som helst) och i grafisk form. Man kan på svenska även kalla det för uttryckssymboler. Jag har bestämt mig för att skriva en liten tutorial om hur man gör en hyfsat enkel emoticon i programmet Adobe Illustrator, CS3 versionen. Du kan givetvis göra stegen i annorlunda ordning eller säkerligen på andra sätt, men såhär gör jag enkelt på eget sätt. OBS! Glöm inte att använda dig av olika lager.





Börja med att använda Ellipse Tool (L) för att göra en cirkel i önskad storlek och färg.

(Exempelvis Orange eller Gul)






Gör sedan en eller två cirklar till i mitten av den stora cirkeln, där den ena ska vara lite större än den andra.
Fyll dessa två med andra nyanser av färgen.







Nu ska du smälta ihop färgerna i de tre cirklarna genom att använda Blend Tool (W). Du klickar med Blend Tool på utkanterna av två cirklar för att smälta ihop dem.






Dags för ögon och mun. Ett öga gör du enkelt genom att använda Ellipse Tool igen, kopiera ögat och klistra in för att få två exakt lika stora ögon.










Munnen kan du också göra med hjälp av Ellipse Tool. Gör en cirkel som ser någorlunda passande ut och klipp sedan av den på mitten, ta bort den övre halvcirkeln. Använd sedan Selection Tool (V) och klicka på munnen, ändra sedan Stroke till önskat värde.






Slutligen lägger jag till ett litet blänk på emoticonen. Detta gör jag genom att göra en ny cirkel lite längre upp, och sätta färgen till en gradient från svart till vitt. Ändra blending mode till ”Screen”.








Resultatet!

Nu har du enkelt gjort en söt ”smiley” som du kan använda som uttryckssymbol på MSN eller vad som helst.





Lycka till,
Dennis Persson

2008-12-15

Tips: www.deviantart.com

Dejan tipsar:

http://www.deviantart.com/ är en sida där en massa designers är samlade för att dela med sig av sin konst. På den sidan kan du kolla på hundra tusentals snygga bilder! Jag tycker att det kan vara bättre att hitta snygga bilder på deviantart.com än på Googles bildsök. Nästan 100% av alla bilder är unika och du får olika resultat på alla sidor. Det är enkelt att bli medlem och lägga upp sina bilder/arbeten.


Du kan egentligen lägga upp vad som helst! En .exe fil som exempel. På deviantart.com kan du ladda ner photoshop/Illustrator brushes, fonts, spel, filmer, texter mm. Allt handlar om konst.

Är du medlem kan du även anmäla dig till tävlingar med fina priser. Du kan vinna allt från T-shirts och väskor till Ipod och Playstation 3. Men det roligaste är att se vinnarnas bidrag till tävlingarna.

På sidan kan du adda vänner och favorisera bilder mm. Du kan kommentera alla bilder, sätta betyg och ladda ner bilden. När du trycker på ”Download” så brukar artisten ofta ladda upp en .rar fil med .psd filen och photoshop brushes som den har använt i bilden mm. Så du får lite grejer ”på köpet”.

Dejan Simic, SMH06

2008-12-11

Tävling: Designa en skateboard!

Inte ska ni sitta sysslolösa över julhelgen! Skateboardmärket Hollywood anordnar nämligen en designtävling där de inbjuder oss till att skicka in bidrag. Man kan vinna presentkort på 5000:- och du får sin design tryckt på deras brädor och såld i butik om du vinner.

På deras webbsite berättar de mer. Där finns tävlingsregler samt en mall i .AI-format (Adobe Illustrator). Deadline för inlämning av bidrag är 8:e januari.

Detta kan bli en rejäl fjäder i hatten och ett värdefullt tillskott i din portfolio. Dessutom är det ju en ego-boost att se folk åka på en bräda man själv formgivit.

Ha så roligt och lycka till!


Jamen sitt inte bara där! Läs tävlingsreglerna och börja skissa! :]

2008-12-10

Humor: bio-bak.nl - Sött och sjukt på samma gång!

Galnare än såhär blir det knappast. Coen Grifts portfölj bygger på att besökaren navigerar i en 1000 megapixel (40,000 x 25,000) värld, en vansinnig massa ljudeffekter, dialog och sjuk humor. Klart värd ett besök om du har tid att fastna där en halvtimme eller så.

Klicka på bilden för att komma till http://www.bio-bak.nl

2008-12-09

Artikel: Missledande hastighetsbeteckningar förvirrar bredbandskunder!

Skillnaden mellan bit och byte samt binära och icke-binära prefix är stor. Det blir dessutom extremt missvisande när försäljare mer väljer att använda beteckningar som missleder kunden. I artikeln vill jag reda ut skillnaden mellan bit och byte, binära och icke-binära prefix samt visa på en slutledning där du själv kan räkna ut din internethastighet i den mer vanligt använda kB/s. (kilobinära bytes per sekund.)

Fin bildInternetleverantörerna benämner oftast sina internethastigheter med antalet megabit per sekund (Mb/s) nedströms respektive uppströms, separerade med ett snedstreck. Hastigheten 8/1 Mb/s betyder således att man får 8 megabit per sekund nedströms och kan skicka 1 megabit per sekund uppströms. Benämningen kan dock vara väldigt missledande för den icke insatte.

I datorsammanhang används binära prefix, som har samma beteckning, samt samma uttal som icke-binära prefix, men skiljer sig i värde.

En kilobinär (k) = 1024. En kilobinär bit (kb) = 1024 bit.
En Megabinär (M) = 1,048,576, eller 1024 kilobinär.
En Megabinär bit (Mb) = 1,048,576 bit.


Den identiska beteckningen och det identiska uttalet skapar ofta stor förvirring angående vilken typ som gäller. Generellt använder internetleverantörer icke-binära prefix, för att kunna marknadsföra ”högre” hastigheter, medans datorer använder binära prefix.

Med hjälp av våran nyfunna kunskap kan vi räkna ut hur många kilobinära bytes per sekund (kB/s) vår uppkoppling kan generera med formeln: (a*M/8/1024), där a är din uppkoppling i icke-binära megabits per sekund.

Exemeplvis:
Hastigheten 8/1 Mb/s ger (8*M/8/1024) kB/s nedströms och (1*M/8/1024) kB/s uppströms. Eller cirka 976 kB/s nedströms och 122 kB/s uppströms.

Utöver detta så kan hastigheten variera bland annat beroende på hur nära man bor sin telestation och kvalitéen på sin nätverkskabel.

Vill du läsa en mer utförlig förklaring av skillnaden mellan binära och ickebinära prefix kan du besöka IEC på deras hemsida:

IEC - When is a kilobyte a kibibyte? And an MB an MiB?

Text och illustration:
Pontus Westermark
SMH06

Elevpublikation: Reklaminsatsen som gav valuta för pengarna?

Den 15/11 var det modevisning på ett av Halmstads få uteställen med åldersgräns 18. Denna ordnades av Carlings och hölls på B&B som har gjort ett stort uppryck. För att locka besökare lade B&B ner mycket tid på reklam och layout. De lockade även med ett bord för kvällen, gratis drinkar, gratis inträde och företräde i kön för en utvald grupp som den här gången bestod av studentkommittéerna i Halmstad samt deras vänner (då passade jag självklart på att utnyttja min kära vän Desireé och ta del av detta).

Stämningen var på topp och folk dansade och var glada. Dock blev vi lite besvikna över modevisningen, då vi behövde göra ett besök på toaletten hann modevisningen både börja och sluta... Detta under loppet av max 10 minuter. Men förutom detta är vi nöjda med kvällen. Efter denna kväll har de fortsatt med små happenings, och lockat besökare med diverse utskick av inbjudningar med mera. Så då kan man ställa sig frågan; är/var B&B nära en konkurrs som de nu gör allt för att undvika?

Som många nog känner till så har det inte gått så bra för B&B på senare tid. Den enda uppmärksamhet stället fått har varit då det varit slagsmål på eller i närheten av klubben. Vi kan ju bara hoppas att deras jobb med att marknadsföra stället ger ett lyckat uppryck, för som sagt är B&B ett av få ställen för 18-åringar i Halmstad. Även om B&B kanske inte är någon höjdare så är det såklart bättre än ingenting alls.

Fortsätter de med sin marknadsföring och med utskick med mera så tror jag dock att det i brist på andra ställen inte kommer vara något problem. Detta bevisar också i så fall att det går att rycka upp ett företag etc om man lägger ner tillräckligt mycket tid och pengar på marknadsföring. Detta var allt jag hade att säga, jag vill bara när vi ändå talar om ämnet lägga in en liten parantes. Lägger Mårtensson ner, eller byter till en sämre lokal, blir det en stor förlust för hela Halmstad, och då måste nog vi alla flytta härifrån. Det var allt för mig.

Besök B&B's webbsida. Flashigt värre.

2008-12-08

Reportage: From STHLM with love...

I torsdags besökte jag och Brice Harel, arkitektläraren, utställningen Forms of Inquiry: The Architecture of Critical Graphic DesignIASPIS i Stockholm. En utställning baserad på relationen mellan arkitektur och grafisk design där internationella formgivare ombetts att bidra med s.k. "undersökningar" av arkitektoniska frågeställningar i form av grafiska produkter.

Det finns många likheter. Både formgivaren och arkitekten ska ju strukturera information samtidigt som de håller fast vid ett koncept. I boken ska man, på samma sätt som i ett hus, bli välkomnad, man ska kunna orientera sig och röra sig mellan olika delar.

Jag diskuterade denna fråga redan med förra årets klass utifrån ett perspektiv där bokstaven skulle kunna liknas vid det minsta byggelementet i en grafisk produkt. På samma sätt som arkitekten har balkar, stag och bultar i sina konstruktioner så har den grafiske formgivaren typografins delar (uppstapel, hårstreck, seriffer etc.) som minsta element att "bygga" sin komposition av.

William från förra årets klass tolkade uppgiften som synes ovan och gav sin
grafiska produkt en dystopisk och orolig känsla med sin röriga och dekorativa
typografi. Grafik: William Olsen 2008.



Men tillbaka till Stockholmsresan. För vi hann med mer än bara utställningen. När X2000 landade på centralstationen formerade vi brohuvud i den bitande ostkustska kylan och tog oss därefter mot Skeppsholmen för att förära Moderna Museet och Arkitekturmuseet med ett besök. Men istället för att gå söderut tog vi irrationellt Vasagatan åt nordväst vilket resulterade i att vi hamnade på Norra bantorget. Men det gjorde inte så mycket. Vi passade då på att kolla in Skanskas nybyggda strykjärnshus.

T.v: Strykjärnshuset med 14000 kvm kontorsyta ska stå klart våren 2009.
Foto: Martin Knutsson

Väl på Skeppsholmen hade Moderna en enorm tillfällig utställning om dadaisten Max Ernst, och Brice tog ett grymt fånigt foto av mig görandes thumbs-up framför Rauschenbergs angoraget i den permanenta utställningen. När väktaren upplyst mig om fotoförbudet var det bara att packa ner kameran under resten av vistelsen. De museer jag varit på under den senaste tiden har haft en mer liberal inställning till fotografering så jag hade faktiskt inte en tanke på att det kunde vara förbjudet. Ett kargt kulturklimat dämpar lilla landet lagom. Arkitekturmuseet visade just nu på katalansk arkitektur med Gaudí och mer samtida arkitekter i Barcelona.

Efter att ha ätit middag tog vi oss upp på söder till fots och västerut mot Slussen där vi till slut sprang på vår destination. Det visade sig att Digital Illusions CE (spelföretaget bakom gamla Pinball Dreams och senare Battlefield-serien) hade lokaler på samma adress. På tillbakavägen tog vi Katarinahissen för att komma ner från kullen och möttes i hissen av en liten man som tog betalt för färden. Både jag och Brice kände David Lynch-stämningen.

Nedan följer några bilder jag knäppte av på IASPIS utställning:

Mitt första intryck var att Holland hade många representanter i utställningen.

Deltagarnas produktioner varierade minst sagt. I egenskap av lärare
får jag väl egentligen inte säga vad som är bra eller dåligt, men jag
förstår verkligen inte den wordart du ser i affisch (x,y,)=(1,2).
Däremot är (x,y)=(3,1) högintressant!


Galleriet var ganska litet, men det var fullt av böcker och material att
bläddra i. När man gjorde entré möttes man i trappan ned av ett gigantiskt
uppblåsbart och versalt 'F' i grönt och orange. Lite hoppborgskänsla.


T.v. ser vi snygga och enkla produktfotografier. Bilderna är tagna i ett perspektiv
liknande det isometriska och det textila material produkterna ligger på bryter
skuggorna på ett enkelt och neutralt sätt. T.h. exempel på enkel, luftig typografi.

In alles var detta en givande resa, både då det kommer till att skaffa sig nya perspektiv och idéer men det gav också energi generellt att kunna åka iväg och se något annorlunda i denna mörka årstid. Kylan gjorde emellertid att jag drog på mig en förkylning, men den siktar jag på att äta bort å det snaraste.

Kolla gärna in Cap & Designs reportage från utställningen och seminariet på IASPIS här.

2008-12-03

Tips: Hillman Curtis website!

Vi talar ofta om tydlighet och läsbarhet på profilen information och design. Och ja, det är oerhört viktigt att vi behärskar förmågan att sätta läsbar text. Det är så att säga grundläggande inom grafisk formgivning och det är först när vi har de fyra f:en (fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet) inom texthantering som vi kan börja experimentera på allvar med grafisk kommunikation. För innan vi har stenkoll på det grundläggande så kommer vi att ha svårt att utvärdera våra arbeten i fråga om obalans etc.

Den f.d. art directorn på Macromedia, Hillman Curtis, som driver en film- och webbdesignfirma i New York med samma namn, har lagt upp hel del intressanta dokumentära filmklipp om bland annat grafisk design på sin site hillmancurtis.com.

Jag länkar nedan till ett klipp som porträtterar designern David Carson, en kille från den gamla skolan som som helt klart behärskar texthantering och som visar på exempel där han försökt få texter att kommunicera genom sin experimentella typografi. Han talar i klippet om vikten av att sätta sin egen prägel på sina arbeten, särskilt nu då arbetet vid datorer likriktar formgivningen. På med hörlurarna och klicka på bilden för att se klippet.


Hillman Curtis webbsida innehåller intressant och högupplöst
videomaterial för oss konst- och designintresserade.



När ni ändå är igång, lyssna på vad Milton Glaser har att säga i ett klipp på samma site. Han jobbar som lärare och som han säger kan läraryrket vara oerhört inspireraned då man får respons, då man lyckats påverka någon på det sätt han beskriver. Och det är ett yrke som tillåter en att reda ut vilka egna mål man har och själv lär jag mig jättemycket. Jag bara önskar att dygnet hade fler timmar.

I morgon kl. 0600 avgår tåget som jag och Brice, arkitektläraren, åker med till Stockholm. Vi ska besöka en utställning (arrangerad av Iaspis) där grafisk formgivning och arkitektur diskuteras utifrån samma premisser och detta är ett ganska unikt tillfälle. En hel mängd intressanta formgivare ställer ut sina arbeten och jag tycker att det ska bli grymt roligt! Får tacka LBS AB för tågbiljetten och Magnus som tar närvaro på min lektion i morgon. Kameran åker med i packningen och jag skriver ett reportage här senare.

Tips: 99designs.com

Pontus Westermark tipsar om en amerikansk website, 99designs.com, som arrangerar tävlingar i grafisk formgivning där vem som helst kan deltaga, även du! Ofta handlar tävlingarna om att ta fram grafiska profiler och logotyper för företag. Prissummorna bestämmer företaget själva, men verkar sträcka sig kring 200USD-500USD (1600kr-4000kr) ungefär.

Och skulle man inte vinna så har man förmodligen lärt sig väldigt mycket på vägen. Bra tips!

2008-12-01

Nyhet: Temadag 3/12 - ANT

I gymnasieskolan finns det krav från skolverket på att vissa "övriga" ämnen ska beröras, alltså sån't som kanske inte nödvändigtvis ingår i gymnasieprogrammets ordinarie undervisning. Ett av dessa ämnen är ANT - Alkohol, Narkotika och Tobak. Sabine Kohn, lärare i historia och religion, har haft som huvudansvar att planera denna temadag som äger rum onsdagen den 3:e december. Hon har kontaktat bland annat polis, före detta missbrukare och läkare för att vi ska kunna ge en så bred bild av problematiken kring ANT som möjligt här på LBS Halmstad.

Mitt bidrag till denna temadag har varit att tillsammans med Brice Harel, arkitektlärare, formulera frågor till den enkät som eleverna ska besvara på onsdag morgon, samt att formge denna. Dessutom åkte jag på att skapa en affisch för eventet.


Foto: Olivia Söder     Text: Sabine Kohn     Layout: Martin Knutsson


Magnus Persson. fotolärare, har lagt upp Olivias originalbild på sin fotoblogg så kolla gärna in där.

För er trainspotters bygger affischen på typsnittet Helvetica, där rubriken står i Helvetica 95 Black, mellanrubriker i Helvetica 75 Bold och brödtext i Helvetica 65 Medium. Den svarta tonplattan bakom "alkohol nakotika tobak" otillsammans med motivet och dess blå färgton bidrar till en polisiär känsla vilket passar bra till temat. Affischen gavs dessutom ett slitet uttryck för att ge känsla av att den hängt ute i ett kallt och hårt klimat. Detta genom att jag knycklade ihop min första provutskrift till en boll, stampade på den ett par gånger, vecklade ut den igen och scannade för att placera på ett överliggande lager med Blending Mode Lighten (Opacity: 20%, Fill: 100%). Det är aldrig försent att börja experimentera!

Temadag på onsdag alltså. Okej, då ses vi där!