2009-08-31

Nyhet: Domen fastställd för Anna Odell

I januari tidigare i år utförde Anna Odell, student på Konstfack, sitt omtalade konstverk "Okänd kvinna 2009-349701" där hon rekonstruerade en psykos och iscensatte ett självmordsförsök på Liljeholmsbron i Stockholm. Hon ville med sitt projekt starta en dialog kring den svenska psykvården och den dåliga behandling som intagna utsätts för.

Idag kom domen på 2500 bagis för oredligt förfarande och våldsamt motstånd, en dom som förmodligen inte kommer att vara till några större problem i hennes framtida konstnärskap. Tvärtom kan denna kontrovers gjort att prislappen på hennes arbeten just gick upp i likhet med hur Lars Vilks för uppförandet av träverket Nimis (Kullaberg), Peter Dahls målning "Liberalismens genombrott i sociteten", eller Dan Wolgers stöld av Liljewalchs-möbler fått ovärderlig publicitet som genererat klirr i kassan.

Hur ska man förhålla sig till konst idag egentligen? Är det rimligt att konstnärer ska kunna utföra lagbrott och gå fria eller komma lindrigt undan för att sedan surfa vidare på vågen av publicitet?

Anna Odell menar i en intervju med svt i kvällens kulturnyheterna att konst, i likhet med journalistik, utgör en plattform för att ta upp viktiga ämnen för diskussion. Det kan då vara tvunget att röra sig i gränslandet för vad lagen tillåter.

Jag tycker att det är ett intressant resonemang, att jämföra konst med journalistik, för på någon punkt har hon kanske lite rätt ändå. De båda har ju till syfte att spegla vår samtid, men där konsten kanske väcker de gällaste rösterna i debatten så kommer sannolikt journalistiken bana väg för de stora förändringarna.

Nyhet: Information om Nolltrefem på fredag!

Nolltrefem kallas kommunens senaste ungdomssatsning. Det är en ungdomsgård för 15-20-åringar som invigs den 12:e september i gamla bibliotekets lokaler i närheten av Österskans/Teatern.

Förra året inbjöds LBS och flera andra gymnasieskolor i Halmstad till att formge och bestämma Nolltrefems grafiska profil med en fin prissumma i potten för vinnande förslag. Tyvärr fick eleverna från LBS aldrig lämnat in något förslag. Att skapa en grafisk profil är ett stort projekt och det gäller att verkligen fokusera på uppgiften för att ro den i hamn.

Och i somras kom neonskylten upp... Foto: Martin Knutsson, 2009.

Nu på fredag den 4:e september kl. 11-13 kommer vi att få besök i entrén av Nolltrefem då de kommer att informera om sin verksamhet. De kommer stå vid ett bord och ha med sig information så att ni ungdomar kan ta reda på mer.

Läs mer här!

2009-08-28

Nyhet: IKEA-katalogen eller IKEA katalogen?

I förra veckan trillade ju IKEA-katalogen ner i brevinkastet, eller var det "IKEA katalogen"? Jag har under den senaste veckan läst en hel del upprörda inlägg i bloggar om just denna produkt. Denna produkt i sin gigantiska upplaga på 200 miljoner exemplar i 40 länder.

Katalogen kom inte hem till mig förrän på torsdagen i vecka 34 och då hade snacket förstås redan börjat gå bland mina bekanta. Den kändes tråkig sa de flesta, inte särskilt inspirerande etc.

Med katalogen i min hand finns det ett flertal punkter jag reagerar på, som jag tror omedvetet bidragit till de svala reaktionerna hos min omgivning. Det är typografin, språket och layouten... Produkterna i katalogen är säkert lika bra som tidigare... det är upplägget på trycksaken som är en besvikelse.

Grafik: Martin Knutsson, 2009.


Typografin har genomgått stora förändringar. IKEA har nu sopat in de fantastiskt läckra typsnitten Futura/Ikea Sans och Century Schoolbook under mattan och ersatt med Verdana (!). Inget ont om Matthew Carter som ritade typsnittet 1996, men det måste ju vara ett av världens tråkigaste typsnitt. Och det är gjort för skärmvisning, inte tryck!

Marknadschefen på IKEA menar att den grafiska profilen nu kommer att fungera oavsett medie, och Verdana är ju självklart bättre än Futura för digitala medier. Om IKEA dessutom får folk att associera typsnittet Verdana till sitt varumärke har de också gjort en enorm landvinning.

Det finns också gott om särskrivningar i texterna, medvetna sådana. IKEA katalogen och IKEA produkten (och notera IKEA varuhuset i bilden nedan) är vanliga inslag som gör att man vill klösa ögonen ur sig.

Foto: Martin Knutsson, 2009.

Här menar IKEA att styrkan i deras varumärke undermineras om man gör på annat sätt, att IKEA blir synonymt med specifika produkter såsom som Teflon blivit synonymt med produkter innehållandes plastmaterialet polytetrafluoreten (PTFE), eller som Jeep blivit för robusta bilar. Jag tror dock inte alls på detta... inte med IKEA:s varierade sortiment. Det är helt enkelt en dålig anledning till att legitimera särskrivningar.

Layoutmässigt kan man fundera på hur de arbetat med text och bild i kombination där mörk text ofta går in i mörka partier av fotografierna vilket gör texten oläsbar, läs "nyhe" nedan. Detsamma gäller där vit text läggs över ljusa partier i fotografierna. Nybörjarmisstag tycker jag.


Foto: Martin Knutsson, 2009.


Vad tycker ni? Katalogen finns i digital form.

Ta del av fler åsikter på dessa bloggar:
lotten.se | Please Copy Me | Kreafon

Nyhet: Swedbank underhåller kunden!

I eftermiddags var det dags att betala räkningar igen. Ett tråkgöra som nu Swedbank försöker göra lite roligare, för döm om min förvåning när det börjar spelas upp små episoder av en nyinspelad serie: "Någonstans i livet".


Det är reklam-/medieproduktionsbolagen Tempel och Tre vänner som hjälper banken att roa sina kunder när de betalar räkningar.

Det handlar om Måns, 30 år, lajvare, gamer som inte har en tanke på att flytta hemifrån. Mamma Susanne har just hittat en ny man, Micke... som inte vet att Måns fortfarande bor hemma. Intrigen tätnar när Micke bestämt sig för att sälja sin lägenhet och flytta hem till Susanne.

Nästa episod släpps på Swedbanks webbsida 7/9.

Kul grepp från Swedbanks sida i denna dystra tid av lågkonjunktur, då räkningarna kanske känns ännu jobbigare att betala. Kolla in episoderna här!

Lektion: Summering av veckan

Veckan fick en tuff och hektisk start med mycket nya tekniska begrepp om digitala bilder. Dessutom hann vi börja jobba lite med övningar i Adobe Photoshop och Illustrator från CS4-paketet som känns lite annorlunda i sin nya kostym med omplacerade knappar och funktioner. Dessutom hann vi klämma in ett studiebesök på HSTD reklambyrå.

Robert Kirtley är AD (art director) och delägare i HSTD och tog emot oss för att prata lite om reklambyråns olika projekt och om reklam/design i stort. Med sina 8 anställda kan man nog säga att HSTD hör till de mindre reklam-byråerna, men de arbetar mot stora kunder såsom Halmstad Energi, TYLÖ och HFAB. HSTD:s slogan är "Vi gör inte reklamen för vår egen skull", vilket innebär att kundens behov är det centrala för slutproduktens karaktär och att man alltså inte arbetar för att fylla sin egen portfolio med snygga och flashiga arbeten. Det är ärligt, rakt, okrystat och självklart vad en kund efterfrågar.

Foto: Martin Knutsson, 2009.

Kontoret ligger på penthousevåningen i en av byggnaderna på Hamngatan här i Halmstad. Man kan tänka sig att de anställda har bra benmuskler med tanke på de många trappstegen som måste bestigas varje morgon... Takfönstren släpper in dagsljus i lokalen och många elever kommenterade den lilla hörnan med puffar och kuddar som såg oerhört mysig ut.

Robert agnade direkt kroken för att få uppmärksamhet under sin genomgång genom att utlysa en liten tävling. En bok om HSTD reklambyrå stod på spel och skulle tillfalla den som snabbast kunde svara på en fråga baserad på genomgången. Alla spetsade öronen. Genomgången handlade om allt ifrån hur man jobbar med AIDA till hur arbetsgrupper ser ut och vilka olika yrken vi kan hitta på en reklambyrå. Dessutom behöver man inte vara anställd på en reklambyrå för att jobba där utan man kan även hoppa in på konsultbasis som frilansare. Vi fick se grafiska profiler och reklamfilmer. Benjamin vann tävlingen.

Efter studiebesöket fick jag många positiva reaktioner från eleverna. Några kunde definitivt tänka sig att arbeta i reklambranschen i framtiden och då ser jag besöket som mer än lyckat. Hoppas att det inspirerat till att vilja ge järnet i år :]

Nästa vecka, mer Ps, Ai och Id.

2009-08-26

Lektion: Kursintro

Idag körde undervisningen igång på riktigt.

Vi hade kursintro, presenterade oss för varandra, vi läste kursplaner och kollade i böcker. Alla de där klassiska uppstartsrutinerna som vi lärt oss att älska.

Undervisningsgruppen tappade idag ett par medlemmar från samhällstrean. Kanske var det lökringarna som den varma sal 1 genererade, kanske var det de oinspirerande instuderingsfrågorna kring digital bildbehandling som gjorde det, eller kanske var det helt enkelt så att eleverna tänkte att kursen Engelska C var bättre att läsa för blivande journalister.

Det viktiga är: Grymt jobbat idag! Jag är imponerad av att ni orkat med mig och sal 1 idag. Jag tror den här klassen har potential!

I morgon är det studiebesök på HSTD reklambyrå, så kom ihåg att stryka skjortan och baka in frisyren till i morgon ;]

Lektion: Profilintro

I måndags hade vi profilintroduktion. Det var en eftermiddag med Anders Andersson, en lokal frilansfotograf som gästföreläste om bildjornalistik.

Bildmaterialet var varierat och intressant och man fick förståelse för både hur roligt och obekvämt yrket kan vara. Att få tips mitt i natten och sätta sig i bilen för att åka iväg och fotografera kräver nog lite pannben. I synnerhet om man har familj. Intressant är hur fotograferna också ringer varandra och tipsar om olika fotouppdrag. Man verkar hålla varandra om ryggen och tänka att "What goes around comes around" i termer om att få fotouppdrag. Generaliserande, men lite som Marockanska taxichaufförer som oavsett vad du letar efter har en kontakt som säljer det.

Anders kallar sitt företag AndersA Bildreportage och hur fina fotografier han än tagit så var det en bild som särskilt etsade sig fast. Logotypen.

Vi grafiker kan inte få ett bättre material att dissekera såhär i A-kursen. Hur sköter loggan sig egentligen?

Foto: Magnus Persson, 2009.

Jag var snabb att rita av loggan i mitt anteckningsblock under föreläsningen för att kunna prata om i efterhand med klassen och Anders berättade själv att den fått blandade reaktioner. Den var baserad på formen hos hans första kamera om jag uppfattade korrekt, men den påminner också mycket om en väska med en Sovjetstjärna på. Det krävs inte mycket fantasi för att fråga sig om det verkligen är en fotograf som åker omkring och tar bilder eller en KGB-agent?

Loggan kommunicerar alltså inte rakt. Man undrar varför den icke-centrerade stjärnan överhuvudtaget finns med, för en blixt lär det ju knappast vara. En reflex i objektivet månne?

Det var hur som helst trevligt att lyssna lite på hur arbetet för en frilansfotograf kan se ut. Läs mer på LBS Foto.

2009-08-20

Nyhet: Skolstart och bloggstart!

På måndag är det dags för årskurs två och tre att dra på sig blåstället och stämpla in. Därmed börjar det bli läge för mig att komma igång med grafbloggandet igen som utlovats.

Det var några veckor sedan vi lärare gick av semestern och satte foten i bygget igen, men nu är det mesta planerat inför höstens kurser så jag ser fram emot skolstart och undervisning.

På måndag har vi en schemalagd profilintroduktion kl. 1200-1500 till vilken jag försökt få till ett studiebesök. Lättare sagt än gjort, studiebesök på reklambyrån HSTD blir det blir på torsdag 27/8 så på måndag hakar vi istället på en gästföreläsning som Magnus ordnat för fotoklassen eftersom det finns en del fotointresserade även i grafklassen.

För övrigt har jag en jämrans massa att prata om här i år. Ett färskt ämne är ju IKEA-katalogen som trillade ner i brevinkastet i veckan. Där har skett en del typografiska förändringar och vid första anblicken lämnar katalogen en hel del övrigt att önska. Jag utvecklar detta ämne i veckan som kommer.

I morgon ska jag hälsa på familjen. Min mor kom i veckan hem från att ha utfört ett fem månader långt uppdrag på Västbanken, så det var ett tag sedan vi sågs. Det blir middag och förmodligen en del historier och fotografier. Ska bli spännande!