2009-11-29

Tips: Dokumentären Helvetica på SVT Play!

En nedbantad version av Helvetica (Gary Hustwits dokumentär som vi sett i undervisningen) visades ju i torsdags på Kunskapskanalen. Vill bara tipsa om att denna för TV nedklippta version ligger på SVT Play några veckor framöver (till 26:e december, så Annandagen är sista chansen). Ta gärna en kik på den, och tipsa vänner och bekanta. Världen behöver mer kunskap om typografi!

Själva har vi ju DVD-versionen med 90 minuter extramaterial att gotta oss med fram i C-kursen!


Klicka på bilden för att se Helvetica på SVT Play!

2009-11-23

Artikel: Grids (del 4/4 - Sammanfattning)

Denna artikelserie har behandlat begreppet "grids". Ett system och förhållningssätt som kan underlätta för oss i vår grafiska formgivningsprocess och som kan spara mycket tid åt oss om vi använder det.

Gridsystemet kan, som vi sett exempel på, utformas symmetriskt genom att man arbetar med likformiga eller jämnt delbara enheter. Man kan också arbeta med ett asymmetriskt gridsystem baserat på exempelvis gyllene snittet.

För webben kan vi använda oss av det 960 pixlar breda systemet som är lagom brett för dagens standardupplösningar på skärmar och som är jämnt delbart med en vansinnig massa tal (varför vi kan uppnå en mängd olika grafiska kompositioner inom ett och samma gridsystem).

Jag talade i artikelseriens första del om Joseph Müller-Brockmann. Jag har nu köpt nyutgåvan av hans bok "Grid systems in Graphic Design" (1981, 2008). Specialbeställningen tog ca 2 veckor och gick lös på 700 kronor på Halmstad Bokhandel. Väl värt!


Här har vi verkligen ett bokomslag som talar om vad boken handlar om. Det är mycket ärligt och lämnar inte mycket åt fantasin. Innehållet kommer att vara inrutat, fackmässigt och förmodligen ganska nördigt.


Boken är indelad i två spalter där vänsterspalten är på engelska och högerspalten är på tyska. Brödtexten är satt i Helvetica och bokens layout är mycket rationell, saklig, kanske lite torr... men detta ligger ju i sakens natur när man grundligt ska beskriva modernismens grundläggande layoutprinciper. Hojta till om ni vill bläddra i boken så tar jag med den hemifrån.


Precis som omslaget och bokens titel gör gällande så handlar boken om grids. Detta uppslag visar på formgivning utefter ett gridsystem. Men detta är ni ju redan bekanta med efter att ha läst denna artikelserie.


Jag hoppas innerligt att ni tar del av och återkommer till den fakta jag sammanställt i denna artikelserie när ni arbetar med era projekt. Jag tror att det hjälper er en bra bit på vägen. Självklart kan ni också fråga mig om tips och tricks när ni väl sitter och utformar era gridsystem.

Detta var sista delen i artikelserien, men håll ögonen på "grids"-etiketten här på graf-bloggen framöver. Det lär dyka upp mer matnyttigt material.


Läs föregående delar i artikelserien:
Artikel: Grids (del 1/4 - Introduktion)
Artikel: Grids (del 2/4 - Grids i trycksaker)
Artikel: Grids (del 3/4 - Grids för webben)


Reportage: Nordic Atari Show 2009

I fredags åkte jag till Falköping på ett mycket trevligt Atari-konvent. Ni som känner mig vet att jag tycker det är vansinnigt roligt att skapa både musik och grafik på den gamla utdöda plattformen Atari ST och det är alltid roligt när eldsjälar organiserar tillställningar för oss som har barnasinnet kvar. Och kanske inte bara barnasinnet, det handlar ju inte bara om spel etc. utan det förekommer faktiskt fortfarande utveckling på plattformen. Det funkar till exempel utmärkt att köra ICQ och surfa med sin Atari och i och med utvecklingen av ett nytt grafikkort kan man snart göra det i Full HD-upplösning.


Jag var på ett liknande konvent i Holland i våras (läs om Outline här) men givetvis var det i Falköping i mycket mindre skala. Icke desto mindre var det roligt och oerhört motivationsdrivande. Läs mer om motivation under etiketten Kreativitet här på graf-bloggen.


Denna Atari kör ett diskinterface som kallas UltraSATAN och den medför att man kan köra ROM-filer direkt ifrån SD-kort. Man behöver alltså inte skyffla floppydiskar för att spela spel längre.


Det är på något sätt avslappnande att vistas i den kreativa miljö som kommer med dessa konvent. Att sitta med sina projekt bredvid några galna elektroingenjörer som utvecklat ett nytt grafikkort till Atarin eller att snegla på de galna programmerarnas innovationer. Jag fick hur mycket gjort som helst. Givetvis fick jag pulat lite med min Atari, men jag fick också färdigställt ett albumcover som jag jobbat på till-och-från under ett par veckor och jag fick pysslat lite med mikrobloggtjänsten bitter.

Andra höjdpunkter var ju att jag sopade banan med övriga besökare i Super Sprint och att jag lyckades få en slags "Wacom-tablet" med Atarikompatiblitet med mig hem. Nu blir det en helt annan känsla i att pixla. Kan bli hur coolt som helst!


Super Sprint är ett av de spel jag själv är uppvuxen med. Det var ingen XBOX360-lyx med analoga kontroller där inte. Nej, joystickarna var hårda och kalla och man skulle ha rejält ont i tummarna efter att ha spelat. Ofta kraschade spelen och det gick givetvis inte att tanka hem några patchar från internet på den här tiden. Hade man köpt ett spel som buggade var man rökt. Jaha... brunt.


Lite blandat småskrot jag fick med mig hem. Till vänster i bild ser vi "Tabby", en ritplatta som är kompatibel med Atari ST/STe/Falcon. Weee! :]


Nästa konvent blir troligen till våren igen. Då blir det Holland revisited.

2009-11-19

Lektion: Portfolio!

Idag påbörjar vi portfolioarbetet! Att kunna marknadsföra sig är tokviktigt oavsett om det gäller kommande anställning, inför studier med hård konkurrens om studieplatserna eller när man raggar frilansjobb. En portfolio är ett steg i att sortera och presentera sina bästa arbeten, där man med bild och text bygger en produkt för att visa på sina kunskaper/färdigheter och sin personlighet.

Vi började dagen med att översiktligt diskutera hur företag arbetar med sina varumärken. Vilka värden eftersträvar egentligen Fjällräven genom sitt svenskklingande namn? Givetvis handlar det om den svenska naturen och vildmarkslivet. Svenska varumärkesnamn känns ofta lite personliga, och mysiga, medan namn på latin känns "lärda", lite över oss andra. Engelska namn är lite tuffare. Sen har vi ju reklambyråerna vars varumärkesnamn kan vara lite vad som helst. De ska - och får - vara lite tokiga. Namn som "Kostym", "Spenat" eller "Tra-la-la" berättar för oss om byråns kontrollerade men sprudlande kreativitet.

Eleverna fick välja mellan att arbeta med en fysisk eller en digital portfolio. Samtliga valde att arbeta med webb-portföljer och har t.o.m. vecka 50 på sig att färdigställa dessa.

Nedan postar jag några matnyttiga länkar. Kolla dessa!

Artiklar om grids här på graf-bloggen

960 Grid System - Mångsidigt gridsystem för webbdesign!
Cap & Design - Så gör du dig ett namn och bygger varumärket
KOBOLT.net - Åsa, en 20-årig webbdesigners portfolio


Så här hade en fysisk portfolio kunnat se ut...

2009-11-18

Tips: I love typography

John Boardley är en grafisk formgivare från Storbritannien som bosatt sig och arbetar i Japan. Hans weblog I Love Typography har legat i länklistan till höger sedan graf-bloggen startade 2 september 2008. Det är en fantastisk inspirationskälla och kunskapsbank för oss som älskar typografi och grafisk design.

Förutom alla snygga typsnitt som John visar exempel på så kan man också förvänta sig lite humor emellanåt. Bilden är saxad från hans site och sätter in John Wayne i en typografiskt laddad situation.


På I Love Typography finns allt från nyheter om designböcker och tips om nya/gamla typsnitt till snygga bakgrundsbilder till datorn eller iPhonen. Det finns också ett rackarns klurigt och roligt font-spel. Klicka på bilden nedan för att testa!


Det är lurigt med typsnitt alltså. De kan vara så lika varandra men ändå så olika. Kolla noga in bokstavsformerna och använd uteslutningsmetoden när inget annat hjälper. Kanske hamnar du i "Hall of Fame" om du spelar dina kort rätt!


2009-11-12

Humor: Hitler ondgör sig över typsnitt mm.

Jag kom precis hem ifrån att ha lirat ett parti Settlers (brädspelet) med gamla bekanta och numera nya bekanta. Vi halkade där in på en diskussion om typografi eftersom jag dagen till ära hade min Helveticatröja på mig. Vilken isbrytare, va?!

Min kollega Magnus introducerade mig för ett tag sen inför en ofta parodierad scen i filmen "Der Untergang" (2004) där Hitler bryter samman och skäller ut sina närmaste män. Jag fick ikväll ett tips om en variant som behandlar typografi. Jag bara måste dela med mig!

Designer daily har här gjort en ruskigt skön variant där Hitler ondgör sig över sin inkompetenta marknadsavdelning som vill använda Comic Sans i affischpropagandan. Klicka på bilden nedan. Jag hade ont i magen och var tårögd av skratt efteråt.


Hitler tycker inte att Comic Sans ger rättvisa åt propagandakampanjen och ångrar att han stängde ner den modernistiska konst- och designskolan Bauhaus. De kunde skapat snyggare och effektivare typografi som vunnit respekt i hela Europa.


Lektion: Illustration!

Den illustrationsuppgift vi nu arbetar med har till syfte att ge oss bättre inblick i hur text och bild kan samverka för att skapa tydligare budskap och väcka intresse. Dessutom ges möjlighet att testa lite olika metoder såsom collageteknik, tuschteckning mm.

Vi pratade tidigare i morse om bildjournalistik och vi jämförde olika texter tillsammans med fotografier och belyste några olika samband, ex. att människor som framträder i bildernas förgrund kan upplevas som mer hotfulla i vissa sammanhang.

Nedan postar jag länktips till några illustratörers portföljer. Kanske kan ni hitta lite inspiration i deras arbeten. Klicka på bilderna!

Mike Perry är en grafisk designer och illustratör ifrån Brooklyn, NY. Han har gjort uppdrag åt bl. a. Nike, MTV och Apple.


Marcus Walthers är UK-baserad och pysslar med illustration och konst. Han har bland annat arbetat tillsammans med Coca Cola, Honda och Amnesty International.


Stehpen Kelleher (Frankenstyles) från Irland har en enkel portfolio som visar på ruskigt snygga arbeten. Hans illustrationer har publicerats i bland annat Computer Arts och FHM.


2009-11-10

Nyhet: Sex tänkande hattar i Laholm

Jag höll på att tappa andan av skratt i morse när jag tog del av lokalnyheterna till frukost där man rapporterar om att Laholms kommun spenderat 18000 kronor på hattar under rådande sparkrav. Jag kan se mig själv i rollen som torr politiker, på tvären vägrandes bära den tramsiga hatten.

Bilden är saxad från artikeln i Hallandsposten. Klicka på bilden för att länkas till artikeln. Fotograf: Henrik Williamsson


Man har i Laholms kommun tagit fasta på Edward De Bonos kreativa metod "Sex tänkande hattar" som jag själv varit i kontakt med under mina designstudier. Den bygger på att varje deltagare i en brainstormingprocess har tillgång till sex hattar och intar en speciell roll under influens av varje hatt. En av hattarna är emotionell, en är logisk osv. och dess bärare ska följdaktligen agera på samma sätt. Jag tyckte aldrig metoden var särskilt effektiv, snarare ganska tramsig (men jag vägrar ju bära kräfthatt på kräftskivan också så jag är nog lite kinkig). Bättre kreativa metoder för designers finns - om du frågar mig - här under etiketten Kreativitet.

I HP:s artikel ligger mycket fokus på pengarna eftersom det ju handlar om skattemedel, något som journalisterna älskar att skriva om, men det jag tycker är mest intressant är vad den berättar mellan raderna om människorna som jobbar i kommunledningen i Laholm. Kanske har man hyrt in en konsult för att kickstarta verksamheten efter en tid av torra möten och dåligt beslutsfattande, eller kanske har någon under semestern läst en bok om kreativitet och fått denna snilleblixt för att kunna lösa kommunens ekonomiska problem. Enkelt kan de åtminstone inte ha det då de söker vägledning av denna typ...

Vad som än ligger bakom så skulle det vara kul att följa utvecklingen och se om Laholm klarar att hantera sina nya verktyg (hattarna) och ro skutan mot lugnare vatten.

EDIT: Nicolina tipsar om Pär Lernströms (Mix Megapol) kommentar om nyheten. Lyssna vid 16:02, här!

2009-11-06

Random: Om Statoils nya logotyp

I våras gick ett pressmeddelande ut om att den norska drivmedelsjätten Statoil byter kostym, till en för fyra miljarder 300 miljoner kronor. Denna enorma summa grundas bland annat i kostnaderna för att förändra lokalernas interiörer och att utveckla den grafiska profilen mm. Den gamla loggan har hängt med så länge jag kan minnas, och den kommer att fortsätta att vara i bruk på bensinmackarna, men för StatoilHydros del (bolagets raffinaderier och kontorsbyggnader etc.) används den nya loggan.


Där den gamla loggan med sin karaktäristiska droppe och stabila typografi talar om ett starkt varumärke och en kraftfull produkt så kommunicerar den nya helt andra värden. Den nya logotypen har fått mycket kritik av designers runt om i världen, och tyvärr är jag är villig att hålla med.

Jag får känslan av att Statoil ska sadla om till att utveckla eteriska massageoljor snarare än högoktaniga motorbränslen.


Denna interiör bemöts du av när du ska göra affärer med ett av världens största oljebolag.
Bilden tagen ifrån www.statoil.com (mediearkivet). Foto: Øyvind Hagen /Statoil, 2009.


Vad tycker du om loggan? Vore kul med lite aktivitet på bloggen nu mina vänner! Ni har fullt tillräckliga kunskaper för att kunna tillföra intressanta synpunkter.

2009-11-05

Lektion: Studiefrågor till Helvetica!

Idag startade vi officiellt B-kursen med utdelning av kursplaner, genomgång av kursupplägg och någon timmes föreläsning om typografi, färglära, tryckteknik och arbetsflöden. Vi kikade också på korrekturläsning med korrekturtecken på förmiddagen och vi kikade på Gary Hustwits dokumentär Helvetica.

Studiefrågorna till filmen kan du ta del av nedan. Inlämningens omfattning bör vara en A4-sida i 12 punkter (ca 500 ord).


Studiefrågor till Helvetica (Gary Hustwit, 2007, Plexi Productions)

1. Resonera kring hur ett typsnitt kan kommunicera med sin form.

2. Ge exempel på viktiga kriterier för ett kommersiellt typsnitt.

3. Vilka kulturella/politiska anledningar kan du komma på som gör att du undviker eller begränsar användandet av vissa typsnitt?

4. Man skulle förenklat kunna säga att det finns två typer av grafiska formgivare. Hur resonerar den äldre respektive yngre generationen om modernismens och post-modernismens inverkan på den grafiska formen?

5. LBS har typsnittet Akzidenz-Grotesk i sin grafiska profil. Vad har det för släktskap med Helvetica?

6. Som ni sett är mitt skrivbord, min skärmsläckare och annat till stora delar bestående av typsnittet Helvetica. Det är inte för att jag tycker att det är världens bästa typsnitt (Frutiger och Univers känns mer tidsriktiga till exempel och med Windows Vista distribuerades några nya vackra sans-seriffer som jag gärna använder). Men Helvetica är en tidsmarkör. Tolka detta påstående.

7. Den äldre generationen formgivare skolades utan de digitala verktyg vi har idag.
A) Vilka fördelar respektive nackdelar tycker du finns med att arbeta med datorer?
B) Hur tror du att du skulle arbeta med en grafisk produktion om du inte hade en dator? (ge konkreta exempel på metoder, material etc.)




2009-11-04

Lektion: Qahwa-utställning!

I ett tidigare inlägg här på bloggen utlovades fler bilder ifrån A-kursens utställning där eleverna arbetat med förpackningsdesign. I detta projekt har frågor om hur man sticker ut ifrån mängden av kaffeprodukter diskuterats och jag måste återigen utdela beröm. Riktigt bra jobbat på så kort tid! Nu får bilderna tala istället.


Therese (tv) tycker att en glasburk gör kaffet mer attraktivt medan Elin (th) låter sitt kaffe saluföras i en svartlackad plåtbehållare.


Eric (tv) lyfter fram värden om kaffets ursprung med elefanten i centrum och Malins (mitten) förpackning känns verkligen exotisk i sin enkelhet i val av typografi och färger. Till höger skymtar vi Jonathans och Matildas designförslag i konservburksformat.


Nicolina skapade en enkel logotyp där ett väl valt typsnitt vilar på en stiliserad kaffeplantage och använder denna som etikett på den biologiskt nedbrytbara påse som kaffet saluförs i.


Och i denna bild ser vi förpackningar, eller delar av dem, från följande elever: Benjamin, Jonathan, Matilda, Veronica och Martina.

2009-11-03

Random: Nördig platsannons!

Nördigare än såhär blir det knappast när det handlar om platsannonser i den grafiska branschen. Annonsen publicerades i ett nummer av Cap&Design förra året och är utformad som ett flervalstest där man ska identifiera typsnitt och kryssa för rätt alternativ.

Om man har rätt på 18 av de 21 frågorna tycker reklambyrån Grand att man är lämplig för jobbet, men att man kan kompensera ett resultat under 18 genom att ha "nördigt stora kunskaper inom icc, psd, ai och indd". Grand är för övrigt rekambyrån som bland annat skapat Stryktipsets kampanj "13 rätt är respekt!". Själv satte jag bara 16 rätt i deras platsannons, men kompletterar nog det med nördighet har jag en känsla av. Konceptet som sådant är oerhört kreativt och roligt för en platsannons tycker jag!

Testa era typsnittskunskaper genom att klicka på bilden (OBS! Rätt svar står upp-och-ner på sidans nederkant så var noga med att inte råka tjuvkika). Posta gärna en kommentar med hur många rätt du hade!