2010-01-29

Lektion: Reklamkampanj

Vi gick stenhårt ut i vecka 2 med ett samprojekt mellan Foto- och Grafprofilerna för att ta fram reklamkampanjer av olika slag.

Jag och Magnus hade satt ihop grupper om elever ur båda profilerna som tillsammans skulle bilda kreativa enheter för att lösa kommunikationsbehovet för några olika företag/organisationer. Dessa företag/organisationer slumpades ut till grupperna med hjälp av små lappar i den traditionella hatten.

I denna hatt fanns lappar med namnet på 5 företag/organisationer som gruppledaren för var och en av de ca 15 grupperna plockade (och på så sätt bestämde gruppens öde) vilket innebar att varje företag/organisation skulle få reklamprodukter från 3 st grupper. Den pedagogiska tanken med detta var att eleverna då får chansen att dels genomföra sin uppgift enskilt i gruppen, men samtidigt ta del av hur två andra grupper löst uppgiften och kanske därmed också lära sig lite av deras process.

Många roliga och välgjorda reklamkampanjer blev det till slut, och det är jättekul att se hur långt somliga elever nått efter att ha läst A- och B-kurserna i Fotografisk bild respektive Grafisk kommunikation!

Nedan publiceras några reklambilder som skapades under de två veckor eleverna arbetade med projektet:


Centerpartiets identitet är svag. Vad står de för egentligen? Emmy, Nicolina och Arvid vill ta reda på detta och ge dem en ny kostym.


Julia, Danielle, Mathilda W och Mira tilldelades uppdraget att skapa en reklamkampanj för Wasa knäckebröd. Här är en av deras bilder i kampanjen.


Niki och Benjamin vill lyfta fram att alla kan - och borde - rita med en Wacom. Här sätter en herre i sina bästa år färg på tillvaron.


Elin och Emilia funderade över hur man skulle kunna marknadsföra ett resebolag i dessa bistra vintertider. Istället för att visa bilder på varma sandstränder vänder de på steken, utnyttjar utomhusmiljön och frågar... Har du tröttnat på kylan?


Cassandra, Ida och Hampus tycker att Durex ska marknadsföra sig till ungdomar på detta sätt. Vill du ha tid för dina intressen, eller vill du vara förälder. Du har ett val.


Malin och Kristin hittade på en intressant gerillareklam, för vem behöver en barnvagn när man inte har några barn?

2010-01-27

Lektion: Officiell C-kursstart!

Idag körde vi officiellt igång C-kursen med utdelning av kursplaner, genomgång av kursmål etc.

Denna kurs bygger till stor del på fördjupning och uppbyggnad av elevportfolio vilket innebär att det kommer att bli många individuella planeringar och personliga mål i denna kurs.

Detta upplägg har för- och nackdelar. För de elever som har förmåga att planera är detta upplägg jättebra, men det blir tuffare för de som inte har så bra struktur, kan tänka några dagar framåt och heller inte ser samband mellan orsak och verkan...

Fördelarna är att upplägget kommer att ge frihet och erfarenhet av att skapa egna projektplaner. Nackdelarna är att jag som lärare kommer att något sämre inblick i elevernas arbete eftersom jag inte kommer att lägga mig i arbetsprocesserna och röra runt. Samtidigt är vi nu inne i C-kursen vilket medför ett visst ansvar, och det finns naturligtvis förväntningar på eleverna att kunna hantera detta ansvar.

I kursplanen finns flera exempel på projekt som kan genomföras inom ramen för kursen. För att ge några exempel kan Nacka innebandyklubb nämnas där man utlyst en tävling för att ta fram en ny logotyp eller den årliga tävlingen från Svenska FN-förbundet som i år handlar om att skapa en informativ kortfilm om problematiken med personminor. Några elever har egna projekt de vill genomföra inom ramen för kursen, ex. släktingar och vänner som behöver loggor/webbsidor till den egna firman eller arbetsuppgifter som kan kombineras med andra kurser (ex. Projektarbete, 100p) eller med andra profiler på skola (ex. layout av fotobok tillsammans med elev från fotoprofilen eller grafik till journalistelevernas skrivelser).

Jag lovade att posta ett par länkar till t-shirttryckerier för er som vill skapa illustrationer för textiltryck. Här kommer dessa (det finns mallar i .ai-format att tillgå på webbsidorna. Bara att öppna i illustrator och köra igång!):

Tshirt store
Shirtstore.se

Jag kunde förresten inte låta bli att igenom några gamla blogginlägg från denna period förra året. Läs gärna det... jag ser mycket positivt på att årets undervisningsgrupp som helhet inte givit mig gråa hår alls i samma utsträckning! :]

Om detta beror på att årets grupp är mer homogen till sin sammansättning eller att jag blivit mer tolerant är fortfarande föremål för utredning ;]


Och i morgon är det Hans Majestät Konungens namnsdag som grädde på moset.


Grattis kungen!

2010-01-24

Nyhet: Melodic Fluke - OUT NOW!


Jag fick äran att jobba med den grafiska formen till Melodic Flukes självbetitlade debutalbum. Foto: Martin Knutsson, 2010.


Efter två år "in the making" har Melodic Fluke, ett rockband av halländsk härkomst, släppt sin självbetitlade skiva. Två av bandmedlemmarna är kollegor till mig och jag blev tillfrågad om jag ville hjälpa till med art direction för albumets cover. Det är klart man ställer upp! Jag tänkte här göra lite reklam för skivan men framför allt berätta om designprocessen bakom albumets omslag.

Bandet hade redan idéer kring hur albumets omslag skulle se ut och de hade redan tagit fotografier när jag kom med i bilden (fotograf: Thomas Klenze). Bandet ville nu ha någon slags logotyp till bandnamnet och ha hjälp med layout av låttitlar, "tack-till..." mm. (s.k. linear notes) samt layout och anpassning av materialet enligt tryckeriets riktlinjer.

Uppdraget bestod i att utveckla en logotyp och en grafisk form för produkten som andas de värden bandet förmedlar med sin musik. Man ska få en känsla av musiken genom omslaget.


Logotyp
För att kunna utveckla logotypen bad jag omedelbart om att få höra låtarna för att få en känsla för vilket formspråk som kunde passa innan jag började skissa. Kort därefter fick jag en bränd skiva med låtarna i samma ordning som de skulle ligga på den färdiga skivan. För mig fungerar det bäst att skissa för hand med en bläckpenna på icke-linjerat eller rutat papper. Det Moleskine-anteckningsblock jag fick av min kollega Brice (när jag fyllde år förra våren) tjänar mig väl i dessa avseenden och är vid det här laget full av skisser, lösa idéer och kladd.


En kvantitet av tidiga idéskisser...


... blev successivt mer raffinerade och mer lika slutprodukten.


Jag ville ha någon form av kalligrafiska eller dekorativa element med i loggan för att spegla den där "Home sweet home"-känslan jag fick av musiken, men samtidigt spelar ju bandet rockmusik i stil med Tom Petty & the Heartbreakers och loggan får inte dofta för mycket country. Bandets namn med robusta versala bokstäver såsom en egyptienne (slab-serif) i kombination med dekorativa kalligrafiska element blev lösningen.

Valet av typsnitt stod emellan två av mina absoluta favoritegyptienner: Clarendon och Rockwell. Båda typsnitten hintar om amerikanska värden men jag kände att Clarendons elegans fick vika sig för den tyngd och robusthet som Rockwell bidrar med till loggan.


Clarendon vs. Rockwell (0-1)


Några snabba layoutexempel sattes sedan ihop med några olika loggor i vinrött respektive vitt. Den vita lyfter kompositionen med sitt ljusa och luftiga intryck medan den vinröda utgör en färgklick på omslaget. Bandet föredrog det vinröda alternativet som en referens till Neil Diamonds "Home before dark" samtidigt som fotografiet med elstolparna ju utgör en referens till albumet The Legend of Johnny Cash.


Några olika tidiga layoutalternativ knåpades ihop i Illustrator och mailades till Melodic Fluke för kommentar. De bästa delarna arbetades vidare med.


Layout och färdigställande inför tryck
När väl loggan med sin triangelform var förankrad hos bandet var det dags att skapa layouten i InDesign. Det första steget var givetvis att kolla på tryckeriets mall där alla mått fanns specificerade. Jag snickrade ihop en mock-up i papper för att bättre förstå hur albumet skulle se ut i slutänden. Därefter var det en baggis att konstruera ett gridsystem i InDesign och börja montera text och bild.


Fotografier har färgseparerats enligt tryckeriets krav och text har vektoriserats, utfall på 3 mm. Läs mer om hur man praktiskt går tillväga för att skapa ett tryckfärdigt original i Artikel: Projekt till tryckfärdigt original.


Det blev en och annan provutskrift för att se till att alla detaljer såg bra ut, ett antal möten med Christian och Albin från bandet avverkades där vi diskuterade formen och även såg över korrekturen, men slutligen hade vi ett material som för båda parter kändes klart att skicka till tryckeriet för provtryck.


Mock-ups är icke att underskatta. Här är två olika som jag skapade under projektets gång. Den på rutat papper är givetvis från ett mycket tidigt stadie i projektet.


Provtryck. Sista steget innan man går ut i fullskalig produktion.


När provtrycket kommit från tryckeriet såg vi att layouten satt som en smäck, men bandet ville öka sepiatonen i fotografierna något. Färginställningarna ändrades i respektive bild med Photoshop och sedan uppdaterades länklistan i InDesign. Därefter exporterades en sista PDF att ladda upp till tryckeriets server. Projekt klart.


Sammanfattning
Detta projekt gjordes under hösten 2009 på kvällar efter jobbet och på helger. Den roligaste fasen tycker jag alltid brukar vara i början då man söker efter lösningen genom att skissa och göra research. Att layouta saker kan förvisso också vara kul, men det är ganska mycket ett mekaniskt arbete där man skapar sina layoutregler genom ett grid och sedan flyttar omkring bildelementen inom dessa ramar.

Att arbeta med skivomslag kan nog vara lite likt att jobba med inbjudningskort till ett bröllop. Projektet är ju helt och hållet någon annans baby. I det här fallet var det inga svärmödrar som skulle lägga sig i och ha synpunkter på den grafiska formen (jovisst, vi kan använda Zapfino, för all del! *suck*), men likväl har bandet i detta fall arbetat med skivan i två år och det är självklart att allt måste bli perfekt!

Följande kommentar fick jag via mail efter att ha skickat över en förhandstitt på arbetet. Det känns ju kul att få bekräftelse på att jag kanske pysslar med rätt saker här i livet ändå:



Fy fan va grymt, Knutsson! Hatten av. Alltid kul att jobba med proffs.

- Christian Isaksson, Melodic Fluke



Kolla in Melodic Flukes webbsida och Myspace och köp skivan för en ynka hundring om du gillar vad du hör (kan köpas både via webbsidan och Skivlagret, Halmstad). Musiken lär även dyka upp på Spotify inom kort. Jag uppdaterar detta inlägg när så har skett.


Edit 2010-03-21: Bilder från albumets releasefest på B&B, Halmstad.
Edit 2010-03-21: Fler bilder

2010-01-19

Artikel: Projekt till tryckfärdigt original


Att sitta och pula i Photoshop kan de flesta och det är generellt inga problem att skriva ut sina arbeten på en vanlig skrivare, men när man ska anlita ett tryckeri börjar det ställas lite mer krav på oss och de filer vi lämnar ifrån oss. Till exempel ska filerna anpassas efter tryckeriets förutsättningar och färginställningar och det kan vara lämpligt att anpassa produktionen med utfall.

Denna artikel är en guide till hur du färdigställer ett grafiskt projekt till tryckfärdigt original i PDF-format. Guiden går igenom grundläggande begrepp samt förklarar hur du ska arbeta i Photoshop och InDesign för att färdigställa en produktion för tryck med hjälp av ett praktiskt exempel.

Redan tidigt i projektets gång är det bra att ha kontaktat tryckeriet för att ta reda på om de har möjlighet att ta sig an uppdraget (kanske vill du trycka i ett annorlunda storleksformat eller på ett ovanligt material). Detta är i synnerhet viktigt om det rör sig om en större produktion där tryckeriet måste bokas långt i förväg, men det är även praktiskt att ha alla tekniska detaljer på bordet tidigt i projektet så att man har chansen att anpassa sin produkt rätt från början.


Exempel - Flyer
Vi kör ett exempel där vi skapar en flyer för denna blogg. Vi vill att flyern ska ha måtten 148,5 mm x 52,5 mm och ska tryckas i fyrfärg. Flyern får baseras på blogg-headern för att skapa igenkänning.

Redan i början av projektet tar vi reda på tryckeriets preferenser:


Krav från tryckeriet kan sammanfattas enligt nedan:

Tryckeriet vill ha arbeten levererade i PDF-format kompatibelt med Acrobat 4 (PDF 1.3). Filer ska färgsepareras med ICC-profilen "Euroscale v2" och denna ICC-profil ska inte inkluderas i PDF:en. Bilder ska vara utfallande med 3 mm.



Jättebra! När vi nu känner till detta ska det inte vara några problem att snabbt sno ihop en flyer som kan levereras till tryckeriet för massproduktion.


Steg 1 - Färgseparera bilder
Eftersom digitala bilder (oavsett om de skapats direkt i datorn eller kommer från en digitalkamera) generellt har sin färginformation i RGB-läge (sRGB eller Adobe RGB) och vi kommer att trycka i CMYK-färgläge måste vi se till att bilden ser bra ut i CMYK-läge. Detta görs genom en process som kallas färgseparering där man delar upp bilden i färgerna [C]yan, [M]agenta, [Y]ellow och Blac[K]. Detta görs i Photoshop, men resultatet brukar bli en besvikelse eftersom färgrymderna för RGB och CMYK skiljer sig och bilden generellt får en dassigare ton. Man kan lyckligtvis kompensera för detta genom att fippla med ex. justeringsverktyg såsom Image>Adjustments>Curves).

Eftersom tryckeriet vill ha bilden separerad med ICC-profilen "Euroscale v2" och eftersom vi vet att vi vill ha trycket på bestruket (blankt) papper så väljer vi att konvertera bilden med profilen "Euroscale Coated v2" (om vi föredragit att trycka på matt papper hade vi valt "Euroscale v2 Uncoated"). Detta görs i menyn Edit>Convert to Profile.


Det är en gedigen lista ICC-profiler som finns tillgängliga.


Nu kan man fippla lite med tonkurvorna (Curves) för att få tillbaka kontrast och lyster i bilden. Bilden sparas i PSD-format och vi sparar filen med ICC-profilen (Euroscale Coated v2) i minne så vi låter checkboxen i Save-dialogen vara förbockad.


Steg 2 - Montera allt i InDesign
När bilden nu sparats är den klar för montering tillsammans med text i InDesign. Det är alltid bättre att sätta text i InDesign än att spara text som pixelinformation från Photoshop (många tenderar att sätta text i Ps, men slutprodukten blir så mycket bättre om man utnyttjar fonternas vektordata vid tryck).

Utfall görs för att säkerställa att man inte får fula vita linjer i ytterkanterna. Skärmaskinerna har en viss felmarginal som man här kompenserar för. Det är smart att dra ut guider som markerar det utfall på 3 mm som tryckeriet efterfrågar. Det blir då enkelt för oss att montera bilden korrekt. När layouten är klar ska vi exportera till PDF.


Se till att bildens "bounding box" överlappar ända ut till guiderna (eller längre).


Hett tips! Man kan aldrig vara nog försiktig när man ska lämna ifrån sig en produktion för tryck. Eftersom vår produktion kommer att lämnas till ett tryckeri som troligen har en helt annan uppsättning fonter än vi, och vi vill säkerställa att trycksaken har samma typsnitt som vi valt på vår dator, så kan vi skapa objekt av texten. Man genererar helt enkelt vektorobjekt från texten (Type>Create Outlines)som nu kommer att se likadana ut oavsett vilken dator de visas på (att texten konverterats till objekt innebär att man nu inte längre att redigera den med Type Tool, så se till att ha korrekturläst innan!).


Steg 3 - Exportera till Adobe PDF
I dialogen "Export Adobe PDF" sätter vi nu "Adobe PDF Preset: Press Quality", "Standard: None" och "Compatibility: Acrobat 4 (PDF 1.3)".

Under etiketten "Compression" tillåter vi (i enlighet med preset:en vi satte ovan) att bilderna kan nedsamplas till 300 dpi men vi kör utan komprimering "Compression: None".

Under etiketten "Marks and Bleeds" sätter vi utfallet till 3 mm (bleed) och vi lägger till skärmärken (Crop Marks) genom att bocka för checkboxen.

Under etiketten "Output" ställer vi in färgkonvertering för PDF-dokumentet. Eftersom vi redan i Photoshop färgseparerade och anpassade bilden för "Euroscale Coated v2" vet vi att den kommer att se bra ut så när vi väljer "Colour Conversion: Convert to Destination" spelar det ingen större roll om vi väljer "(Preserve Numbers)" eller inte. Däremot ställer vi återigen in "Euroscale Coated v2" som "Destination" och vi väljer "Don't Include Profiles".

Tryck Export.


Något i den här stilen bör din exportdialog se ut.


Resultat
Vi har nu anpassat vår produktion med utfall och enligt tryckeriets alla krav. Vi har dessutom tagit ett eget beslut och anpassat produktionen för bestruket papper. Såhär ser resultatet ut:

Originalet är här förberett för tryck enligt konstens alla regler.

2010-01-15

Nyhet: Kamera & Bild byter layout!


Tidningen Kamera & bild har bytt layout och en hel del positiva förändringar blev det.


Den gamla tidningen till vänster och den nya till höger.


Nu när första numret i år kom ut såg man direkt att framsidan var mer organiserad än tidigare. När man sen slog upp tidningen märkte man att typsnitten är ändrade, det jobbas lite mer med att det ska vara enhetligt vilket gör det hela mycket enklare att läsa.


Uppslaget "Nyheter" i den nya tidningen.


Den nya tidningen visar att man använder lite mer linjer för att rama in allt på ett lite bättre sätt. Allt blir lite enklare att läsa på grund av linjerna.


Uppslaget "Nyheter" i den gamla tidningen.


I den gamla tidningen var allt lite mer rörigt, visst det var fortfarande väldigt enkelt att läsa men man märker verkligen skillnaden mot den nya tidningen när man slår upp den.

Min åsikt är att den nya layouten gör Kamera & Bild ännu bättre.


/Benjamin

2010-01-14

Artikel: En liten lathund för reklamare


C-kursen har startat och vi arbetar nu med ett reklamprojekt tillsammans med fotoprofilen. Det handlar om att ta fram en reklamkampanj bestående av 3 reklamprodukter (annonser, gerillareklam etc.) och att kunna pitcha för dessa. Nedan följer en kort lathund som översiktligt berättar om den kreativa processen när man skapar reklam.

Idéfas - Fånga intresset!
AIDA är tumregeln reklambranschen har i bakhuvudet och står för Attention, Interest, Desire, Action. Marknadsföringsåtgärden ska skapa uppmärksamhet, intresse, habegär samt leda till ett köpbeslut.

När det kommer till att fånga konsumenters intresse för en för en reklamproduktion talar vi oftast om sju vägar att gå:


1. Visa dramatik (ex. Diesel)
2. Visa något hotfullt / rädsla (ex. Michelin)
3. Visa något fyndigt och kul (ex. Microsoft/Office)
4. Bryt mönster (ex. Volkswagen)
5. Använd sex och tabu (ex. Subway)
6. Visa på något ofullständigt (ex. Axe)
7. Visa något äckligt (ex. Bloodbuster)



Marknadsföring handlar egentligen om retorik, att framföra sitt budskap till sina åhörare (den tilltänka målgruppen) på ett så intressant och enkelt sätt som möjligt. För det handlar inte bara om att kunna informera om varor, tjänster och idéer. Det handlar om att övertyga!

Redan de gamla grekerna, för att dra en gammal floskel, hade raffinerade metoder för att nå fram med sina budskap. Grekland var en demokrati och talets gåva var oerhört viktig när det handlade om att skapa övertygelse inför exempelvis politiska beslut. Samma sak gäller inom reklam, och vad vi måste tänka på är att skapa en hållbar argumentation så att mottagaren av reklambudskapet ska skrida till handling och spendera sina surt förvärvade slantar på just denna produkt.


Idéfas - Samla argument
När vi försöker hitta argument som talar positivt för exempelvis en produkt kan det vara lämpligt att ställa sig några frågor. Vad? Vem? Varför? Var? När? Hur? Med hjälp av vad? Detta är ett sätt att skapa struktur i sin brainstormingfas och man kan resonera lite fritt kring dessa sju frågor. I och med sökandet efter argument görs med fördel en marknads-undersökning där man tar reda på mer om själva produkten och avsändaren samt om konkurrenter etc.

Exempel - Gillette Mach 3

Vad är Gillette Mach 3? Det är en produktlinje rakartiklar, trygghet, en livsstil... osv.

Vem använder GM3? Den är avsedd för män som vill ha en ergonomisk och lätthanterlig produkt, för de män som inte rakar sig med en fackla och sätter fast slipsen med en spik. Det går att hitta ännu fler svar på frågan...

Varför ska man använda GM3? För att man inte vill känna sig som en luffare på affärsmötet, man vill se perfekt ut på daten, varken killen själv eller flickvännen vill ha kliande skäggstubb, man vill få till den där perfeka mexikanska mustaschen etc.

Sen fortsätter man på samma sätt med resten av frågorna. Redan i svaren ovan ser man flera kul idéer som skulle kunna fungera i reklamsammanhang för denna typ av hygienartiklar.



Givetvis kan man också strukturera sin brainstormingprocess enligt andra metoder, exempelvis med mindmap eller enligt de metoder som tas upp i den tredje artikeln om kreativitet.


Idéfas - Välj argument/position
Efter att nu ha genererat ett antal idéer gäller det att gallra och välja ut de (kanske 3-4 st) argument som har störst effekt på målgruppen. Dessa argument utgör nu grunden för det budskap som ska förmedlas.

Vi vill också tänka till på om budskapet ska vara rationellt och tala till konsumentens sunda förnuft, eller om budskapet ska vara emotionellt och vädja till konsumentens känslor. Kanske kan en kombination av båda vara att föredra i vissa sammanhang.


Idéfas - Olika budskap till olika målgrupper
Om vi utgår ifrån exemplet i rutan ovan skulle man till målgruppen "flickvänner" kunna marknadsföra Gillettes rakartiklar på ett emotionellt plan där produkten blir ett slags medel för att skapa närhet etc. Detta är ett grepp man ofta ser.

Mot målgruppen "affärsmän" eller män som har en stressig vardag kanske man kunde arbeta mer med ett rationellt budskap om hur effektiv, säker och lätthanterlig produkten är. Det går snabbt att raka sig och risken att skära sig är obefintlig.

Till "pappan som ska köpa en första rakhyvel till sin son" kanske man kunde fokusera dels på rationella och emotionella faktorer, kanske med ett igenkännande bildmaterial (ex. ett mattfärgat fotografi på en yngre kille med en massa små plåster på hakan framför spegeln i ett badrum som andas 50- 60-tal) och en passande bildtext i stil med "Du minns väl själv hur det var de första gångerna... men våra produker så säkra att... bla bla osv."

Ytterligare en lös idé kanske kan vara att försöka arbeta med "Indiana Jones-temat" där man ställer en råbarkad äventyrare som tar bort skäggstubben med en fackla i relation till en mer alldaglig karaktär. Kontraster är bra att arbeta med i reklam!

Vad jag vill ha sagt är att olika argument passar bättre eller sämre till olika målgrupper.


Produktionsfas
När väl bildidé och copy samverkar på ett kompletterande och/eller förstärkande sätt är det dags att skapa produkterna. Idéskisser får ligga till grund för fotograferande, rekvisita, modeller, ljussättning, photoshopande och layoutande och allt som produktionsfasen innebär. Inget projekt det andra likt och det är just mångsidigheten och de olika utmaningarna man kan ställas för i ett reklamprojekt som är så vansinnigt roligt.

Jag kan inte nog poängtera vikten av tydlighet i den grafiska produkten så här följer några tips. Använd högupplösta bilder och anpassa typografin för god läsbarhet. Planera bilderna så att text som sätts på bildytan inte störs av rörig bakgrund. Kontrasterande färger väcker uppmärksamhet vilket kan vara bra och se för guds skull till att avsändarens logotyp tydligt framgår.


Utvärderingsfas
När produkterna är klara finns det såklart en pedagogisk tanke i att utvärdera sitt projekt. Frågor som "vad gick bra?" och "vad kunde gjorts bättre?" ska nu kunna besvaras. Det är inte alltid så roligt att utvärdera sina projekt, men det är viktig dokumentation till arkivet och lärdom för livet.


Sammanfattning
Vägen till lyckad reklam är inte spikrak. Kanske har man tur och får en klockren reklamidé direkt men troligare är att det kommer att krävas mycket engagemang och research under idéfasen. Och om vi ser till omfång i denna artikel är det också idéfasen som fått det stora utrymmet. Om idén bakom text och bild inte är bra spelar det ingen roll hur duktig fotograf eller grafiker du är för annonsen kommer att falla platt. Men när idén är hållbar, när bild och text samverkar och komposition, färger och typografi är proffsigt avvägda... ja, då kan slutprodukten bli helt fantastisk!

2010-01-10

Foto: Islandsresa!

Det var ett tag sedan nu, men söndagsångesten börjar smyga sig på en igen... som en cellkamrat i fängelseduschen ungefär. Det är helt vansinnigt vad länge vi fick vara lediga den här gången men samtidigt är det ju två sidor på myntet. Vi drar igång i morgon igen och nya kurser ska startas upp vilket åtminstone för min del kommer innebära ett par 60-timmarsveckor på jobbet här i januari. Mumma!

Firats jul har iallafall gjorts med familjen (föräldrar och syskon) och jag har njutit av hel packe filmer i HD-format samt sett Avatar med 3D-goggles (en upplevelse jag kan rekommendera, men ni som lätt blir åksjuka kanske ska tänka er för en extra gång). Dessutom åkte jag och min sambo till Island för att fira nyår i Reykjavík.

Island är ett geologiskt sett mycket ungt land. Om man tänker sig jordens existens på en tidslinje motsvarande 24 timmar, så skulle Island ha skapats under de sista 15 minuterna som resultat av olika vulkaniska aktiviteter. Ön ligger i den mittatlantiska ryggen och landet på var sida av denna separeras successivt ifrån varandra. Det innebär att landet är under relativt sett snabb förändring och den seismiska aktiviteten (jordbävningar, vulkanubrott etc.) är ganska stor.

Naturen är alltså mycket speciell till såväl färg, form och energimässig potential. Energibehovet för de ca 300.000 människor som bor på Island (ca hälften i huvudstaden) täcks givetvis av de naturliga energikällor som finns på ön. Man arbetar med geoelektriska kraftverk (där man driver turbiner med övertrycket från jorden och omvandlar till elektrisk energi) och geotermiska värmeverk (som bergvärme ungefär, men där man nu är intresserad av den rena värmen och struntar i energiomvandlingen till el) för uppvärmning av bostäder etc. Miljömässigt och ekonomiskt hållbar energipolitik for the win! Annat är det ju här i Sverige där Ringhals reaktorer ligger nere och vi just nu betalar över 300 öre per kWh för den olje-/kolbaserade fulelen vi måste importera.

Islänningar jobbar mycket. Gärna 12 timmar om dagen, och det verkar ha varit så även före finanskrisen. Det är som en del av deras kultur. Tidigare har man på Island inte haft behov av några sociala skyddsnät eftersom alla har haft jobb, ofta två, och man har till och med importerat arbetskraft (i synnerhet för hantverksuppdrag). Under krisen har dock arbetslösheten ökat, stora vackra kontorsbyggnader står tomma för att ingen kan betala hyrorna och bidragstagare med allt det medför har blivit allt vanligare. Därigenom även kriminaliteten tyvärr.

Reykjavík som var utgångspunkten för resan är till ytan att jämföra med Stockholm ungefär (något större kanske), men på grund av jordbävningarna så bygger man inte särskilt högt utan man utnyttjar istället landytan. Man kör mycket bil eller åker buss när man ska ta sig någonstans i staden. Gång- och cykelbanor saknas på många ställen varför man kunde se fotavtryck i snön på mittrefuger och ibland även i vägrenen på hårt trafikerade vägar. Trots detta är Reykjavík den minst föreorenade staden i världen. Staden är jättemysig och maten är fantastisk. Begriper inte hur de gör, men både presentation och smak slår våra svenska kök med hästlängder.

Nedan följer tio (!) bilder, så var beredda att få scrolla. Av ca 700 tagna sparades ungefär 200 som i någon mån kunde belysa de olika aktiviteter vi gjorde i detta avslägsna nordiska grannland. Såhär års är det bara dagsljus under 2-3 timmar, men soluppgång/solnedgång varar minst lika länge på grund av den flacka banan solen företar sig. Många bilder är alltså tagna i detta mystiska ljus.


Isländska naturtillgångar i fin förpackning riktad till turister. Foto: Martin Knutsson, 2009.

Blue Lagoon är en sidoprodukt av de varma källorna. Man kör det 200-gradiga vattnet från en närbelägen källa genom ett geotermiskt värmeverk för att ta tillvara merparten av energin, därefter slussas det nu något svalare vattnet (40-50 grader) vidare ut i den blå lagunen. Den blå färgen kommer sig av en speciell typ av alg som trivs i dessa temperaturer och man behöver inget klor i vattnet eftersom bakterier inte trivs ihop med denna alg.


Det var 5-10 minusgrader i luften och 40-45 plusgrader i vattnet. Foto: Linda Sivertsson, 2009.


Utsikt över östra Reykjavík. Foto: Martin Knutsson, 2010.

Reykjavíks landmärke är Hallgrímskyrkan som ligger centralt på en höjd mitt i staden. Den är byggd efter inspiration av Islands omtalade basaltpelare (vulkaniska block som vittrar sönder i en slags sexkantig profil på grund av sin kristallstruktur). Om man betalade en modest summa på 500 isländska kronor (ca 30 SEK) fick man ta hissen upp i tornet och kunde där ta bilder över staden som den ovan.


Duh! Självklart heter gator och vägar på Island "stigur" och "vegur"! Foto: Martin Knutsson, 2010.

Downtown Reykjavík bjuder på mängder av butiker, restauranger, pubar och klubbar. Tyvärr var vi inte där tillräckligt länge för att hitta guldkornen på de dolda sidogatorna så det blev ganska mycket mainstream gällande shopping och ätande tyvärr... bortsett från den där ruttna hajen Hákarl (det var allt annat än mainstream vill jag lova!) som jag var tvungen att prova med en slurk Brennivín.


Glaciärvandring är ett måste när man är på Island. Såhär blå är isen på ställen där den är riktigt kompakt. Det är avsaknaden av luft i isen som ger den blå färgen. Foto: Martin Knutsson, 2010.


Man blir allt lite sugen på Polarbröd av att kolla på solnedgångarna såhär långt norrut. Foto: Martin Knutsson, 2010.


Vulgar display of power. Strokkur, Islands största gejser lättar på trycket ca 10 gånger varje timme. Foto: Martin Knutsson, 2010.


Kyrkan vid Thingvellir. Foto: Martin Knutsson, 2010.

Thingvellir, en 5 km bred dal orsakad av kontinentalplattornas rörelse ifrån varandra. På denna plats hade de isländska hövdingarna/ledarna sin sammanträdesplats från 1000-talet, men i och med blandade jippon under både både norskt och danskt styre uppförde man ett parlament i Reykjavik på 1800-talet.


Det är här de hänger... Foto: Martin Knutsson, 2010.

Jag pratade om rutten haj förut och såhär hänger de hela vintern. De tas om hand på våren igen innan flugorna hinner lägga sina larver i fisken. Smaken på den Hákarl jag åt kan liknas vid gummi som legat i en marinad av kolsyrat urin ungefär. En frätande känsla av ammoniak startar på tungan och följer liksom med hela vägen genom strupen ner i magen där den fortsätter pyra. Den serveras i en rostfri bunke och det osar avföring om hela rätten. Det var inte billigt heller.


Aurora Borealis, en sorglig ursäkt för en sådan iallafall. Foto: Martin Knutsson, 2010.

Har man riktig tur kan man också få se norrsken. Ett riktigt norrsken menar jag, inte som det där fjuttiga ovan... Det var beckmörkt ute och fotografiet är taget med ISO 400, f/2.8 och slutartiden 30 sekunder för er trainspotters.

Så... med denna bildkavalkad (som på intet sätt är heltäckande eftersom vi även red islandshäst, kollade in de sjukaste nyårsfyrverkerierna jag någonsin sett, såg Gullfoss - ett gigantiskt vattenfall, besökte en geotermisk kraftstation mm.) hoppas jag kunna ge en liten bild av min troligen mest upplevelsetäta resa hittills. Givetvis ger bilderna ingen rättvisa, men jag är ändå mycket nöjd med min 500D måste tilläggas.

Hoppas att även ni haft det oförskämt bra! Vi ses snart!