2008-12-03

Tips: Hillman Curtis website!

Vi talar ofta om tydlighet och läsbarhet på profilen information och design. Och ja, det är oerhört viktigt att vi behärskar förmågan att sätta läsbar text. Det är så att säga grundläggande inom grafisk formgivning och det är först när vi har de fyra f:en (fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet) inom texthantering som vi kan börja experimentera på allvar med grafisk kommunikation. För innan vi har stenkoll på det grundläggande så kommer vi att ha svårt att utvärdera våra arbeten i fråga om obalans etc.

Den f.d. art directorn på Macromedia, Hillman Curtis, som driver en film- och webbdesignfirma i New York med samma namn, har lagt upp hel del intressanta dokumentära filmklipp om bland annat grafisk design på sin site hillmancurtis.com.

Jag länkar nedan till ett klipp som porträtterar designern David Carson, en kille från den gamla skolan som som helt klart behärskar texthantering och som visar på exempel där han försökt få texter att kommunicera genom sin experimentella typografi. Han talar i klippet om vikten av att sätta sin egen prägel på sina arbeten, särskilt nu då arbetet vid datorer likriktar formgivningen. På med hörlurarna och klicka på bilden för att se klippet.


Hillman Curtis webbsida innehåller intressant och högupplöst
videomaterial för oss konst- och designintresserade.



När ni ändå är igång, lyssna på vad Milton Glaser har att säga i ett klipp på samma site. Han jobbar som lärare och som han säger kan läraryrket vara oerhört inspireraned då man får respons, då man lyckats påverka någon på det sätt han beskriver. Och det är ett yrke som tillåter en att reda ut vilka egna mål man har och själv lär jag mig jättemycket. Jag bara önskar att dygnet hade fler timmar.

I morgon kl. 0600 avgår tåget som jag och Brice, arkitektläraren, åker med till Stockholm. Vi ska besöka en utställning (arrangerad av Iaspis) där grafisk formgivning och arkitektur diskuteras utifrån samma premisser och detta är ett ganska unikt tillfälle. En hel mängd intressanta formgivare ställer ut sina arbeten och jag tycker att det ska bli grymt roligt! Får tacka LBS AB för tågbiljetten och Magnus som tar närvaro på min lektion i morgon. Kameran åker med i packningen och jag skriver ett reportage här senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar