2009-04-15

Nyhet: Temadag 29/4 - Kärlek, sex och respekt

Om ett par veckor är det temadag. Denna gång är det ett annat av skolverkets rekommenderade teman, nämligen sex och samlevnad. I vanlig ordning har jag på mitt bord att snickra ihop grafiskt material för jippot.

Förra temadagen handlade om alkohol, narkotika och tobak och jag försökte där få en polisiär känsla i det grafiska materialet. Detta tema verkade lite lurigt. Resultatet kunde lätt bli klichéartat och jag funderade ganska länge. Slutligen kom illuminationen: Vad funkar väl bättre som symbol för kärlek, sex och respekt än ett hjärta?

Så enkelt! Och när detta var fastställt beslöt jag mig genast för att stjäla formen från Öresundstågs affischer (se här) rakt av. Inte särsklit nyskapande av mig, men en enkel lösning som inte tog mer än ett par timmar att sno ihop i Illustrator och därefter typsätta/layouta i InDesign. Blått är fint, och kanske reagerar betraktaren på frånvaron av de klassiska och stereotypa rosa/röda färger som annars kanske förväntas i sammanhanget.

Typsnittet som använts är återigen Helvetica. Snittvarianten Thin används i rubriken och Light i brödtexten för att kompensera för den tunnare vikten i bokstävernas linjer i och med den minskade typgraden.

Såhär blev resultatet. Om du klickar på bilden får du se en något större variant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar