2009-05-11

Random: Närkontakt med ny 1-krona

I januari i år fick Sverige en ny enkrona. Sedan dess har det gått heta debatter om dess utseende i bloggar och forum. Design och konst är något som berör och skapar debatt. Häromdagen fick jag se en på nära håll och det är självklart att jag borde lyfta fram den här på grafbloggen.

Enkronan påminner om de dagar då Sverige en gång var en stormakt.
(Foto: Martin Knutsson, 2009)


Formgivaren heter Annie Winblad Jakubowski och jobbar med bland annat medaljformgivning och gravstensform. Hennes starkaste sidor enligt henne själv är typsättning där bokstäverna är i tre dimensioner, alltså där bokstäverna inte bara är höga och breda, utan också djupa.

Mina personliga intryck av enkronan är att den är enkel men samtidigt elegant. Citatet "den underbara sagan..." är drömskt och i kombination med de präglade horisontella linjerna ges myntets baksida ett djup som betraktaren sugs in i. Själv betraktade jag ljusets inverkan på linjerna i säkert någon minut när jag vred och vände på myntet. Meditativt.

Nedan presenterar Annie W J sin tankeprocess som jag saxat direkt från hennes webbportfölj/weblog.

Besök gärna http://www.winbladjakubowski.se/ om ni vill se mer grafisk form i tre dimensioner.


15 januari 2009

Så kom äntligen dagen då den nya 1-kronan presenteras för publik!

2009 är det 200 år sedan Finland skildes från det svenska riket. Riksbanken uppmärksammar detta minne genom en specialprägling på 1-kronan. Riksbanken bjöd in fyra svenska konstnärer att lämna förslag och mitt förslag vann.

Jag valde havet som motiv – förbindelselänken mellan de båda länderna. Jag ville dessutom ha en text som skulle komplettera motivet, och efter mycket bläddrande hittade jag den perfekta meningen i boken ”Studentbesöket i Finland 1857”

”Ty redan i den tiden, när vi lyssnade till sagorna, hörde vi mer än en gång förtäljas den underbara sagan om ett land på andra sidan hafvet, dit den borde begifva sig, hvilken ville finna en vänskap, som under seklernas lopp aldrig lärt sig att glömma, och en trohet, som under pröfningarnas skiften aldrig lärt sig att svika.”

Ur denna långa text valde jag orden "Den underbara sagan om ett land på andra sidan hafvet" att pryda myntet. En mening som inte bara är poetisk utan även lyckas förvandla mitt grafiskt strama, nästan abstrakta motiv till något föreställande, t o m vedmodigt.

Motivet är öppet för olika tolkningar, man kan föreställa sig att betraktaren står i Sverige och tittar ut över havet mot Finland men man kan lika gärna tänka sig att man står på finsk mark och tittar ut över horisonten mot Sverige.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar