2009-06-01

Tävling: Röj-en-mina-vinnare korad!

Designtävlingen Röj-en-mina som talats om tidigare här på bloggen är nu till ända och vinnaren har utsetts.

-Jag ville skapa något tydligt med text och inte ha några bilder, säger vinnaren Annika Brandt från Polhemsgymnasiet i Göteborg. Sedan ville jag ha något som anspelade på det militära temat.

Hon gillade tävlingen. -Den har varit jättekul, men jag har även lärt mig mycket om minor, för jag var ju tvungen att ta reda på en hel del fakta när jag skulle göra mitt bidrag.


Så här löd juryns motivering: "Ett tydligt typografiskt budskap som drar till sig uppmärksamheten. En snygg design med smart hänvisning till det militära formspråket."


Läs artikeln om finalceremonin på Svenska FN-förbundets hemsida.

Annikas bidrag ovan är enkelt och tydligt komponerat med en centrerad text i typsnittet Capture It. Det är en klockren lek med språket och jag kan hålla med juryn om att det är en vinnare, men jag vill ändå lyfta fram några saker som kan förbättras. Visst för s.k. stencils tankarna till militär verksamhet men denna font är påtagligt stel med sina identiska bokstäver. För att skapa mer dynamik kan man då arbeta med storlekskontraster i kompositionen och man kan fixa till bokstäverna så att de känns mindre polerade och vassa.

Annika talar i artikeln om allt förarbete, sin gedigna research, och nu när C-kursen snart är över är vi förstås väl förtrogna med vikten av förarbetet. Vi måste ut i periferin för att undersöka vilka möjligheter vi har och för att säkerställa att vi inte är ute och cyklar förstås.

Naturligtvis gratulerar vi Annika till vinsten! Det var välförtjänt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar