2009-08-28

Nyhet: IKEA-katalogen eller IKEA katalogen?

I förra veckan trillade ju IKEA-katalogen ner i brevinkastet, eller var det "IKEA katalogen"? Jag har under den senaste veckan läst en hel del upprörda inlägg i bloggar om just denna produkt. Denna produkt i sin gigantiska upplaga på 200 miljoner exemplar i 40 länder.

Katalogen kom inte hem till mig förrän på torsdagen i vecka 34 och då hade snacket förstås redan börjat gå bland mina bekanta. Den kändes tråkig sa de flesta, inte särskilt inspirerande etc.

Med katalogen i min hand finns det ett flertal punkter jag reagerar på, som jag tror omedvetet bidragit till de svala reaktionerna hos min omgivning. Det är typografin, språket och layouten... Produkterna i katalogen är säkert lika bra som tidigare... det är upplägget på trycksaken som är en besvikelse.

Grafik: Martin Knutsson, 2009.


Typografin har genomgått stora förändringar. IKEA har nu sopat in de fantastiskt läckra typsnitten Futura/Ikea Sans och Century Schoolbook under mattan och ersatt med Verdana (!). Inget ont om Matthew Carter som ritade typsnittet 1996, men det måste ju vara ett av världens tråkigaste typsnitt. Och det är gjort för skärmvisning, inte tryck!

Marknadschefen på IKEA menar att den grafiska profilen nu kommer att fungera oavsett medie, och Verdana är ju självklart bättre än Futura för digitala medier. Om IKEA dessutom får folk att associera typsnittet Verdana till sitt varumärke har de också gjort en enorm landvinning.

Det finns också gott om särskrivningar i texterna, medvetna sådana. IKEA katalogen och IKEA produkten (och notera IKEA varuhuset i bilden nedan) är vanliga inslag som gör att man vill klösa ögonen ur sig.

Foto: Martin Knutsson, 2009.

Här menar IKEA att styrkan i deras varumärke undermineras om man gör på annat sätt, att IKEA blir synonymt med specifika produkter såsom som Teflon blivit synonymt med produkter innehållandes plastmaterialet polytetrafluoreten (PTFE), eller som Jeep blivit för robusta bilar. Jag tror dock inte alls på detta... inte med IKEA:s varierade sortiment. Det är helt enkelt en dålig anledning till att legitimera särskrivningar.

Layoutmässigt kan man fundera på hur de arbetat med text och bild i kombination där mörk text ofta går in i mörka partier av fotografierna vilket gör texten oläsbar, läs "nyhe" nedan. Detsamma gäller där vit text läggs över ljusa partier i fotografierna. Nybörjarmisstag tycker jag.


Foto: Martin Knutsson, 2009.


Vad tycker ni? Katalogen finns i digital form.

Ta del av fler åsikter på dessa bloggar:
lotten.se | Please Copy Me | Kreafon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar