2009-09-08

Nyhet: TV3 blir opersonlig


Har ni noterat att tv3 skaffat sig en ny logga?

Efter ett snabbt ögonkast och lite pulande med vektorbanor i Illustrator (se bild nedan) ser man att den nya logotypen bygger rakt av på typsnittet Helvetica. En kärnfull analys av en professor i typografi jag glömt namnet på sade en gång att: "Det som är bra med Helvetica är att det kan användas till allting och det som är dåligt med Helvetica är att det kan användas till allting".

Vektorbanorna för Helvetica i snittvarianten Heavy matchar 3:an precis!


Typsnittet är alltså avskalat ifrån alla former av personlighet, helt i enlighet med de modernistiska grundtankarna i början på 20-talet.

Jag öppnade ämnet för diskussion med min kollega Magnus som hört att MTG (Modern Times Group) som äger bl. a. TV3 och Viasat kanske vill göra kanalen opersonlig och karaktärslös inför en eventuell försäljning. Om detta är sant har de gjort ett genidrag och skulle vara en bra förklaring till varför loggan är så tråkig.

2 kommentarer:

  1. Jag läste egentligen bara kommentarerna i Dagens Media där någon nämnde detta som tänkbar anledning till den anonyma logotypen. Vet inte om det är så smart att urholka TV3s varumärke inför försäljning, dock. Vad är TV3s värde om "lättsam underhållnings"-signalerna försvinner? Eller värderar man kanalen så lågt att man bara är intresserad av inventarierna och medarbetarna?

    SvaraRadera
  2. Fördelen, och det är just den enda fördelen som jag kan se, med att göra kanalen själlös är ju just under perioden inför ett ägarbyte. På så sätt får den nye ägaren alla möjligheter att skapa sin TV-kanal från grunden. Man skakar helt enkelt av sig alla traditioner och värderingar som etablerats genom åren och som publiken annars förväntar sig kanalen även efter ägarbytet ska behålla.

    The only way is up from here.

    SvaraRadera