2010-04-26

Nyhet: Lägesrapport och det där med majblomman...


Det blir ett något sömndrucket blogginlägg denna måndag morgon, för det var ett tag sedan jag postade här. Graf-eleverna är ute på arbetsplatsförlagd utbildning sedan ett par veckor tillbaka men nästa vecka kör vi igång som vanligt igen.

Jag har under dessa veckor fått tid på mig att komma ikapp med rättning, skapa nya uppgifter, knacka HTML/CSS och lära mig lite nytt. Dessutom har vi fått en fin bok till vårt referensbibliotek, Creative Swedish Agencies 2010.

Creative Swedish Agencies 2010, från Young Rascal presenterar ett tjugotal svenska annons-/designbyråer.


Och så var det ju det här med majblomman. Man upphör aldrig att förvånas. Årets majblomma sägs vara slående lik Sverigedemokraternas logotyp, något som media givetvis blåser upp.

Majblomman 2010, slående lik SD:s logotyp?


Att utröna vem som är vinnare och förlorare är ju inte så svårt. Givetvis gagnas SD av publiciteten i media och av att människor bär denna "propaganda" på kragen, medan Majblomman som organisation sannolikt förlorar intäkter på grund av alla de som nu avstår från att köpa blomman.

Det finns många konspirationsteorier och diskussioner om ämnet om man googlar, inget jag tänker ta upp här, men denna historia understryker återigen hur viktigt det är att vara påläst som grafisk formgivare. Det blir så lätt fel.

2 kommentarer:

  1. ey martin varför är du inte i skolan när jag behöver dig?

    SvaraRadera
  2. Man vet inte vad man har förrän det är borta ;] Näe, jag hade ett chipmusik-gig i Eindhoven och åkte ner med kort varsel. Vi kollar på dina graf-prylar i veckan.

    SvaraRadera