2010-06-01

Projekt: "Jag jobbar inte med sån't jag är dålig på..."

 


Som projektarbete valde jag att göra en bok med bra bilder, lite text och en schysst layout. Det jag fick på köpet var sena kvällar, många timmar och troligen så försvann hälften av att hår på huvudet.

Layoutarbetet började i slutet på Februari, med en tanke om hur stor boken skulle vara. Först var måtten 19*20cm men det slutade med att den blev 15*16cm efter ganska mycket ändringar.

Jag tog materialet och började skissa på ett system av olika grids i InDesign och satsade på att få rätt marginaler på boken. När jag väl fått ihop mitt system så blev det snabbt en fråga hur jag skulle göra för att det skulle finnas en röd tråd genom hela layouten utan att få varje uppslag att se likadant ut. Jag började skissa på hur bilderna skulle ligga och vilka bilder som kunde vara mindre och vilka som borde vara lite större.

Redan tidigt i min tankeprocess var min plan att använda Helvetica, jag tycker att Helvetica är ett bra och snyggt typsnitt som passar mig utmärkt. Det fanns egentligen aldrig några alternativ till det hela utan det handlade mer om vilken storlek man skulle ha på texten och om det skulle vara en fetmarkerad någonstans text eller inte.

Väl såhär långt hade nog en fjärdedel av håret försvunnit och mer höll på att försvinna. När jag la mina linjer och vissa bilder tänkte jag bara delvis på utfallet som behövdes så de flesta bilderna fick jag göra om för att det skulle fungera snygg med alla marginaler m.m.

Efterhand som sakerna började falla på plats kom man på små saker som kunde göra hela layouten bättre. T.ex. är "kapiteltext" uppe på varje sida en sådan liten detalj som enligt mig fyllde ett litet tomrum man inte tänkt på tidigare.

Sista saken som gjordes boken var ett omslag, jag hade redan från början en idé om att jag skulle göra så det såg ut som en anslagstavla där man hade provat fram olika förslag på omslag. Så jag skrev ut några bilder och tejpade upp på en anslagstavla samtidigt som jag skrev ut texten "Jag jobbar inte med sånt jag är dåligt på.." och satte upp med häftstift för känslan att den bara är provisoriskt uppsatt.

Kontentan av det hela är att hela processen var lätt värd att mängder med timmar och allt håret som försvann..

/Benjamin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar