2010-09-14

Reklam: Valkampanjer 2010


Ja, det var väl oundvikligt... jag gick in med inställningen att kunna hålla mig helt neutral genom valkampanjerna, men nej... tack vare en tabbe som reklambyråerna Locomotiv och Dist gjort i Miljöpartiets tjänst är det dags att bli lite politisk här på graf-bloggen.

Det är en soppa av olika aktörer som skriker ut politiska budskap i vårt offentliga rum och jag kommer bara att ta upp några av dem. Kvaliteten på kampanjerna har varit minst sagt varierande. Jag kommer inte att tala om det talanglösa användandet av twitter här, men sök gärna upp de olika partiledarna själva och upptäck såväl spökskriveri som torra direktflöden från olika bloggar istället för direktkontakt med personerna.


Nya Moderaterna
Nya Moderaterna (byrå: Garbergs, tror jag) har stulit Socialdemokraternas gamla kampanj och kallar sig "Sveriges enda arbetarparti" fast denna gång omstöpt i blå färger givetvis. Reinfeldt framstår som en mysfarbror på fotografierna som kanske funkar för de som redan är hängivna den blå politiken, men kommer nog knappast generera några nya väljare. Texterna på affischerna är satta i någon slags fetstilt versal sans-seriff (eventuellt Futura) som framstår som ett tungt svårläsligt block när man cyklar förbi.



Deras reklamfilmer känns klart bättre och i synnerhet roligare där de spelar på "olika anledningar att skaffa ett jobb", såsom exempelvis helg, och andra saker som egentligen speglar lyckan att slippa jobba, men även på att den yrkesverksamme får bättre självkänsla och större möjligheter till att skapa nya relationer etc. Givetvis är andemeningen att man som arbetslös lätt hamnar i en ond cirkel där man kanske inte mår så bra och heller inte kan uppskatta ledigheten på samma sätt som om man är yrkesverksam.




Socialdemokraterna
Den andra giganten, Socialdemokraterna, har å andra sidan är inte mycket roligare valaffischkampanj med den veka snedställda seriff-fonten som säger "Vi kan inte vänta", men reklamfilmen har dock en skön känsla. Partiet använder signature möjligheternasland.se i sin kampanj och denna valfilm vissar sannerligen ett möjligheternas land där musiken för tankarna till ett friktionsfritt snurrande maskineri (lite som tomtarnas julverkstad, inte sant?) där alla har chans att få jobb, vård osv.




Centerpartiet
Centerpartiets valaffischer fokuserar på jobb åt unga och företagande. Maud Olofsson porträtteras på ett förtroendegivande och positivt sätt tillsammans med olika slagord som ska ge en positiv framtidsbild av Sverige tillsammans med Centern. Deras reklamfilm är underhållande! Den fokuserar på Sveriges barn och ungdomar och skapar en ironisk/dystopisk världsbild där ungdomarnas egna målbilder och framtidsutsikter är skrattretande låga. Mauds röst lämnar oss i slutet av filmen med ett val.




Kristdemokraterna
Kristdemokraterna har gjort en kanonkampanj! Valaffischerna engagerar och är grafiskt riktigt snygga! Vi har Göran Hägglund i profil stirrandes olika djur i ögonen med undertexten "Ett mänskligare Sverige", satt i ett tämligen handritat typsnitt. De olika djuren symboliserar olika typer av personlighetstyper, egoistiska bufflar, fega strutsar, giriga hyenor mm, och deras reklamfilm bygger på samma idé och de går formmässigt mycket bra ihop.




Miljöpartiet
Nu då till Miljöpartiets kampanj, som är katalysatorn till detta inlägg. Affischerna är bra där de i huvudsak använder text och symboler som man direkt kan förstå innebörden av, men en av deras reklamfilmer gör mig riktigt bestört. Den kommunicerar inte deras budskap, eller är det precis det den gör?


En flicka i kanske 10-årsåldern har vuxit ifrån sin docka och ska källsortera den. Hon sliter demonstrativt av armar, ben och huvud, tar ut batterier och avlägsnar kläderna. De olika delarna källsorteras i olika fack, plast, textil osv.


Men... vore det inte bättre att ge bort dockan till sin yngre kusin så att det slipper gå åt ännu mer energi och fossilt material för att ta fram en ny docka? Det är ju för sjutton en analogi med Miljöpartiets energipolitik! Skrota kärnkraften och den energi som våra förnybara energikällor (vind/vatten) inte kan förse oss med får vi importera genom smutsig elektricitet från olje- och kolkraftverk i öst. Var det så vi skulle tolka det? Kardinalfel. Suck.


Så, jag tycker att vissa reklambyråer som står bakom dessa skapelser ska ha stor cred, medan några andra har inte har haft respekt för sitt uppdrag alls. Vad tycker ni?

2 kommentarer:

  1. Bra skrivet!
    Jag var nog bara tämligen trög som inte förstod kristdemokraternas poäng med sina affischer.. xD

    SvaraRadera
  2. Älskar verkligen Kristdemokraternas kampanj. Finns inte så mycket mer att säga, allt jag sett från KD i reklamväg har varit huvudet på spiken liksom.

    Socialdemokraternas kampanj däremot... Vad ska man säga? Så jäkla värdelös.

    SvaraRadera