2010-10-15

Nyhet: APU - Arbetsplatsförlagd utbildning

Som del i utbildningen på vår skola får eleverna 10 veckor APU, Arbetsplatsförlagd Utbildning, utspritt i 2- och 3-veckorsblock i åk2 och åk3.

Just nu, i veckorna 41 och 42, befinner sig mina elever ute på webbyråer, reklambyråer och tryckerier i regionen för att få en inblick i yrkeslivet. Min förhoppning är att det inte är så stora skillnader från min undervisning utan att eleverna snarare får "aha-upplevelser" och känner igen sig i olika arbetsmoment och metoder.

Denna gång har jag elever som är på bl. a. webbyrån Bluelight, reklambyråerna Goddag, HSTD, Fristil och Laholms lito.

Det är inte helt lätt att som gymnasieelev slå sig fram och ta för sig bland de företag som finns häromkring, i synnerhet inte när det är hård konkurrens om praktikplatserna med högskoleutbildningar och ky/yh-utbildningar.

Jag är enormt imponerad av elevernas insatser och driv i att hitta praktikplatser, och eftersom graf-lektionerna uteblir från mitt schema under dessa veckor ska jag försöka boka in platsbesök hos åtminstone ett par av byråerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar