2008-09-23

Lektion: Reklamannonser

I dag har ni jobbat så det stått härliga till och det ska ni ha en eloge för! Det gjordes utflykter för att ta fotografier och Wacom-pennornas spetsar glödde, men innan detta arbete började körde vi en snabb repetition av story- och moodboarding och vi bestämde oss för att bryta verksamheten kl. 1100 för att kika på CS4-föredraget.

Klockslaget kom och gick. Det är en lång historia, men min frånvaro var starkt relaterad till fotografering inför årets LBS-katalog. Eftersom jag var indisponibel ringde jag min käre kollega Magnus som fick låsa upp min dator och sätta igång streamen så att ni kunde titta på den utan mig. Tyvärr verkar det inte ha löst sig helt optimalt varför jag postar länken till klippta versioner av föredraget här.

http://tv.adobe.com/

Kolla på dem! Det ska jag göra nu! Ledsen att jag sumpade tiden tidigare.

Under eftermiddagens redovisningar av era reklamannonser hade solen värmt upp salen och jag plågade er in i sista minuten av lektionstiden i hettan. Inte bara har jag varit borta från lektionen en stund idag. Har jag också blivit en tyrann? Hur som helst så verkar ni börja känna er varma i kläderna och komma med i matchen när det gäller tänket kring story- och moodboarding, men det finns mycket kvar generellt när det gäller att motivera typsnitt och andra beslutstaganden i era grafiska produkter. Men ta det lugnt, det reder ut sig med tiden.

Utkast av några av dagens elevarbeten.
Foto: Benjamin Andréasson, MPH07

Det bästa sättet att bli duktigare är naturligtvis att analysera, analysera och analysera. Titta på trycksaker och bedöm dem. Innan ni bestämmer er för utförandet av er grafiska produkt måste ni vrida och vända på problemet, skissa på alternativa förslag och ifrågasätta dem. Vi kommer tala mer om detta i morgon.

Morgondagen kommer att ta upp många spridda ämnen. Förmiddagen kommer handla om rättsaspekter på grafisk formgivning, ergonomi- och miljöaspekter. Eftermiddagen kommer att fokusera på designprocessen. Vi kommer gå igenom allt från behovsidentifikaktion till färdig produkt och slutdokumentation.

1 kommentar:

  1. Riktigt snygga grafproduktioner idag! Kul att se att allt går framåt och att ribban ligger högt. Det verkar ju som om mina kära treor levererar kvalitetsproduktioner under dina vingar! ;)

    SvaraRadera