2008-09-28

Reportage: 3 miniföreläsningar och några kilo böcker

I lördags besökte jag Bok- och biblioteksmässan och Grafiska torget. Jag lyssnade på tre miniföreläsningar, nätverkade och köpte ett antal böcker.

Den första miniföreläsningen på Grafiska torget som jag gick på hölls av Mattias Göransson, chefredaktör för tidningen Filter. Föreläsningen handlade om redaktionens affärsidé och hur de ser sig fylla ett tomrum i de skrivna medieformerna. Mattias menar på att branchen delat in sig i två läger i denna mediesektion där man antingen måste vara blixtsnabb med att få ut sina texter varför de också enbart skrapar på ytan av en händelse (dagspressen), eller så tar man god tid på sig och blir mer djuplodande i sin text där man utvecklar flera aspekter på en händelse (boken). Filter ligger mitt emellan och fyller tomrummet mellan tidningen och boken.

Intressant föreläsning som jag säkert berättar lite om på någon lektion framöver.

Nästa föreläsning jag gick på handlade om Copywriting. Christer Wiklander har jobbat som copy under många år och under 60-talet var han assistent åt legenden Leon Nordin. Parallellt med sitt arbete i London driver han också kurser i ämnet och han berättade lite om hur man utnyttjar känslor i sina texter för att emotionellt engagera sin måltavla. Jag fick bytt kontaktuppgifter med en av hans studenter som också fanns på plats. Kanske kan man vid tillfälle bjuda ner henne som gästföreläsare i just ämnet copywriting...

Den tredje miniföreläsningen jag gick på handlade om databashantering och automatisering med InDesign. Pontus Ugglas tips och tricks gav mycket inspiration till att börja knacka egna script.

Bokinköpen var blandade. Det blev ett par konstböcker om bl. a. Bauhaus, en tung, svart bok där man intervjuat 29 art directors som heter "Vad gör en art director?" till ett förmånligt mässpris och det blev några böcker om stencilling/graffiti. På det hela blev det en ganska tung ryggsäck att släpa hem till Halmstad.

Men läsning i dessa böcker får nog vänta till nästa helg...

1 kommentar:

  1. http://www.collegehumor.com/video:1823766

    Videotips om teckensnitt!

    SvaraRadera