2008-09-29

Random: Testa ditt Färg-IQ!

Fick ett tips om ett s. k. färg-IQ-test. Det kan låta elitistiskt, och det är det. För hur enkelt det än kan låta att arrangera ett antal färgrutor korrekt i en tonskala så är det toksvårt. Det är också ett handikapp att sitta vid en okalibrerad monitor.

Vid mitt första försök satt jag vid laptopen (hp 6710b) och fick ett ett värde på 12 poäng (skala 0-99, där 0 = perfekt färgseende). Men jag var inte nöjd med detta varför jag provade att göra testet på grafdatorn i sal 1 (monitor: Dell 2001FP). En klart bättre färgkalibrerad monitor och resultatet blev 3 poäng. Posta ditt resultat i kommentarer vetja!

Länk: FM100 Hue Test

Det är inte alla som kan stoltsera med ett IQ på 3.

5 kommentarer:

  1. Hej!

    Fick reslutatet:

    Your score: 4
    Gender: Female
    Age range: 16-19
    Best score for your gender and age range: 0
    Highest score for your gender and age range: 1426

    Finns mer att ge! ;)
    //Ida ShH06

    SvaraRadera
  2. Inte så tokigt Ida. Kanske ska man göra ett nytt försök. Den där rackaren Johan Wallén på Cap&Design verkar ju bevisligen ha perfekt färgseende enligt testet.

    http://capdesign.idg.se/2.990/1.191151/testa-ditt-fargseende

    SvaraRadera
  3. HAHAHAHA Fan va ägd! Dejans Perfect Color Vision!
    http://i35.tinypic.com/34t4s5l.jpg

    SvaraRadera
  4. Nu känner jag mig ägd. Du har sannerligen suttit på ett hett nummer i den genetiska Kenodragningen Dejan. Snyggt jobbat! :]

    SvaraRadera
  5. Se dig slagen med 3 poäng. NOLL!
    // BP :]

    SvaraRadera