2008-10-02

Lektion: Case - Varumärke och produkt

Tiden har gått precis så fort som vi befarande och igår inleddes A-kursens sista betygsgrundande moment. Nu ligger en tvåveckorsperiod med APU (Arbetsplatsförlagd utbildning) framför oss vilket innebär att vi inte kommer ses samlade igen förrän i vecka 43.

Många av er har redan kommit igång med marknadsundersökningar i form av enkäter och intervjuer för att ge stöd för er konceptutveckling. Mycket bra! Men även om ni ligger bra till tidsmässigt så rekommenderar jag att ni skänker en tanke åt detta projekt även under APU-perioden så att ni är helt på det klara med vad som måste göras under de två sista dagarna av kursen. Vi avslutar eftermiddagen på onsdag vecka 43 med att ordna en utställning.

Det case som delats ut tar form av att ett fiktivt nystartat företag behöver en logotyp och grafiska formregler för sin förpackningsdesign. Företaget Picnic importerar viner där urvalet baseras på etiska grundfrågor där goda arbetsmiljöförhållanden och miljöaspekter står i centrum. Eleven agerar formgivare och ställs inför uppgiften att komma fram till en behovstäckande lösning via marknadsundersökningar och konceptutvecklingsprocesser. Designprocessen (se inlägg 2008-09-24) ska följas så linjärt som möjligt och kontakt med den fiktiva kunden sker vid bestämda milstolpar i form av styrmöten.

Det finns många utmaningar för mig som lärare i att arbeta med fiktiva projekt. En av dem är att det är jag som får agera klient, och jag måste ju ha min fiktiva företagsprofil klar för mig själv utan att avslöja för mycket för den formgivande eleven som aktivt själv ska ta reda på vad hon behöver veta. Jag måste också vara oerhört konsekvent i min information för att alla elever ska ha samma grundförutsättningar.

En annan utmaning är att fiktiva projekt inkräktar på trovärdigheten och kan ge en negativ inverkan på elevens motivation, men eftersom detta case ligger över en fyraveckorsperiod bruten av APU tror jag mig komma ifrån denna problematik något i och med att arbetet inte blir koncentrerat till skolmiljön utan att tankeverksamhet även kan äga rum på t. ex. APU-platsen. Utvärdering av denna teori enligt senare.

Jag kommer att jobba på att lägga in skarpa case mot externer inom ramen för denna profil fram i C-kursen då vi är lite mer varma i kläderna.

Ha en rolig och utvecklande APU-period! Vi ses snart igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar