2008-09-22

Nyhet: Förberedelser... (Episod Epson - del 2)

Ärade elever, det går sakta men säkert. Er tokförkylde lärare kickstartade skrivaren i fredags. 8 stycken 220ml färgpatroner skulle monstret matas med: 4 färger enligt CMYK naturligtvis, samt några ljusare toner av cyan magenta och svart. Testutskriften var tillfyllest och jag ville bara hem och äta bort förkylningen.

Så när förkylningsyran började släppa något i söndags kom jag att fundera på olika sätt att testa vad 4880:n verkligen kan ge, det ultimata testet! Det slutade i att jag gjorde en högupplöst variant av titelbilden som ni ser uppe i bloggens header som ska skrivas ut för att dekorera väggen i sal 1.

Blytyperna är modellerade i 3DSMax 9.0 SP2 och renderade med Mental Ray 3.5. Denna grundbild renderades i upplösningen 18000x6000 pixlar (108 Megapixel!) [Renderingstid: 9h 42m 46s - Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz, 2GB RAM]. Denna grundbild beskars sedan till slutproduktens dimensioner på 14050x5100 i Photoshop där efterarbete (post-processing) fortsatte.

Att renderingstiden tog så lång tid får jag leva med. Mental Ray utnyttjar en samling riktigt kraftfulla algoritmer varför 3D-scenerna också blir i det närmaste fotorealistiska. Detta kostar naturligtvis processortid. När man sitter och efterarbetar bilder av denna storlek önskar man sig mer RAM-minne. Photoshop tuggade Scratch-disk konstant. Som ni ser på bilden nedan tar projektet 2,1 Gigabyte minne och ändå hade jag i det stadie då jag tog denna screenshot lagt samman flera av de lager jag arbetade med från början. Arbetet gick inte snabbt.

Slutproduktens dimensioner blir: 119,0x43,2 (cm) , 300dpi

Utskrift kommer att ske senare då pappersbeställningen gjordes först i dag. Dokumentation av detta spektakel kommer naturligtvis att göras och postas här. Ska Epson hålla måttet? Missa inte den spännande fortsättningen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar