2008-09-16

Lektion: Reklamhistoria, storyboard och moodboard

Mycket föreläsningar blir det, dagarna är långa och eleverna efterfrågar fler praktiska moment. Mer fritt arbete, som de uttrycker det. Kurskriterierna i A-kursen är många, inte helt okomplicerade, och tiden måste utnyttjas till fullo för att vi ska hinna gå igenom allt både i teori och praktik. Det besvärar mig lite att två veckor av A-kursen försvinner till förmån för APU (arbetsplatsförlagd utbildning).

Dagen började med en reklamhistorisk orientering där vi gick igenom olika reklambilder från det senaste seklet. Vi bekantade oss med gamla reklammakare och konstnärer såsom Toulouse-Lautrec, John Everett Millais och Fred Packer och transporterade oss framåt i tiden via internationella reklamannonser om skönhetsprodukter, cigaretter och bilar till svensk folkhemsreklam. Intressant att notera är de förändringar i formspråk som gjorts under århundradet, med spretiga och trevande annonser till en början både gällande innehåll och typografi men som senare under 60-talet börjar stramas upp med sanseriffer och med tydligare budskap och argument.

Vi analyserade efter denna genomgång några annonser i dagstidningar utifrån Maslows trappstegsmodell, retorik (argument), och om budskapet spelar på känsla eller förnuft.

Eftermiddagen handlade främst om storyboarding och moodboarding vilket innebär att vi skapar collage-liknande dokument för att internt kunna kommunicera våra tankar om vår blivande grafiska produkt. Det kan handla om allt ifrån vad eventuella personer i vår reklambild har för bakgrund och personlighet till den visuella riktning vi vill att den grafiska produkten ska ta. Det är svårt att greppa i början då det kräver ett ganska djupt abstrakt tänkande, men det är nog trots allt så att bilder säger mer än ord.

Kan du till exempel känna skillnaden när jag säger att produkten ska kännas som en "välpolerad sko" respektive en "skattkarta"? Associera till strukturer, former, färger etc...
-
I morgon är det studiedag, så ingen undervisning i morgon alltså. Fundera på uppgiften ni fick ut idag tills vi ses nästa vecka. Ha det bra tills dess!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar