2008-11-26

Lektion: Jag är mitt varumärke...

Portfolioarbetet har börjat. Vi talar om vikten av att profilera sig även som enskild individ i ett klimat där man slåss om jobben med hundratals, kanske tusentals sökande per plats.

En snabb kik på arbetsförmedlingens webbportal skvallrar, lågkonjunk-turen till trots, om hela 30.000 lediga jobb. Rekryteringen inom kultur-/mediasektorn ligger på ca 200 jobb och av dessa tangerar denna dag ett tjugotal jobb grafisk formgivning, art direction eller illustration med en geografisk spridning från norr till söder. Ja, ni kan göra matten själva.

Kajsa experimenterar med typografi till sin fysiska
    portfolio. Foto: Martin Knutsson, 2008-11-26.


Hur sticker vi då ut i de högar av sökande som landar i företagens inkorgar? Det hela är mycket subjektivt. Det beror förmodligen på den som rekryterar, men att ha en välformulerad ansökan med ett personligt brev och ett snyggt CV kan vara en bra början och att bifoga en .PDF med sina arbetsprover eller länk till sin webbportfölj är A och O.

Har man tur och kallas till anställningsintervju är det inte dumt att ha med sig en fysisk portfolio som den kommande arbetsgivaren kan klämma lite på. Den är också ett bra samtalsämne vid intervjun.

Eleverna väljer ett fysiskt eller ett digitalt format för sina arbetsprover. Oavsett vilket man väljer så visar man med fördel på kvalitet före kvantitet och man håller sig till ett formspråk som inte formmässigt skär mot sina övriga arbeten. Visst kan stilbrott utgöra en intressant kontrast, men är vi mogna att avgöra när en kontrast är intressant eller bara... bara konstig? Vi måste vara försiktiga. Mer om elevernas portföljer senare...

En huvudrestriktion för detta projekt: No darn scrapbooking!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar