2009-01-19

Tävling: Man kan inte vinna jämt...

Tillbaka i Halmstad igen ifrån en snabbvisit på Lidingö i helgen noterar jag att skateboardtävlingen jag deltagit i avslutats och vinnare utsetts. Vinst för min del uteblev dock.

Det verkar ha varit en populär tävling där många bidrag inkommit och mitt bidrag kan ses på webbsidan hollywood.se. Det som slår mig på hemsidan är att juryn inte motiverat sitt val av vinnare. Något som känns väldigt grundläggande att ha med.

Det är snudd på respektlöst av arrangörerna att undanhålla sådan information från deltagarna som faktiskt jobbat gratis åt dem. Dessutom så skulle en motivering kunna rättfärdiga juryns beslut, skapa öppenhet och förståelse för hur man diskuterat.

Jag ställer mig frågandes till förstapristagarens bidrag, och hur denna design skulle kunna sälja fler brädor än många av de andra bidragen. Bland annat är ju silver- och bronsbidragen klart snyggare. Återigen hade juryns motivering hjälpt till här.

En avgörande skillnad mellan mitt bidrag och många av de övriga är att mitt bidrag saknar texten "Hollywood". Jag har medvetet utelämnat namnet eftersom jag skulle känna mig lite som en sell-out. Varumärkets namn hade jag kunnat göra i efterhand. I min värld är det illustrationen och dess komposition som ska bedömas, och visst hade det varit enkelt att rita en "Planet Hollywood" för att få in företagsnamnet i rymdtemat i efterhand.

Jag ska nu presentera mitt bidrag i text och bild (klicka gärna på bilden till vänster för en högupplöst version).

I detta fall handlar det om skateboards och då försöker jag läsa in skatekulturen i arbetet samtidigt som jag vill sätta min egen prägel på produktionen.

Eftersom detta var en helt frivillig aktivitet där min lediga tid såsom sena kvällar och nätter skulle tas i anspråk så var det naturligtvis viktigt att utveckla ett hållbart koncept för att hålla motivationen uppe. Jag arbetar då ofta med storytelling där jag utvecklar en berättelse som ska illustreras, en berättelse som jag bara måste visa/berätta för någon. Det blir liksom drivkraften. Dessutom hade jag sekundära mål: att bli snabbare och tekniskt skickligare i Adobe illustrator och att ta fram ett gediget material till min portfolio. Så trots att tävlingen inte gick vägen har jag ändå gjort många landvinningar.

I konceptfasen hade jag hade redan en idé om en rymdscen i ett "stående" format där en ensam astronaut skulle få utgöra det huvudsakliga elementet. Men utöver denna skulle jag lägga till små rymdgubbar och detaljer (något i stil med Sven Nordqvists illustrationer i Pettson-böckerna där man kan upptäcka små berättelser i detaljerna). Jag började rita små amöbaliknande karaktärer som klättrade på astronautens säkerhetsvajer och på de små asteroider som ligger i omloppsbana kring den stora blå planeten i bakgrunden ser vi hur ett par gröna rymdfigurer markerar sin landstigning med en flagga där de vänligt men bestämt proklamerar att "Vi var här först, skit på dig!". Vi kan också se flaggkonturerna på asterioder i bakgrunden där rymdgubbarna redan varit och satt sin prägel.

Jag är förtjust i science-fiction och är uppvuxen med TV-spel av den gamla skolan, därför ville jag beväpna min astronaut med en Nintendo Zapper (sådan man använde till bland annat spelet "Duck Hunt" back-in-the-days), och jag väver också in boken "2001: A space odyssey" i sammanhanget, dels genom sin fysiska närvaro som förbipasserande rymdskrot, men också genom Arthur C. Clarkes citat uppe vid brädans nos:

"The only way to discover the limits of what is possible is to venture beyond them into the impossible."

Det är ett citat som också kan tillämpas på skateboardkulturen där man gärna testar sina gränser och trotsar gravitationens lagar.

Det var kort om mitt bidrag. Självklart känner jag en viss besvikelse över juryns val och att arrangörerna inte publicerat några motiveringar, men livet är ju inte alltid saft och bulle som bekant. Jag har nu också lagt till mitt troligen mest ambitiösa illustratorprojekt i portföljen. Bara på't igen!

Vad tycker ni? Vann rätt bidrag?

1 kommentar:

  1. Herregud, Han som vann hade en väldigt tråkig och smaklös design.

    SvaraRadera