2009-01-08

Random: Skylttypografi och logotypplagiat?

Mobilkameran är en fantastisk innovation! Mobiltelefontillverkare är mästare på att implementera behov hos sina användare. När SMS lades in i telefonerna skapades ett alternativt kommunikationshjälpmedel... varken direkt eller indirekt kommunikation, som kanske främst kom att användas vid ytliga kontakter eller i situationer då det inte lämpar sig att hala fram nallen.

Även om min mobiltelefon (SE k608i, tror jag att den heter) daterar så långt tillbaka som 2002 så fungerar kamera och blåtand utmärkt och det underlättar faktiskt i vardagen att kunna dokumentera saker. Återigen har mobilindustrin lyckats skapa ett behov som vi nu har svårt att leva utan. I vilket fall skulle de flesta av oss aldrig köpa en lur som saknar kamera.

Nåväl, till saken. Jag hittade ett par gamla bilder i telefonen som kan vara värda att lyfta fram för diskussion.

Utanför cykelverkstad i Halmstad.

Bilden ovan har jag knäppt av med mobilkameran vid en liten cykelverkstad belägen i källare i närheten av där jag bor. Det som slår mig när jag promenerar förbi är naturligtvis skylttextens utformning och den demolerade cykeln utanför. Vad kommuncerar scenen?

Texten "översyn och reparation Av cyKLar öppet" är handmålad med pensel på någon slags väderbiten plåtskylt. Texten skvallrar om dålig grammatik eller slarv hos den som skrivit med sin avsaknad av skiljetecken (punkt) och blandade versala och gemena tecken (i vissa fall kan användandet av språk på detta vis vara ett medvetet statement, men jag tror inte så är fallet här).


Man har varken lagt ner tid eller pengar på cykelverkstadens yttre. Kanske upplevs butiken med sin slarvigt utformade skylt som ett "billighetsalternativ", eller kanske upplevs den som familjär och personlig... Vittnar den trasiga cykeln utanför om att reparatören givit upp i vanmakt, och vad säger det isåfall om reparatörens kaliber och kvalitén på hans reparationer?

Tolkningen ovan pekar på att yta är A och O. Det finns tusen exempel på när yta fungerat för att sälja en produkt som inte är överlägsen sina konkurrenters. Jag behöver inte dra dem. Design är ett konkurrensmedel, men som motpol finns det folk som ändå attraheras av det mindre polerade, men då kanske inte helt långsökt i syfte att slippa hålla reda på alla "jobbiga kvitton".


Snapshot taget genom skyltfönster för jämförelse med logotyp.


Nästa bild är tagen genom fönstret till en djuraffär. Man skyltar med någon form av djurgodis av märket Hill's... Det kan vara långsökt, men i mitt huvud var det synen av ett plagiat eller åtminstone en tydlig visuell referens till varumärket Tommy Hilfiger som fick mig att ta bilden. Det finns många likheter med de vita, röda och blå rektangulära formerna samt bokstäverna HIL. Mig veterligen finns det inget övrigt släktskap mellan de båda varumärkena. Kan det vara en slump? Vad säger ni om saken?


Edit (2008-01-08 kl. 23.29): Som referens kom jag att tänka på hur reklambyrån Spenat pitchade in sin idé om Klarälvsbanans visuella uttryck. Jag deltog i en idétävling kring 2004 då jag pluggade i Karlstad. Mervärden och experimentella koncept skulle genereras kring den gamla järnvägsrälsen mellan Karlstad och Uddeholm som skulle beklädas med asfalt för att locka till ökad turism i regionen (ex. genom cykel- och inlinestävlingar mm.).

Vi åkte upp till en stugby i Munkfors över en helg och den lilla nystartade reklambyrån presenterade sina tidiga skisser på den grafiska profilen där texten "Klarälvsbanan" (eller NKLJ-banan som den då hette) haft samma form som det slutgiltiga förslaget, med korsande tonplattor, fast med Dymo-typsnittet vilket genast för den gaskande studenten förde tankarna till Millennium starköl. Plagiat kände jag föga imponerad, och kanske inget man vill förknippa familjeturism med... Som tur är fick de ändrat formen. De tycks dock ha missat ett bindestreck. Kolla gärna in Spenats webbportfolio genom att trycka på bilden nedan.


Skärmdump från www.klarälvsbanan.se

2 kommentarer:

  1. Intressant läsning som vanligt! Roligt med cykelreparatören. Kanske har han så fullt upp med kunder att han inte hinner ta hand om "ytan"? ;)

    Lästips: http://abduzeedo.com/35-creative-advertising-campaigns

    SvaraRadera
  2. Alltid roligt med lite bildanalys! :] Kul att du gillar innehållet och tack för länktipset. Stay tuned.

    SvaraRadera