2009-03-08

Nyhet: Peak dumpar indianen

Årebaserade klädmärket Peak Performance rekonditionerar sin grafiska identitet och skrotar den gamle indianen som funnits med i logotypen i över 20 år. Man byter till ett avskalat "P" med kantiga former som ska föra tankarna till spetsiga bergstoppar.

Min första tanke var byggbolag. Jag ska förklara varför.

Om man tittar på formen ser vi genast att den består av ett antal parallella linjer i något som påminner om isometriskt perspektiv. Jag ritade upp dessa linjer i ett grid (se bild t.v.) och fyllde sedan i de liksidiga trianglarna.

Och visst känns det teknokratiskt och ingenjörsmässigt. Om man bara betraktar formen ur detta parallellperspektiv ser åtminstone jag en låda (kub) och kanske en dörr som står på glänt.

Välkommen in, jotack. Logotypen är enkel och snygg, men alla spår av skidåkning och naturupplevelser har i mina ögon gått förlorade.

2 kommentarer:

  1. Det symboliserar också ett "P" samt en pil uppåt och framåt.
    Men vad hade i så fall varit ett bättre alternativ?
    //pontus smh06

    SvaraRadera
  2. Jag har naturligtvis inget givet svar på detta, men det finns lektionstid att lägga på en egen designprocess (efter APU-perioden givetvis).

    Någon som känner sig manad att ta sig an en varumärkesrekonditionering?

    SvaraRadera