2009-05-15

Tutorial: Pixelgrafik när den är som bäst

Joel har arbetat experimentellt med typografi och använder projektet som utgångspunkt i ett kort inlägg om hur han arbetar med "8-bit"-inspirerad datorgrafik.


Hur gör man bilder i "8-bitar"?

Mitt tips för att på enklaste sätt att skapa bilder i "8-bitar" är att främst använda MS Paint om man vill ha det lätt och simpelt. Annars kan man använda Photoshop eller Fireworks. Jag föredrar att använda MS Paint då det är det program jag använt mest.

Det man bör tänka på är att när man ska göra 8-bit-inspirerade bilder är att man inte använder för många olika färger. Nedan finns ett exempel jag kommer utgå ifrån i denna text.

Typografiuppgift. Klicka för större bild.


Ormen längst ner består av "stora pixlar" och få färger. Jag använde 4-5 olika färger för att kunna göra skuggorna på ormen. Jag valde en mörklila till ormen för att göra den mer skräckinjagande. Det är lätt att skapa sådana bilder bara man har viljan. Det krävs heller ingen direkt erfarenhet av att göra bilder i 8-bit.

Man ska även tänka på att spara bilden i rätt format. Jag sparar oftast mina bilder i PNG formatet (det är lossless).

Kommer det bli fler liknande bilder i framtiden?

För min del kommer jag inte sluta göra bilder i 8-bit då det är ett av mina största intressen. Jag gör bilder för att till slut ha nog med bilder att skapa ett eget spel. Det kommer ta tid men har man viljan och styrkan så går det som smort. Om man är intresserad av sådan slags ”artwork” så kan man söka efter "sprites" på internet från spel och se hur bilderna är uppbyggda. Man finner alltid inspiration från spel. Min inspiration kommer mest från de gamla Nintendospelen Dragon Quest/ Dragon Warrior och Final Fantasy, men även filmer ger stor inspiration.

1 kommentar:

  1. Typografiuppgiften gjorde sig riktigt bra på canvasduk och har imponerat på många, inte minst under Expo.

    Kul att du pratar lite om oldschoolgrafik. Det hade varit kul att se en w.i.p (work in progress), steg för steg, där man ser hur du skapar dina bilder.

    SvaraRadera