2009-09-30

Tävling: Ingenjörer skapar tillväxt

Som medlem i förbundet Sveriges Ingenjörer fick jag en inbjudan till att delta i en fototävling på temat "Ingenjörer skapar tillväxt". Eftersom jag precis investerat i en kamera var detta en chans jag inte ville missa.

Temat fick tolkas precis som man ville och i tävlingsinstruktionerna presenterade man tävlingen såhär:

Många pratar om tillväxt. Sveriges ingenjörer skapar den. Ny teknik driver mänskligheten framåt. Ingenjörer förbättrar världen. Ingenjörer löser problem, lösningar som skapar tillväxt, nya jobb, högre standard på snart sagt alla områden.

Eftersom jag ännu inte hunnit lära mig hur jag ska utnyttja kameran på bästa sätt så tänkte jag köra på en enkel bildkomposition med ett enkelt motiv och ett mått göteborgshumor. Fotografiet nedan tog jag ute i Bua/Värö i söndags kväll på väg hem från bokmässa och kräftskiva i Göteborg. Jag såg kraftledningarna på håll och vi svängde av E6:an för en liten tur ute bland åkrar och fält. Växtligheten synes oskarp i förgrunden, tekniken är i fokus och fotografiets titel är "Ingenjörer i ledningen".

Foto: Martin Knutsson, 2009

Någon timme senare närmade vi oss Falkenberg och alla vindkraftverken som står utmed E6:an. Det blev en till omväg ut på småvägarna. Denna gång dök bildtiteln "Med vinden i ryggen" upp i huvudet. Vi ser samma enkla komposition i denna bild, men eftersom det hade börjat skymma på allvar blev känslan lite väl dyster. Detta förslag gick alltså bort, även om det kanske hade passat temat något bättre.

Foto: Martin Knutsson, 2009

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar