2009-11-12

Humor: Hitler ondgör sig över typsnitt mm.

Jag kom precis hem ifrån att ha lirat ett parti Settlers (brädspelet) med gamla bekanta och numera nya bekanta. Vi halkade där in på en diskussion om typografi eftersom jag dagen till ära hade min Helveticatröja på mig. Vilken isbrytare, va?!

Min kollega Magnus introducerade mig för ett tag sen inför en ofta parodierad scen i filmen "Der Untergang" (2004) där Hitler bryter samman och skäller ut sina närmaste män. Jag fick ikväll ett tips om en variant som behandlar typografi. Jag bara måste dela med mig!

Designer daily har här gjort en ruskigt skön variant där Hitler ondgör sig över sin inkompetenta marknadsavdelning som vill använda Comic Sans i affischpropagandan. Klicka på bilden nedan. Jag hade ont i magen och var tårögd av skratt efteråt.


Hitler tycker inte att Comic Sans ger rättvisa åt propagandakampanjen och ångrar att han stängde ner den modernistiska konst- och designskolan Bauhaus. De kunde skapat snyggare och effektivare typografi som vunnit respekt i hela Europa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar