2009-12-17

Loppis och marknadsföring

En obligatorisk kurs för alla som går sista året på gymnasiet är projektarbete. Kursen är på 100 poäng och går ut på att fördjupa sig inom ett ämne genom att arbeta i projektform. Som mitt projekt har jag valt att anordna en loppis. Utöver att samla ihop grejer som jag anser mig vilja sälja och att fixa inför själva loppisen, kommer mitt projekt också gå ut på att marknadsföra den, och detta är något som jag kommer behöva lägga ner mycket tid på.

Det är mer tanke bakom marknadsföringen än man kan tro. För att jag överhuvudtaget ska få folk att besöka min loppis måste jag verka intressant och lockande i mina reklamannonser.

Mitt mål med projektarbetet är att anordna en snygg loppis, med snygga grejer i bra skick. Detta vill jag spegla i min annons. Jag vill inte att man, när man besöker min loppis, ska möta det unkna och illaluktande, som jag faktiskt tycker att man gör på många loppisar. Jag vill att man ska bli inspirerad och lockad tilll att besöka den, bara efter att ha sett annonsen. Faktum är att det finns allt för många dåliga annonser som kan göra att man får ett dåligt intryck av något egentligen bra.

Om jag ska jämföra två annonser jag hittat, som använts som reklam för två olika loppisar, kan man se stora skillnader. Båda verkar köra efter samma koncept, där man kan hyra ett bord för att sälja sina egna grejer och samtidigt inspireras av andras prylar, men annonserna ser alltså väldigt olika ut.





Den andra hade lockat, i varje fall mig mycket mer, till ett besök än vad den första gör. Den första tycker jag uttrycker den där unkna känslan som jag nämnde tidigare, och ser för mig inte inbjudande ut. De har valt ett tråkigt teckensnitt och framförallt en tråkig bakgrundsfärg som jag tycker talar för det där unkna och illaluktande. När man i den andra valt att lägga tyngd på färg och på detaljer, dras ögat till den direkt och man blir plötsligt mer intresserad.

Jag tycker att satsningen på en bra marknadsföring är viktigt. Jag kommer därför att lägga ner en stor del på detta i mitt projektarbete för att också satsa på min loppis. Ett resultat av min egen annons kommer eventuellt senare.

1 kommentar:

  1. Trevligt inlägg Nico! Personligen kan jag tycka att det finns fördelar och nackdelar med båda annonserna.

    Den övre (gröna) är funktionell! Det är tydligt och det är enhetligt (även om den är lite obalanserad). Kanske lite färglös som du säger och lockar kanske inte de yngre besökarna, men informationen är lättillgänglig!

    Den nedre (blåaktiga) kanske är livligare och drar blicken till sig, men är samtidigt mycket spretigare. Minst 5 olika typsnitt används (bl. a. Verdana vad jag kan se) och någon slags clipart-gubbe är med. Blomillustrationen ser ju trevlig ut dock, men annonsens komposition osar hobbygrafiker som designar i Office-paketet.

    Kanske är det min minimalistiska ådra som talar, men snackar vi typografi och layout så är grön annons den solklart bättre annonsen. Talar vi om annonser som väcker uppmärksamhet så är det säkert som du säger... men det är viktigt att kommunikationen fullföljs så att budskapet kommer fram... Risken är att man inte orkar läsa hela texten när annonsen är för plottrig.

    SvaraRadera