2009-12-10

Reportage: Lördag Morgon Medieproduktion

I morse besökte vi Lördag Morgon Medieproduktion. De arbetar främst med ungdomskommunikation och inriktar sig på trycksaksproduktion.

Vi hade förmånen att få träffa Fredrik (fotograf och ägare), Calle (journalist) och Jessica (grafisk formgivare / originalare) och hänga med dem en timme för att få lite inblick i verksamheten. Christian (skribent och chef) var upptagen med jobb på kontoret Stockholm.

Fredrik tog till orda och berättade om tiden före Lördag Morgon och om hur han och kollegan Christian startat upp företaget. Det talades om de tjocka gubbar med fina titlar och stora plånböcker som finansierat deras projekt "Made in Sweden" (ett magasin om entreprenörskap som gavs ut i samarbete med Ung Företagsamhet och som man kan säga satte företaget på kartan) men också om sådana saker som att man på firman ser sitt arbete som en läroprocess där man ständigt utvecklas. Samtidigt talades det om farorna med att stöpa sina arbeten i en och samma form och därmed vikten av förnyelse i såväl innehåll som av grafisk form i produktionerna.

Fredrik visar upp en stor hög arbeten de gjort och berättar om dem med inlevelse och humor, gestikulerande, vevandes med armarna. Foto: Martin Knutsson, 2009.

Vill man arbeta i mediebranschen är utbildning en bra start. Jessica har en bred utbildning med 6 års eftergymnasiala studier i bakfickan, obeslutsamhet skyller hon på, men säkerligen har många nyttiga erfarenheter och kunskaper införskaffats inom högskolans väggar och dessutom stärker ju utbildning självförtroendet.

Calle läste journalistik på folkhögskolan där han antogs till utbildningen genom intervju för att bedömning av personlig lämplighet och genom ett tvådagars test på plats. Ett bra alternativ till övriga journalistutbildningar där de höga antagningspoängen endast släpper igenom personer som nitiskt strävat mot höga betyg. Vidare kan man tycka att redan lika personlighetstyper som stöps i samma form som sannolikt genererar likartade journalistiska texter. Risken med detta kan då vara att man som journalist skolas att bli prestigefylld och mindre anpassningsbar i sitt språk och därmed begränsar sig själv till att endast kunna skriva för en viss typ av tidningar.

En stor del av utmaningen och en stor del av tiden i att skapa ett intressant magasin är att hitta nya infallsvinklar för innehållet. Det planeras oerhört mycket vilket kan vara tufft, men arbetet med att verkställa alla idéer brukar vara så kul att det långt övervinner det tuffa planeringsarbetet. Som exempel på annorlunda innehåll kan nämnas den andra utgåvan av "Made in Sweden", där Lördag Morgon fotograferade Ingvar Kamprad i hiphop-kläder. Under fotosessionens klädombyte fick de också tipsat Ikeas grundare att inte ha skjortan instoppad i kalsongerna.

Ingvar puts da gangsta into svenskt näringsliv. Foto: Lördag Morgon Medieproduktion.

I skolan, säger Calle, hade man kanske en eller ett par veckor på sig att göra ett arbete... Det var mycket lugnare än i arbetslivet. Nu ska jag kanske skriva ett eller två sådana arbeten på en dag. Samtidigt har man ju blivit så mycket duktigare och snabbare än man gick i skolan, tillägger Fredrik.

Gällande arbetstider på Lördag Morgon säger Fredrik att det kan vara ganska fritt hur man förlägger arbetstiden. Vill man hellre ta sovmorgon och jobba lite längre på kvällen så brukar det inte vara några problem. Jessica tillägger att det dock kan bli en hel del övertid före deadline... så mycket som 8 dagar i sträck nästan 12 timmar per dag vissa perioder. Det blir ju jättedyrt om man inte håller deadline och då tryckeriet som bokats får vänta, så att kunna hålla deadline är viktigt! Men det är värt allt hårt arbete när produkten väl kommer ut i tryck. Det är en belöning i sig att få känna på den färdiga produkten. Dessutom smakar ju fredagsölen ypperligt efter att ha arbetat så hårt enas alla tre om.

Lördag Morgon verkar vara en schysst arbetsplats med riktigt sköna människor som har kul på jobbet! Blir ni inte lite sugna iallafall? :]


På onsdag är höstterminens sista lektion. För min del kommer förmiddagen att gå till att printa de fysiska portföljer som några av er gjort. På eftermiddagen räknar jag kallt med att ni muntligen presenterar ert portfolioarbete där ni berättar lite om format, färg, form och typografi och om hur portfolion ska hjälpa till med att stärka ert varumärke.

Tack för denna vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar