2010-12-16

Illustration: Blyerts Illustration

Hej!
Vi fick en uppgift där man skulle göra en illustration till valfri text. Jag hittade en text som handlade om änglar och valde helt enkelt att måla en ängel till den.
Nu tänkte jag visa arbetflödet för illustrationen jag gjort. Från skiss till färdig bild och även berätta lite hur jag gjort!

Först valde jag vilken teknik jag skulle använda mig av och jag valde att arbeta med blyerts, eftersom det är en teknik jag tycker om.
Efter det letade jag inspiration i några tidingar, och fastnade för denna bild som jag tänkte jag använda mig av, eftersom jag tycker det kan vara lite svårt att få till rätt vinkar och ljus när man man ritar just människor.




Sen började jag rita.




1. Jag började med att skissa på ansiktet.
2. Jag utgick från ansiktet och skissade sedan arm, hår, överkropp och även var jag vill ha vingarna placerade.
3. Efter detta ritade jag vänstra sidan på håret lite nogrannare och la en svag skugga på det. Jag la även en skugga på halsen och nyckelbenet.
4. Sen ritade jag mörkare skuggor på vissa partier av håret, för att få det att se mer levande ut. För att få till en jämn skugga använde jag något som heter "Stompf", som är hårt rullat papper och har formen av en penna. Ett bra tillbehör som underlättar skuggningen.



5. Sen gjorde jag samma sak på högra sidan av håret.
6. Efter detta la jag en hårdare och mörkare skugga på höger sida om halsen och skissade på överdelen av klänningen.
7. Sen ritade jag skuggorna på klänningen och la även till lite streck på håret. Efter detta blev det lite finputs på allting. De ljusa partierna på håret och klänningen förbättrade jag även lite genom att anväda mig av ett sudd.
8. Bild färdig att skannas in.

Efter detta ritade jag en passande vinge och skannade sedan in denna med.
Sen öppnade jag de scannade bilderna i ett photoshopdokument och satte vingarna på plats.
Jag ökade sedan kontrasten och skärpan på vissa ställen, eftersom det kan försvinna lite vid scanning.






Och här är resultatet!


/Emmy Silfverhjelm

1 kommentar:

  1. Snyggt jobbat Emmy. Kul att se din WIP (Work-in-progress)! ^_^

    SvaraRadera