2011-05-04

frächa chips med en inte lika fräch ny påse..





Lantchipsen ifrån Laholm har i samband med att ersätta sina gamla smaker med smaker som grillchips, sourcream onion samt lättsaltade, också fått en ny "look".
Anledningen till de har nya påsar tror jag är att de vill att konsumenter skall tycka att påsen ser simpel, trevlig och "lantlig" ut. Jag tycker att de har misslyckats med detta, eller de har väll lyckats men jag tycker att de gamla påsarna också hade de egenskaperna fast de gjorde det bättre.

De nya påsarna har en slags mysig kollage-känsla på sig, detta är i sig ingen dum ide' den skapar faktiskt lite av den där lantliga simpla känsla som de är ute efter. Jag tycker inte att de nya påsarna är jätte hemska i sig men jag tycker att de är en aning en dimensionella, jag tycker att de mer ser ut som att de säljer sommarchips än lantchips. Vi ser en glad tjej som grillar och små pappers kor som trivsamt betar på ängen. Anledningen till att de har valt sådana bilder är ju för att vi skall kunna relatera till bilderna och för att våra tankar skall föras till landet, vilket fungerar men bilderna för samtidigt våra tankar till sommaren eftersom att kor går ute på sommaren och vi grillar på sommaren. Om vi relaterar påsen till sommaren så köper man inte den på vintern. Exempel: jag köper ingen risgrynsgröt på sommaren.
Mitt andra klagomål är att jag tycker att påsen är för rörig. Jag tycker att molnen är överflödiga speciellt på grillchips bilden, jag menar man grillar ju sällan när det regnar. Kanske är molnen där för att de tycker att påsen blir lite tom annars men det problemet hade de kanske kunnat lösa genom att ha logon bättre placerad.

De gamla påsarna ser mer mysiga ut, jag tycker faktiskt att det ser ut som att påsarna också har växt fram på åkern!
Färg och typografi på den gamla påsen är ingenting att hurra för. typsnittet som smakerna är skrivna i ser "tråkigt" ut och färgerna ser urtvättade ut. Men de dåliga val av typsnitt och färger bidrar ju till att påsen ser mer mysig, naturlig och hemmasnickrad ut, och det är väll det som de vill uppnå? Bilderna på påsen bidrar till att föra konsumentens tankar till landet, de ser liksom ut som bilder tagna ifrån någon bondes köks tapet.
Så den gamla påsen gör alltså precis det som den nya vill göra. Den känns naturlig, lantlig och mysig men den gör detta utan att även kännas rörig. Det tål också att nämnas att den nya påsen som också vill verka lantlig och mysig faktiskt tappar en del av de känslorna tack vare det noga valda typsnittet (som förövrigt inte ens är snyggt) och starkare "bättre" färgerna, de har alltså bytt ut allting som skapade den där trevliga känslan med saker som misslyckas med det, bra jobbat !

Överst på det här inlägget är de nya påsarna och de gamla precis under.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar