2008-10-31

Artikel: Öka din kreativitet! (Del 1/4 - Introduktion)

Kreativitet är universellt. Alla har en kreativ sida som förr eller senare kommer fram. Det uppstår dock problem då vi en skapande verksamhet såsom formgivning, upplever oss ha brist på denna vara. En stor del av utmaningen ligger just i att kunna ta fram sin kreativa sida när den som mest behövs.

Jag fick en del ingångsvärden i ämnet under mina designingenjörsstudier, men jag har naturligtvis fortsatt att fundera och läsa kring ämnet av personligt intresse, men också med anledning av mitt nuvarande yrke. Ämnet känns relevant att lyfta fram för diskussion i grafutbildningen och jag ska i denna artikelserie försöka presentera fakta och diskutera kring ämnet på en lämplig nivå.

Efter att ha läst denna artikelserie kommer du att ha en bredare förståelse för vad kreativitet är, du kommer inte automatiskt att bli mer kreativ men du kommer att ha verktyg för att kunna förhöja din kreativitet olika situationer och du kommer kunna utvärdera dina idéer på ett rationellt sätt.

Artikelserien består av fyra delar:

Del 1 - Introduktion
Del 2 - Teori
Del 3 - Metoder
Del 4 - Tips


Inledning
Kreativitet är en process som sker i hjärnan och handlar om att generera koncept och idéer eller att skapa associationer mellan redan existerande sådana. Man brukar tala om divergent tänkande vilket innebär att man istället för att tänka rationellt, ja faktiskt, tänker irrationellt. Låt oss ta ett banalt exempel:

Keanu Reeves befinner sig i en skenande buss full med passagerare under vilken en galen bombexpert monterat en sprängladdning som detonerar om bussens hastighet understiger 50 mph. Chauffören måste alltså hålla plattan i mattan. Bussen kör på trafikerade gator och katastrofen är ett faktum. Många hade nog i detta läge tänkt rationellt: "Rackarns, det är kört!", och hamnat i ett tillstånd av panik eller apati. Keanu däremot gör något mycket irrationellt och styr bussen mot flygplatsen. Förklaringen är att flygplatsen har en stor asfalterad yta att köra i cirklar på, och bussen kan tankas med bränsle "on the fly" ända tills man kommer fram till en långsiktigt hållbar lösning på problemet.

Att hoppas finna den optimala lösningen för ett givet problem direkt är troligen att hoppas på för mycket. Vi tenderar alltid att till en början tänka rationellt. Vi är invanda vid att hela tiden göra "rätt". Genom att tänka divergent så är det sannoliktatt vi ser saken i ett annat ljus och hittar en bättre lösning än det först uppenbara.Knepet är att lura sig själv att tänka i andra banor och att låta det undermedvetna göra jobbet.

Du har säkert någon gång stått inför ett problem som du inte vet hur du ska lösa... ett mattetal eller ett snowboardtrick kanske... du har tagit en paus, en kopp kaffe, en dusch eller en god natts sömn för att upptäcka att du nästa gång du ger dig på att lösa problemet faktiskt också löser det! Jag vet själv inte hur många differentialekvationer jag löst i duschen. På senare tid har idéer till olika kursmoment blivit tydliga först när jag lagt mig för att sova på kvällen, så jag har alltid ett anteckningsblock i sovrummet. Fenomenet kan ibland också kallas "Lidnersk knäpp".


Jag verkar inte vara ensam om att ha en excentrisk inställning till idéskapande.
Hela artikeln om Carl-Fredrik Castberg kan läsas i Cap&Design nr 4, 2007.
Tryck på bilden ovan för att besöka hans portfolio.


I nästa avsnitt av artikelserien kommer jag att presentera en mer teoretisk bakgrund till begreppet kreativitet och jag kommer berätta om olika ingående element i den kreativa processen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar