2008-11-30

Random: Söndagsutflykt i webbens tecken

Denna söndagkväll har jag experimenterat med CSS-egenskapen z-index i kombination med .png-filer och alfakanaler. Z-index är en funktion i CSS som låter mig arbeta med div-taggar i olika lager vilket ger full kontroll över text och bild när man vill ha snygga menyer i dynamiska webbsidor.

Bakgrunden till detta är jag köpte mig senaste numret av Practical webdesign (No.183) på lördagen. Prislapparna brukar vara väl tilltagna på denna typ av branschtidningar/specialmag men de är i sin tur ovärdeliga då det kommer till att ge inspiration. Så efter att ha läst några artiklar ur magasinet i sängen i morse bestämde jag mig för att göra frukost och sen börja fippla runt med ett nytt webbgänssnitt. AKG-lurarna åkte på med Joy Division och New Order på repeat och jag gav mig i kast att med hjälp av CSS-kod försöka ge text ett hårt, kallt och slitet uttryck.

Kolla in resultatet genom att klicka på bilden nedan.

Screenshot:en visar hur sidan ser ut i Google Chrome.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar