2009-11-10

Nyhet: Sex tänkande hattar i Laholm

Jag höll på att tappa andan av skratt i morse när jag tog del av lokalnyheterna till frukost där man rapporterar om att Laholms kommun spenderat 18000 kronor på hattar under rådande sparkrav. Jag kan se mig själv i rollen som torr politiker, på tvären vägrandes bära den tramsiga hatten.

Bilden är saxad från artikeln i Hallandsposten. Klicka på bilden för att länkas till artikeln. Fotograf: Henrik Williamsson


Man har i Laholms kommun tagit fasta på Edward De Bonos kreativa metod "Sex tänkande hattar" som jag själv varit i kontakt med under mina designstudier. Den bygger på att varje deltagare i en brainstormingprocess har tillgång till sex hattar och intar en speciell roll under influens av varje hatt. En av hattarna är emotionell, en är logisk osv. och dess bärare ska följdaktligen agera på samma sätt. Jag tyckte aldrig metoden var särskilt effektiv, snarare ganska tramsig (men jag vägrar ju bära kräfthatt på kräftskivan också så jag är nog lite kinkig). Bättre kreativa metoder för designers finns - om du frågar mig - här under etiketten Kreativitet.

I HP:s artikel ligger mycket fokus på pengarna eftersom det ju handlar om skattemedel, något som journalisterna älskar att skriva om, men det jag tycker är mest intressant är vad den berättar mellan raderna om människorna som jobbar i kommunledningen i Laholm. Kanske har man hyrt in en konsult för att kickstarta verksamheten efter en tid av torra möten och dåligt beslutsfattande, eller kanske har någon under semestern läst en bok om kreativitet och fått denna snilleblixt för att kunna lösa kommunens ekonomiska problem. Enkelt kan de åtminstone inte ha det då de söker vägledning av denna typ...

Vad som än ligger bakom så skulle det vara kul att följa utvecklingen och se om Laholm klarar att hantera sina nya verktyg (hattarna) och ro skutan mot lugnare vatten.

EDIT: Nicolina tipsar om Pär Lernströms (Mix Megapol) kommentar om nyheten. Lyssna vid 16:02, här!

1 kommentar:

  1. http://webbradio.mixmegapol.se/index.aspx?mediaid=46548&cid=1&cattype=2 16:05
    Pär Lernströms klockrena kommentar om det hela ;)

    SvaraRadera