2009-11-06

Random: Om Statoils nya logotyp

I våras gick ett pressmeddelande ut om att den norska drivmedelsjätten Statoil byter kostym, till en för fyra miljarder 300 miljoner kronor. Denna enorma summa grundas bland annat i kostnaderna för att förändra lokalernas interiörer och att utveckla den grafiska profilen mm. Den gamla loggan har hängt med så länge jag kan minnas, och den kommer att fortsätta att vara i bruk på bensinmackarna, men för StatoilHydros del (bolagets raffinaderier och kontorsbyggnader etc.) används den nya loggan.


Där den gamla loggan med sin karaktäristiska droppe och stabila typografi talar om ett starkt varumärke och en kraftfull produkt så kommunicerar den nya helt andra värden. Den nya logotypen har fått mycket kritik av designers runt om i världen, och tyvärr är jag är villig att hålla med.

Jag får känslan av att Statoil ska sadla om till att utveckla eteriska massageoljor snarare än högoktaniga motorbränslen.


Denna interiör bemöts du av när du ska göra affärer med ett av världens största oljebolag.
Bilden tagen ifrån www.statoil.com (mediearkivet). Foto: Øyvind Hagen /Statoil, 2009.


Vad tycker du om loggan? Vore kul med lite aktivitet på bloggen nu mina vänner! Ni har fullt tillräckliga kunskaper för att kunna tillföra intressanta synpunkter.

7 kommentarer:

  1. Jonathan - Mph07a2009-11-07 19:07

    När jag först såg logotypen så kändes det som om det var ett företag som arbetade inom olika områden. "De romb liknande figurerna som pekar åt olika håll". Sedan tycker jag även att färgerna ihop mer känns som en TV Kanal på något sätt. Själva typografin på Statoil känns klenare och mer ostadig på den nya logotypen än på den gamla. Den äldre logotypen har en mer Stabil typografi.

    SvaraRadera
  2. Matilda Mph07a2009-11-07 19:55

    När jag såg den nya logga så var det helt klart blommor som dök upp i mina tankar. Enligt mig själv så tycker jag att loggan speglar ett blomster företag, såsom Blomsterlandet ungefär. Kanske en ny blomsterbutik?
    Om man ska jämföra de båda logotyperna så anser jag att den gamla logotypen speglade mer motorbränsle företag än vad den nya logotypen gjorde. Det är ju inte motorbränsle som man först och främst tänker på när man ser den grafiska profilen. Och det här med typografin så håller jag helt och hållet med Jonathan, den gamla typografin ser mer stabil ut än vad den nya gör.

    SvaraRadera
  3. Kul att läsa era kommentarer! Det finns likheter med både blommor och tv-kanaler i den där logotypen. Håller med er båda. :]

    SvaraRadera
  4. Typografin på nya loggan får mig att tänka på orienten/mellanöstern... Finns det några sådana referenser enligt en typograf, eller är det bara min fantasi som skenar?

    SvaraRadera
  5. Intressant! Jag ser personligen ingen koppling till mellanöstern men skulle så vara fallet så har man ju åtminstone _en_ referens till olja.

    Nej... detta är ju ett klassiskt utförande för en sans-seriff baserad på de gamla romerska bokstavsformerna i likhet med exempelvis "Lucida Sans".

    Som kuriosa kan nämnas att typsnittet utvecklats av det norska designföretaget Melkeveien (Vintergatan) på uppdrag av Swedish Design Group som tagit fram den grafiska profilen.

    Kolla gärna länkarna:

    http://www.sdg.no
    http://korta.nu/melkeveien

    SvaraRadera
  6. Rättelse: Scandinavian Design Group, givetvis... inte Swedish Design Group... *suck*

    SvaraRadera
  7. Jag reagerade på logotypen för ett par månader sedan då jag såg den i TV. Logotypen känns väldigt "florist". Skäms Statoil!

    För övrigt har jag nyss hittat hit och tycker att det här var en väldigt bra sida. Bokmärks! :)

    SvaraRadera