2009-11-23

Reportage: Nordic Atari Show 2009

I fredags åkte jag till Falköping på ett mycket trevligt Atari-konvent. Ni som känner mig vet att jag tycker det är vansinnigt roligt att skapa både musik och grafik på den gamla utdöda plattformen Atari ST och det är alltid roligt när eldsjälar organiserar tillställningar för oss som har barnasinnet kvar. Och kanske inte bara barnasinnet, det handlar ju inte bara om spel etc. utan det förekommer faktiskt fortfarande utveckling på plattformen. Det funkar till exempel utmärkt att köra ICQ och surfa med sin Atari och i och med utvecklingen av ett nytt grafikkort kan man snart göra det i Full HD-upplösning.


Jag var på ett liknande konvent i Holland i våras (läs om Outline här) men givetvis var det i Falköping i mycket mindre skala. Icke desto mindre var det roligt och oerhört motivationsdrivande. Läs mer om motivation under etiketten Kreativitet här på graf-bloggen.


Denna Atari kör ett diskinterface som kallas UltraSATAN och den medför att man kan köra ROM-filer direkt ifrån SD-kort. Man behöver alltså inte skyffla floppydiskar för att spela spel längre.


Det är på något sätt avslappnande att vistas i den kreativa miljö som kommer med dessa konvent. Att sitta med sina projekt bredvid några galna elektroingenjörer som utvecklat ett nytt grafikkort till Atarin eller att snegla på de galna programmerarnas innovationer. Jag fick hur mycket gjort som helst. Givetvis fick jag pulat lite med min Atari, men jag fick också färdigställt ett albumcover som jag jobbat på till-och-från under ett par veckor och jag fick pysslat lite med mikrobloggtjänsten bitter.

Andra höjdpunkter var ju att jag sopade banan med övriga besökare i Super Sprint och att jag lyckades få en slags "Wacom-tablet" med Atarikompatiblitet med mig hem. Nu blir det en helt annan känsla i att pixla. Kan bli hur coolt som helst!


Super Sprint är ett av de spel jag själv är uppvuxen med. Det var ingen XBOX360-lyx med analoga kontroller där inte. Nej, joystickarna var hårda och kalla och man skulle ha rejält ont i tummarna efter att ha spelat. Ofta kraschade spelen och det gick givetvis inte att tanka hem några patchar från internet på den här tiden. Hade man köpt ett spel som buggade var man rökt. Jaha... brunt.


Lite blandat småskrot jag fick med mig hem. Till vänster i bild ser vi "Tabby", en ritplatta som är kompatibel med Atari ST/STe/Falcon. Weee! :]


Nästa konvent blir troligen till våren igen. Då blir det Holland revisited.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar