2009-12-16

Tutorial: Klipp ut med Pen Tool

Förr eller senare när man jobbar med bilder i photoshop eller något annat bild program kommer man komma till de stadie där man behöver frilägga en yta eller ett objekt.

De flesta skulle förmodligen dra musen till Lasso Tool för att klippa ut sitt objekt. Men vad många inte vet är att med rätt inställningar kan man använda Pen Tool för att klippa ut. Resultatet tycker jag blir betydligt bättre och även enklare att jobba med.

Nu hade jag tänkt att visa er hur man på ett enkelt och smidigt sätt lär sig den här metoden för att ni ska bli bättre på att klippa ut vad som helst egentligen.

Först vi behöver vi en bild som vi kan jobba med, jag har valt en bild av personer, för att de innefattar många olika sätt att klippa ut på. Då hår och kropp klipps ut olika, men det kommer vi till senare. När vi har öppnat upp bilden i photoshop, och valt Pen Tool. Gäller det att kolla så vi har rätt inställningar.Dessa inställningar är viktiga, för annars kommer vi bara skapa ett objekt och inte kunna klippa ut något.




För att underlätta så mycket som möjligt för mig själv så brukar jag låsa upp mitt bildlager genom att dubbelklicka på hänglåset så att bilden blir ett fritt lager. Detta gör att jag kan lägga andra lager under de lager som jag ska klippa ut ifrån. Sen skapar jag två nya lager genom att klicka på nytt lager knappen. Det ena färgar jag helt svart, och det andra helt vitt. Och flyttar sen de två lagerna så att de ligger under bildlagret i lager panelen. Vilket gör sen att när jag börjar klippa ut så märker jag lättare av skräp som inte ska vara kvar i bilden, som jag inte hade sett om jag inte hade haft ett lager med färg bakom. Till exempel, ser jag inget skräp på den svarta bakgrunden kan jag enkelt släcka de lagret genom att klicka på ögat och sedan ser jag om de finns något skräp som syns på den vita bakgrunden. Finns där inget skräp kan jag vara säker på att där inte är något onödigt som hänger med bilden.




Nu börjar själva utklippningsarbetet. Jag börjar med att göra en snabb markering kring de jag ska klippa ut. Högerklickar någonstans i min marking och väljer "Make Selection". Sen inverterar jag min markering genom att hålla inne CTRL+SHIFT+I, så att mitt objekt inte klipps bort utan istället bakgrunden runt mitt objekt.




När du har något som liknar bilden till höger, är det bara att börja markera de du vill klippa ut. Ett tips är att göra markeringen någon pixel in på ditt objekt då när du sen klickar i "Make Selection..." ska skriva in en feather 0,1. Detta hjälper dig att slippa onödigt mycket av de runt objektet. När markeringen är klar ska du använda dig av CTRL+SHIFT+I så att du tar bort de runt objektet istället för att objektet i sig. Att Zooma in en bit som passar dig underlättar en hel del.Hamnar en "Anchor Point" fel och du vill flytta på den. Så kan du enkelt flytta på den med hjälp av "Add Anchor Point", som ligger under Pen Tool, eller "Direction Selection Tool", den vita pilen under textverktyget.




När vi väl kommer till håret, gäller det att få med så många detaljer, ju fler desto bättre. Detta kommer hjälpa dig senare då det finns ett lite knep att ta till när de gäller ut klippning av hår. Men innan vi börjar fin justera håret så ska vi göra något som heter matting. Det finns under Layer > Matting > Defring och klicka OK på rutan som kommer upp. Detta tar bort de små svarta delarna av bilden, främst i kanterna av din urklippning, som du kanske inte såg från början. Jag brukar göra detta 2 gånger. Nu är vi snart klara.

Dags att återgå till håret för att göra de mer realistiskt så att de inte ser så kantigt ut. Så tar vi "Smudge Tool" och ställer in den på 1 px med 75% strength. Nu kan du börja dra fram och tillbaka där de ser kantigt ut. Och tillslut ser det mer ut som levande år och inte stela kanter.

När vi väl är klara och ska spara bilden. Glöm inte att släcka de svarta och vita lagrerna så att du ser en schackrutig bakgrund när du sparar bilden. Spara inte bilden som en JPG.




Då försvinner hela meningen med att klippa ut för att JPG lägger till en vit bakgrund även fast där inte finns någon. Spara din utklippning istället som en PNG.

Kom ihåg att som med allt annat, så ger övning färdighet. Fortsätt öva så kommer detta snart sitta i ryggmärgen.

1 kommentar:

  1. Grymt bra tips! Du förklarar vad du gör på ett bra sätt i texten! Inga som helst problem att följa och förstå hur man ska gå tillväga. Det är en riktigt bra tutorial detta!

    SvaraRadera