Att sitta och pula i Photoshop kan de flesta och det är generellt inga problem att skriva ut sina arbeten på en vanlig skrivare, men när man ska anlita ett tryckeri börjar det ställas lite mer krav på oss och de filer vi lämnar ifrån oss. Till exempel ska filerna anpassas efter tryckeriets förutsättningar och färginställningar och det kan vara lämpligt att anpassa produktionen med utfall.
Denna artikel är en guide till hur du färdigställer ett grafiskt projekt till tryckfärdigt original i PDF-format. Guiden går igenom grundläggande begrepp samt förklarar hur du ska arbeta i Photoshop och InDesign för att färdigställa en produktion för tryck med hjälp av ett praktiskt exempel.
Redan tidigt i projektets gång är det bra att ha kontaktat tryckeriet för att ta reda på om de har möjlighet att ta sig an uppdraget (kanske vill du trycka i ett annorlunda storleksformat eller på ett ovanligt material). Detta är i synnerhet viktigt om det rör sig om en större produktion där tryckeriet måste bokas långt i förväg, men det är även praktiskt att ha alla tekniska detaljer på bordet tidigt i projektet så att man har chansen att anpassa sin produkt rätt från början.
Exempel - Flyer
Vi kör ett exempel där vi skapar en flyer för denna blogg. Vi vill att flyern ska ha måtten 148,5 mm x 52,5 mm och ska tryckas i fyrfärg. Flyern får baseras på blogg-headern för att skapa igenkänning.
Redan i början av projektet tar vi reda på tryckeriets preferenser:
Krav från tryckeriet kan sammanfattas enligt nedan:
Tryckeriet vill ha arbeten levererade i PDF-format kompatibelt med Acrobat 4 (PDF 1.3). Filer ska färgsepareras med ICC-profilen "Euroscale v2" och denna ICC-profil ska inte inkluderas i PDF:en. Bilder ska vara utfallande med 3 mm.
Tryckeriet vill ha arbeten levererade i PDF-format kompatibelt med Acrobat 4 (PDF 1.3). Filer ska färgsepareras med ICC-profilen "Euroscale v2" och denna ICC-profil ska inte inkluderas i PDF:en. Bilder ska vara utfallande med 3 mm.
Jättebra! När vi nu känner till detta ska det inte vara några problem att snabbt sno ihop en flyer som kan levereras till tryckeriet för massproduktion.
Steg 1 - Färgseparera bilder
Eftersom digitala bilder (oavsett om de skapats direkt i datorn eller kommer från en digitalkamera) generellt har sin färginformation i RGB-läge (sRGB eller Adobe RGB) och vi kommer att trycka i CMYK-färgläge måste vi se till att bilden ser bra ut i CMYK-läge. Detta görs genom en process som kallas färgseparering där man delar upp bilden i färgerna [C]yan, [M]agenta, [Y]ellow och Blac[K]. Detta görs i Photoshop, men resultatet brukar bli en besvikelse eftersom färgrymderna för RGB och CMYK skiljer sig och bilden generellt får en dassigare ton. Man kan lyckligtvis kompensera för detta genom att fippla med ex. justeringsverktyg såsom Image>Adjustments>Curves).
Eftersom tryckeriet vill ha bilden separerad med ICC-profilen "Euroscale v2" och eftersom vi vet att vi vill ha trycket på bestruket (blankt) papper så väljer vi att konvertera bilden med profilen "Euroscale Coated v2" (om vi föredragit att trycka på matt papper hade vi valt "Euroscale v2 Uncoated"). Detta görs i menyn Edit>Convert to Profile.
Eftersom digitala bilder (oavsett om de skapats direkt i datorn eller kommer från en digitalkamera) generellt har sin färginformation i RGB-läge (sRGB eller Adobe RGB) och vi kommer att trycka i CMYK-färgläge måste vi se till att bilden ser bra ut i CMYK-läge. Detta görs genom en process som kallas färgseparering där man delar upp bilden i färgerna [C]yan, [M]agenta, [Y]ellow och Blac[K]. Detta görs i Photoshop, men resultatet brukar bli en besvikelse eftersom färgrymderna för RGB och CMYK skiljer sig och bilden generellt får en dassigare ton. Man kan lyckligtvis kompensera för detta genom att fippla med ex. justeringsverktyg såsom Image>Adjustments>Curves).
Eftersom tryckeriet vill ha bilden separerad med ICC-profilen "Euroscale v2" och eftersom vi vet att vi vill ha trycket på bestruket (blankt) papper så väljer vi att konvertera bilden med profilen "Euroscale Coated v2" (om vi föredragit att trycka på matt papper hade vi valt "Euroscale v2 Uncoated"). Detta görs i menyn Edit>Convert to Profile.
Det är en gedigen lista ICC-profiler som finns tillgängliga.
Nu kan man fippla lite med tonkurvorna (Curves) för att få tillbaka kontrast och lyster i bilden. Bilden sparas i PSD-format och vi sparar filen med ICC-profilen (Euroscale Coated v2) i minne så vi låter checkboxen i Save-dialogen vara förbockad.
Steg 2 - Montera allt i InDesign
När bilden nu sparats är den klar för montering tillsammans med text i InDesign. Det är alltid bättre att sätta text i InDesign än att spara text som pixelinformation från Photoshop (många tenderar att sätta text i Ps, men slutprodukten blir så mycket bättre om man utnyttjar fonternas vektordata vid tryck).
Utfall görs för att säkerställa att man inte får fula vita linjer i ytterkanterna. Skärmaskinerna har en viss felmarginal som man här kompenserar för. Det är smart att dra ut guider som markerar det utfall på 3 mm som tryckeriet efterfrågar. Det blir då enkelt för oss att montera bilden korrekt. När layouten är klar ska vi exportera till PDF.
Utfall görs för att säkerställa att man inte får fula vita linjer i ytterkanterna. Skärmaskinerna har en viss felmarginal som man här kompenserar för. Det är smart att dra ut guider som markerar det utfall på 3 mm som tryckeriet efterfrågar. Det blir då enkelt för oss att montera bilden korrekt. När layouten är klar ska vi exportera till PDF.
Se till att bildens "bounding box" överlappar ända ut till guiderna (eller längre).
Hett tips! Man kan aldrig vara nog försiktig när man ska lämna ifrån sig en produktion för tryck. Eftersom vår produktion kommer att lämnas till ett tryckeri som troligen har en helt annan uppsättning fonter än vi, och vi vill säkerställa att trycksaken har samma typsnitt som vi valt på vår dator, så kan vi skapa objekt av texten. Man genererar helt enkelt vektorobjekt från texten (Type>Create Outlines)som nu kommer att se likadana ut oavsett vilken dator de visas på (att texten konverterats till objekt innebär att man nu inte längre att redigera den med Type Tool, så se till att ha korrekturläst innan!).
Steg 3 - Exportera till Adobe PDF
I dialogen "Export Adobe PDF" sätter vi nu "Adobe PDF Preset: Press Quality", "Standard: None" och "Compatibility: Acrobat 4 (PDF 1.3)".
Under etiketten "Compression" tillåter vi (i enlighet med preset:en vi satte ovan) att bilderna kan nedsamplas till 300 dpi men vi kör utan komprimering "Compression: None".
Under etiketten "Marks and Bleeds" sätter vi utfallet till 3 mm (bleed) och vi lägger till skärmärken (Crop Marks) genom att bocka för checkboxen.
Under etiketten "Output" ställer vi in färgkonvertering för PDF-dokumentet. Eftersom vi redan i Photoshop färgseparerade och anpassade bilden för "Euroscale Coated v2" vet vi att den kommer att se bra ut så när vi väljer "Colour Conversion: Convert to Destination" spelar det ingen större roll om vi väljer "(Preserve Numbers)" eller inte. Däremot ställer vi återigen in "Euroscale Coated v2" som "Destination" och vi väljer "Don't Include Profiles".
Tryck Export.
Något i den här stilen bör din exportdialog se ut.
Originalet är här förberett för tryck enligt konstens alla regler.
Resultat
Vi har nu anpassat vår produktion med utfall och enligt tryckeriets alla krav. Vi har dessutom tagit ett eget beslut och anpassat produktionen för bestruket papper. Såhär ser resultatet ut:
Strålande sammanfattning och guide, Martin!
SvaraRaderaTack för hjälpen! Jag sliter mitt hår att försöka lära mig det här med förberedelse för tryck, din guide var unik i att den var enkel och saklig!
SvaraRadera