2010-01-24

Nyhet: Melodic Fluke - OUT NOW!


Jag fick äran att jobba med den grafiska formen till Melodic Flukes självbetitlade debutalbum. Foto: Martin Knutsson, 2010.


Efter två år "in the making" har Melodic Fluke, ett rockband av halländsk härkomst, släppt sin självbetitlade skiva. Två av bandmedlemmarna är kollegor till mig och jag blev tillfrågad om jag ville hjälpa till med art direction för albumets cover. Det är klart man ställer upp! Jag tänkte här göra lite reklam för skivan men framför allt berätta om designprocessen bakom albumets omslag.

Bandet hade redan idéer kring hur albumets omslag skulle se ut och de hade redan tagit fotografier när jag kom med i bilden (fotograf: Thomas Klenze). Bandet ville nu ha någon slags logotyp till bandnamnet och ha hjälp med layout av låttitlar, "tack-till..." mm. (s.k. linear notes) samt layout och anpassning av materialet enligt tryckeriets riktlinjer.

Uppdraget bestod i att utveckla en logotyp och en grafisk form för produkten som andas de värden bandet förmedlar med sin musik. Man ska få en känsla av musiken genom omslaget.


Logotyp
För att kunna utveckla logotypen bad jag omedelbart om att få höra låtarna för att få en känsla för vilket formspråk som kunde passa innan jag började skissa. Kort därefter fick jag en bränd skiva med låtarna i samma ordning som de skulle ligga på den färdiga skivan. För mig fungerar det bäst att skissa för hand med en bläckpenna på icke-linjerat eller rutat papper. Det Moleskine-anteckningsblock jag fick av min kollega Brice (när jag fyllde år förra våren) tjänar mig väl i dessa avseenden och är vid det här laget full av skisser, lösa idéer och kladd.


En kvantitet av tidiga idéskisser...


... blev successivt mer raffinerade och mer lika slutprodukten.


Jag ville ha någon form av kalligrafiska eller dekorativa element med i loggan för att spegla den där "Home sweet home"-känslan jag fick av musiken, men samtidigt spelar ju bandet rockmusik i stil med Tom Petty & the Heartbreakers och loggan får inte dofta för mycket country. Bandets namn med robusta versala bokstäver såsom en egyptienne (slab-serif) i kombination med dekorativa kalligrafiska element blev lösningen.

Valet av typsnitt stod emellan två av mina absoluta favoritegyptienner: Clarendon och Rockwell. Båda typsnitten hintar om amerikanska värden men jag kände att Clarendons elegans fick vika sig för den tyngd och robusthet som Rockwell bidrar med till loggan.


Clarendon vs. Rockwell (0-1)


Några snabba layoutexempel sattes sedan ihop med några olika loggor i vinrött respektive vitt. Den vita lyfter kompositionen med sitt ljusa och luftiga intryck medan den vinröda utgör en färgklick på omslaget. Bandet föredrog det vinröda alternativet som en referens till Neil Diamonds "Home before dark" samtidigt som fotografiet med elstolparna ju utgör en referens till albumet The Legend of Johnny Cash.


Några olika tidiga layoutalternativ knåpades ihop i Illustrator och mailades till Melodic Fluke för kommentar. De bästa delarna arbetades vidare med.


Layout och färdigställande inför tryck
När väl loggan med sin triangelform var förankrad hos bandet var det dags att skapa layouten i InDesign. Det första steget var givetvis att kolla på tryckeriets mall där alla mått fanns specificerade. Jag snickrade ihop en mock-up i papper för att bättre förstå hur albumet skulle se ut i slutänden. Därefter var det en baggis att konstruera ett gridsystem i InDesign och börja montera text och bild.


Fotografier har färgseparerats enligt tryckeriets krav och text har vektoriserats, utfall på 3 mm. Läs mer om hur man praktiskt går tillväga för att skapa ett tryckfärdigt original i Artikel: Projekt till tryckfärdigt original.


Det blev en och annan provutskrift för att se till att alla detaljer såg bra ut, ett antal möten med Christian och Albin från bandet avverkades där vi diskuterade formen och även såg över korrekturen, men slutligen hade vi ett material som för båda parter kändes klart att skicka till tryckeriet för provtryck.


Mock-ups är icke att underskatta. Här är två olika som jag skapade under projektets gång. Den på rutat papper är givetvis från ett mycket tidigt stadie i projektet.


Provtryck. Sista steget innan man går ut i fullskalig produktion.


När provtrycket kommit från tryckeriet såg vi att layouten satt som en smäck, men bandet ville öka sepiatonen i fotografierna något. Färginställningarna ändrades i respektive bild med Photoshop och sedan uppdaterades länklistan i InDesign. Därefter exporterades en sista PDF att ladda upp till tryckeriets server. Projekt klart.


Sammanfattning
Detta projekt gjordes under hösten 2009 på kvällar efter jobbet och på helger. Den roligaste fasen tycker jag alltid brukar vara i början då man söker efter lösningen genom att skissa och göra research. Att layouta saker kan förvisso också vara kul, men det är ganska mycket ett mekaniskt arbete där man skapar sina layoutregler genom ett grid och sedan flyttar omkring bildelementen inom dessa ramar.

Att arbeta med skivomslag kan nog vara lite likt att jobba med inbjudningskort till ett bröllop. Projektet är ju helt och hållet någon annans baby. I det här fallet var det inga svärmödrar som skulle lägga sig i och ha synpunkter på den grafiska formen (jovisst, vi kan använda Zapfino, för all del! *suck*), men likväl har bandet i detta fall arbetat med skivan i två år och det är självklart att allt måste bli perfekt!

Följande kommentar fick jag via mail efter att ha skickat över en förhandstitt på arbetet. Det känns ju kul att få bekräftelse på att jag kanske pysslar med rätt saker här i livet ändå:



Fy fan va grymt, Knutsson! Hatten av. Alltid kul att jobba med proffs.

- Christian Isaksson, Melodic Fluke



Kolla in Melodic Flukes webbsida och Myspace och köp skivan för en ynka hundring om du gillar vad du hör (kan köpas både via webbsidan och Skivlagret, Halmstad). Musiken lär även dyka upp på Spotify inom kort. Jag uppdaterar detta inlägg när så har skett.


Edit 2010-03-21: Bilder från albumets releasefest på B&B, Halmstad.
Edit 2010-03-21: Fler bilder

2 kommentarer: