2010-01-27

Lektion: Officiell C-kursstart!

Idag körde vi officiellt igång C-kursen med utdelning av kursplaner, genomgång av kursmål etc.

Denna kurs bygger till stor del på fördjupning och uppbyggnad av elevportfolio vilket innebär att det kommer att bli många individuella planeringar och personliga mål i denna kurs.

Detta upplägg har för- och nackdelar. För de elever som har förmåga att planera är detta upplägg jättebra, men det blir tuffare för de som inte har så bra struktur, kan tänka några dagar framåt och heller inte ser samband mellan orsak och verkan...

Fördelarna är att upplägget kommer att ge frihet och erfarenhet av att skapa egna projektplaner. Nackdelarna är att jag som lärare kommer att något sämre inblick i elevernas arbete eftersom jag inte kommer att lägga mig i arbetsprocesserna och röra runt. Samtidigt är vi nu inne i C-kursen vilket medför ett visst ansvar, och det finns naturligtvis förväntningar på eleverna att kunna hantera detta ansvar.

I kursplanen finns flera exempel på projekt som kan genomföras inom ramen för kursen. För att ge några exempel kan Nacka innebandyklubb nämnas där man utlyst en tävling för att ta fram en ny logotyp eller den årliga tävlingen från Svenska FN-förbundet som i år handlar om att skapa en informativ kortfilm om problematiken med personminor. Några elever har egna projekt de vill genomföra inom ramen för kursen, ex. släktingar och vänner som behöver loggor/webbsidor till den egna firman eller arbetsuppgifter som kan kombineras med andra kurser (ex. Projektarbete, 100p) eller med andra profiler på skola (ex. layout av fotobok tillsammans med elev från fotoprofilen eller grafik till journalistelevernas skrivelser).

Jag lovade att posta ett par länkar till t-shirttryckerier för er som vill skapa illustrationer för textiltryck. Här kommer dessa (det finns mallar i .ai-format att tillgå på webbsidorna. Bara att öppna i illustrator och köra igång!):

Tshirt store
Shirtstore.se

Jag kunde förresten inte låta bli att igenom några gamla blogginlägg från denna period förra året. Läs gärna det... jag ser mycket positivt på att årets undervisningsgrupp som helhet inte givit mig gråa hår alls i samma utsträckning! :]

Om detta beror på att årets grupp är mer homogen till sin sammansättning eller att jag blivit mer tolerant är fortfarande föremål för utredning ;]


Och i morgon är det Hans Majestät Konungens namnsdag som grädde på moset.


Grattis kungen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar