2009-02-04

Lektion: 200 poäng C-kurs...

Ni har presenterats för ett tiotal olika uppgifter att välja och vraka bland i denna C-kurs. Några av dem är tävlingar (röj en mina, nolltrefem, greenpeace osv.) medan andra lämnar utrymme för egen tolkning (typografi/arkitektur till exempel). Jag hoppas innerligt att ni kommer att utnyttja tiden till att fylla era portföljer med kvalitativa grafiska produktioner och bli skickligare på att använda våra designverktyg (analoga som digitala).

I C-kursen arbetar vi naturligtvis med den modell av designprocessen som vi gjort sedan A-kursen (läs även inlägg 2008-09-18):

designdokument -> kreativ process (analys/koncept/produktion) -> dokumentation

Koncept och skiss föregås alltid av research! Ni kommer att göra bort er om ni inte tar reda på saker som rör ert projekt. Det verkar vara ett av mina största problem just nu och den procentuella tillväxten av grå hårstrån i min allt tunnare kalufs ökar exponentiellt. Kör inte igång Photoshop/Illustrator innan ni tänkt till, och därefter ska ni kunna motivera varje enskilt streck i kompositionen (annars hör det inte dit och ska följdaktligen bort).

Efter dessa förmaningar vill jag posta lite inspiration till er för att komma igång med C-kursens utmaningar ordentligt. Nedan har jag samlat ihop lite blandade länkar med material. Förvänta er genomtänkt komposition, färganvändning och typografi på denna resa. Klicka på bilderna nedan:




http://www.formfiftyfive.com/?p=3822


http://abduzeedo.com/2007-graphic-design-inspiration

Anton tipsar förresten om Öresundståg och hur de jobbat med typografi och innehåll i sina reklamaffischer. Bilden nedan är hämtad från http://www.oresundstag.se/. Jag ska försöka cykla förbi Halmstad C i eftermiddag och ta en snapshot av affischen som hänger där också, uppdaterar då detta inlägg. Håll till godo.



Massor av ord som kan associeras till tågresor med lekfull typografi arrangerat
i form av en greyhound i full kareta.

EDIT 2009-02-10:

Den tidigare utlovade affischen som Anton tipsat om från Öresundståg ser ut såhär. Anton bidrog med en snapshot redan dagen efter detta inlägg publicerats men det var lite för suddigt. Hur som helst så visar den på ett alternativt utförande på samma koncept som ovan.

Det är alltid kul när elever berättar om affischer eller annat de sett som kan kopplas till utbildningen. Det visar på att jag nått åtminstone ett av mina delmål med graf-profilen.

"Att bredda elevens medvetenhet kring grafisk form".

För visst konsumerar vi alla en massa grafiskt material, oavsett om det är affischer, tidningar, brevpapper eller deklarationsblanketter, men det är först när vi börjar bli medvetna om den grafiska formen och då vi börjar analysera den som vi kan börja utvecklas och bli riktigt skickliga själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar