2010-06-03

Hur man förstör en bra strukturerad tidning.

När jag var på APU så var jag hos grafiken på Länsförsäkringar en eftermiddag, och hon visade mig några av hennes arbeten. Bland annat så visade hon deras årsredovisning som man hade presenterat i en tidning. Hela denna tidningen var allt väldigt snygg och strukturerat, förutom just en lite del. Grafiken på LF hade fått för sig att hon skulle ta med lite bilder från företaget som hade blivit tagna under årets gång. Att ta med såna här bilder tycker jag är en väldigt bra ide för det visar att det har hänt lite roliga grejer under året, och det blir en mer avslappnad känsla över tidningen och inte bara siffror och tråkig text. Men det sättet som hon hade valt att placera bilderna var helt åt helvete. För det först så hade hon tagit bilder som var pixliga sen hade bara lagt ut bilderna lite hur som helst, bilderna låg på varandra och snett ungefär som ett kollage. Ett kollage kan vara väldigt snygg i vissa sammanhang men inte i en årsredovisning där allt är väldigt strukturerat och allt ligger rätt på pixlen.

Som jag sa innan så att ta med bilder från företaget tycker jag är en väldigt bra ide och det blir en lite roligare känsla över allt. Men jag hade inte tagit och lagt bilderna så som hon hade gjort. För det först så hade jag tagit högupplösta bilder och sen så hade jag tagit och gjort som man ser i många biografier att man tar några sidor i mitten av tidningen och lägger ut bildena där. På det här sättet så kan man även ta och skriva några rader om vad som händer på varje bild. Skulle hon ha gjort så här så hade bilderna fått en naturlig avdelning i tidningen och man hade fått ett rast från den tråkiga läsningen. Man hade även behållit den strukturen som var i tidningen och hela tidningen hade vart som ett istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar