2008-12-29

Artikel: Öka din kreativitet! (Del 4/4 - Tips/Tricks)

I denna del av artikelserien kommer jag att på enklaste sätt ge tips och tricks på hur man kan få mer motivation, inspiration och nya intryck.

Artikelserien består av fyra delar:

Del 1 - Introduktion
Del 2 - Teori
Del 3 - Metoder
Del 4 - Tips/Tricks


Vi har hittills talat om kreativitet på ett mer eller mindre allmänt plan. Jag tänkte nu försöka delge mina egna, inte ogrundade men kanske heller inte vetenskapligt bevisbara erfarenheter.

Kreativitet och inspiration är för mig skiljda åt. Inspirationen är överordnad kreativiteten. Gemensamt för de båda är att de verkar följa något slags sinusmönster i toppar och dalar. Det finns perioder då jag ligger på botten och då skäms jag såklart lite över att inte får saker gjorda. Min semester var en sådan period. Istället för att jobba med att fixa lägenheten som jag planerat så kitesurfade jag. Detta var ett bra sätt för min rekreation, men det hjälpte mig knappast styra upp förvaringsmöjligheterna i hallen. För att finna inspiration måste man bryta mönster och få nya intryck...


Begränsa dig!
Begränsningar gör iallafall mig kreativ. Jag har hört några av er säga att ni tycker det är svårt med alla begränsningar vi sätter upp under kursmomenten, men tro mig... arbetsuppgifterna blir ogreppbara utan dem.

Tiden är en typ av begränsning. Den kan förvisso kan vara stressande, men den ger en rejäl spark i baken och får en att göra jobbet. Har man en deadline på sig och det hänger mycket på spel om så kan mycket väl Wallas kreativa process kicka in (läs del 2/4 - Teori) och hjälpa till på traven.

Ett annat sätt är att begränsa det fysiska rummet. Stäng av TV:n och fly från alla störande moment till exempel. Jag brukar å andra sidan föredra att ta på mig mina AKG-lurar och lyssna på instrumental musik för att eliminera störande element i omgivningen. Sen kan jag sitta och skissa i lugn och ro. På gott och ont missar jag dock en del telefonsamtal på detta vis. Jag läste förresten en artikel för ett tag sedan som handlade om manusförfattare till några av de stora TV-serierna i USA. Dessa författare samlas i en avskalad källarlokal utan fönster när de arbetar.


Men det finns fler begränsningar som triggar kreativiteten. Att begränsa material och metoder kan vara en bra idé.
Idag är vi bortskämda med högupplösta färgsprakande interface i våra datorer med tusentals mallar och presets vad vi än tänker företa oss. Jag brukar pixla på min Atari ST från 1985. Inga Photoshop-filter där inte, och max 16 färger på skärmen samtidigt. Upplösningen är 320x200 där varje pixel naturligtvis sätts på plats manuellt. Terapiarbete, ja, men ett oerhört roligt och inspirerande sådant!



På liknande grunder har jag i princip slutat göra MIDI-baserad musik. Idag kan du göra i princip allt med tillräcklig infrastruktur. Du behöver inte ens ha ett innehåll. Budget till teknikparken verkar vara en avgörande faktor som skiljer elit från amatör och jag har övergått till mer begränsade gränssnitt för att skapa musik (senast jag jobbade med MIDI var 2005 då jag gjorde musik till en modevisning). Ljudchippen i Atari ST (1985) och Gameboy (1989), båda 4-bit SSG till strukturen, främjar min kreativitet. Att problematisera och söka lösningar i de här gamla systemen medför en massa pusslande för att få en så optimal ljudbild som möjligt i sammanhanget.

Lösningen blir - som sig bör - en produkt av förutsättningarna.

Prova själv att begränsa dig på detta vis. Hur många pixlar (bredd x höjd) behöver du för att skapa ett fullt läsbart pixelbaserat typsnitt? Behöver du 5x8 px/tecken, eller kan du pressa ner dimensionerna ytterligare kanske?


5x8-pixels fonter används ofta i mindre gränssnitt såsom i miniräknare etc.


Gör studiebesök!
Att träffa någon sakkunnig inom det område man arbetar eller att besöka ett museum brukar kunna få igång motivationen. Eller kanske kan man gå på en fotbollsmatch? Du behöver knappast vara sportintresserad för att få ut något av 20.000 jublande supportrar när Blåvitt gör mål. Det hela handlar om att få nya intryck! Dessutom kan studiebesök vara oerhört viktiga om du jobbar med reklamprojekt exempelvis. Som referens kan skolexemplet om David Ogilvys (1911-1999) studiebesök på Rolls-Royce lyftas fram där han fick uppslag till den copy som ökade företagets försäljning med 400% Han talade med ingenjörerna bakom bilen och kom fram till:

"At 60 miles an hour the loudest noise in this new Rolls-Royce comes from the electric clock."
- David Ogilvy (Ogilvy & Mathers)


Läs böcker eller köp inspiration!
Jag köpte en massa böcker på bokmässan nu i höstas och gick på inspirationsföreläsningar (läs inlägg: 2008-10-05). Att ha tillgång till referenslitteratur är ovärderligt. Ta en kopp kaffe/te och bläddra i konstböcker eller facktidskrifter. Biblioteket är en guldgruva i de här sammanhangen! Se hur andra gjort, kan du omsätta deras idéer på något sätt, eller kanske kommer du på något helt nytt..?
När inget annat hjälper kan inköp av ny teknik ge incitament att jobba hårdare. Jag måste då rekommendera 3DConnexion SpaceNavigator och Wacom Intuos-serien som jag själv använt i flera år. Verktyg som är en ovärderlig länk mellan människa-maskin och som verkar för en arbetsmiljö med mindre friktion, både fysiskt och mentalt.


Printa saker!
Det är alltid en ego-boost att se sina bilder i tryck. Så när du gjort något du är riktigt nöjd med, printa ut och sätt upp på väggen istället för att låta den ligga som magnetiska laddningar på nån gammal hårddisk. Så säg till när du vill printa med 4880:n, så sätter vi upp det i salen eller på någon annan plats i skolan.


Ställ upp i en tävling!
Det är oerhört motivationsdrivande att ställa upp i en tävling. Att tävla ger en extra kick i baken, men samtidigt är man mån om att göra ett riktigt bra jobb eftersom andra kommer att bedöma och ge feedback på arbetet. Om man sedan dessutom vinner blir det en enorm ego-boost som inspirerar till fler genomtänkta arbeten.

Tidigare har jag ställt upp i idétävlingar, grafiktävlingar, musiktävlingar mm. och vunnit cyklar, resecheckar mm. Oftast symboliska motprestationer mot vad tävlingsarrangörerna fått ut i sin tur, men det är alltid roligt att tävla och meriten i sig är värdefull.

Nästa tävling som intresserar mig tipsade jag om i ett tidigare inlägg. Skateboard-designtävlingen på Hollywood.se har deadline 8/1. Om du inte börjat skissa är det hög tid nu. Högvinsen lär även här vara symbolisk i den bemärkelse att den troligtvis inte kommer att stå i proportion till arbetsinsatsen bakom det vinnande bidraget, men det är alltid kul att tävla och meriten är i sig helt klart värd att föra in i sitt CV eller portfolio.


Avslutande ord...
Som synes är kreativitet ett område utan definitiva svar, men jag hoppas och tror att denna artikelserie lämnar er med något mer kunskap och att ni återkommer till denna när ni gör era arbeten. Det har i vilket fall varit lärorikt för mig själv att reflektera kring frågorna, och inte minst i att klä dessa tankar i ord.

2 kommentarer:

  1. "Budget till teknikparken verkar vara en avgörande faktor som skiljer elit från amatör"

    För låg standard hos slutanvändare / slutkund tror jag är bidragande! Om alla hade ställt högre krav i takt med utvecklingen så hade kunskapen hos skaparen, inte priset på tekniken, varit avgörande tror jag.

    Detta skriver jag mest för att se hur andra löst sin kommentar-funktion x)

    //pontus smh06

    SvaraRadera
  2. God fortsättning Pontus! Jovisst hade det varit önskvärt om kunskap och talang satts i första rummet, och många verkar ha slagit igenom i radio och på MTV utan nämnda egenskap.

    Sen är det ju också som du säger att de stora massorna finner sig i vad de får.

    Jerry Seinfeld ställde sig frågan: "Varför skulle någon vilja se min show?". Svaret kläcktes omgående: "Because it's on TV!"

    Lycka till med ditt kodande!

    SvaraRadera