2009-09-18

Nyhet: Bok- och biblioteksmässan 2009

Den 25:e Bok- och biblioteksmässan går av stapeln på torsdag-söndag nu i veckan. I likhet med förra året kommer Grafiska torget att finnas på plats och givetvis måste jag åka upp och ta del av några gratisföreläsningar och köpa en trave böcker. Jag har lyft en förfrågan till rektor och hoppas få ett litet anslag tilldelat oss att köpa referenslitteratur till skolan och grafutbildningen.

Böcker som jag vill köpa in och som jag vet finns på mässan är Arne Heines bok om typografi samt Tryckfärgguiden (en bok som bygger på hur processfärger upplevs olika beroende på vilken kvalitet och bestrykning pappersmaterialet har). Dessutom ligger Müller-Brockmanns Grid systems in Graphic design högt på önskelistan, men den kanske jag får jaga rätt på via adlibris/bokus eller i västa fall ebay.

De miniföreläsningar jag planerar att kolla in är följande. Alltid snappar man upp något nytt!

Lö 10.30–10.50, InDesign - Görans fem bästa tips
Lö 11.30–11.50, Bloggen - Snart företagets viktigaste reklamkanal
Lö 14.30–14.50, IKEA - design och identitet

Har ni möjlighet så tycker jag definitivt att ni ska åka upp till Göteborg och ta en dag inne på mässan. Även om det brukar vara ruskigt mycket folk och dyr fika så brukar man komma berikad därifrån.



Förra året skrev jag så här om Bok- och biblioteksmässan:

Nyhet: Bok- och biblioteksmässan
Reportage: 3 miniföreläsningar och några kilo böcker

1 kommentar: