Denna artikel skrev jag redan HT2007 då jag hade funderingar kring att börja publicera tankestoff som rör design och reklam/marknadsföring. Naturligtvis har jag funderat både en och två gånger på om jag ska publicera denna artikel med tanke på sitt i sammanhanget kanske kontroversiella innehåll, men efter många om och men... nu kör vi. Jag hade snubblat över ett blogginlägg, säger mina ett år gamla anteckningar. Detta inlägg påminde mig om ett ämne jag tänkt basera en föreläsning på och det gav mig uppslag på hur man skulle kunna förklara principen för tag lines.
Blogginlägget har en ytlig framtoning där en kvinna skriver om sina ansträngningar att hitta ett par nya jeans. Hennes berättelse leder oss genom olika provrum och butiker, men av olika anledningar finner hon inga jeans hon trivs i. Detta pågår ända tills ett kvinnligt butiksbiträde i en av butikerna börjar känna på passformen kring stussen varpå kvinnan i fråga ser detta som en komplimang och köper byxorna.
Jag känner naturligtvis inte till sanningsgraden i denna berättelse, men det är inte viktigt i sammanhanget. Kunden fick direkt respons på sitt val av byxor genom biträdets kanske något gränsöverskridande handling.
Varje företag som säljer produkter eller tjänster måste marknadsföra sig själva för sin egen överlevnad. Denna berättelse tillför mycket näring för ett intressant resonemang. Hur skulle du marknadsföra ett företag? Med slogans, tag lines, logotyper och bilder? Ja, det är högst troligt, men hur skulle du utforma dessa?
Designern/reklammakaren identifierar ett behov. Kvinnan i berättelsen är inte ute efter vilka jeans som helst. Då hade hon inte varit så kräsen. Nej, hon behöver det rätta paret jeans vilka i hennes fall uppenbart ska ge rättvisa åt stussen.
Förutsatt att vi känner till lite om marknadsflöden och hur man försöker bryta igenom mediebruset för att få gehör från konsumerten, så kan vi behöva tänja lite på reglerna om vad som är passande eller politiskt korrekt. Med utgångspunkt i detta resonemang skulle vi kunna diskutera ett par exempel på bättre eller sämre taglines. Vi försöker se jeansföretaget i fråga framför oss, vi kallar det BLUE för att göra saken tydligare.
Vi kan nu börja i princip var som helst när vi ska ta fram vår tagline. Möjligheterna är oändliga, och just däri ligger ett problem. Reklammakaren har här ett försprång som redan tidigt insett att jeansens passform varit avgörande för konsumentens inköp. En tagline såsom "BLUE - säljer bra passform" skulle dock inte ge något gehör ifrån konsumentens sida. Varför? Jo, även om denna birad kanske förtydligar företagets verksamhet i någon mån så tillför de inget nytt. "Volkswagen - Das Auto" är ett exempel av liknande karaktär, men där är å andra sidan varumärket så väletablerat att man kanske inte behöver utveckla sin tag line mer än så. Hursomhelst så förutsätter konsumenten att tillverkaren tänkt på passformen i sina jeans, eller att Volkswagen tillverkar bilar. Denna tagline ger inte BLUE den identitet som kan skilja företaget från någon annan jeansfabrikant och därför kan konsumenten likgiltigt välja att köpa sina jeans från ett annat märke utan att det berör henne det minsta.
Vi vill ju få konsumenten att höja ögonbrynen för just detta varumärke! Att visa attityd kan definitivt göra större inverkan på konsumenten och reklammakaren inser att en tag line såsom: "BLUE - säljer tajta jeansrövar" (viket är ett annat sätt att beskriva att deras jeans har bra passform) definitivt skulle påverka folk. Moraltanter skulle sätta kaffet i vrångstrupen medan andra skulle le åt det underfundiga i ordvalet och kanske känna sig lite rebelliska när de betalar i kassan. En större massa skulle bli medveten om varumärket BLUE och det skulle få en starkare identitet genom sin utstickande tag line i kombination med övriga element i sin stilmall. Sannolikt skulle fler konsumenter överväga att köpa ett par BLUE-jeans om de jämfördes med ett par Noname-dito på grund av att att namnet känns igen, eller just på grund av företagets kaxiga attityd.
Sen måste man naturligtvis ha i åtanke att denna kaxighet inte kan appliceras på vilket företag eller organisation som helst. Vad tror du skulle hända om vi hade en tag line med likvärdig slagkraft vår skola? Kommentera gärna!
Blogginlägget har en ytlig framtoning där en kvinna skriver om sina ansträngningar att hitta ett par nya jeans. Hennes berättelse leder oss genom olika provrum och butiker, men av olika anledningar finner hon inga jeans hon trivs i. Detta pågår ända tills ett kvinnligt butiksbiträde i en av butikerna börjar känna på passformen kring stussen varpå kvinnan i fråga ser detta som en komplimang och köper byxorna.
Jag känner naturligtvis inte till sanningsgraden i denna berättelse, men det är inte viktigt i sammanhanget. Kunden fick direkt respons på sitt val av byxor genom biträdets kanske något gränsöverskridande handling.
Varje företag som säljer produkter eller tjänster måste marknadsföra sig själva för sin egen överlevnad. Denna berättelse tillför mycket näring för ett intressant resonemang. Hur skulle du marknadsföra ett företag? Med slogans, tag lines, logotyper och bilder? Ja, det är högst troligt, men hur skulle du utforma dessa?
Designern/reklammakaren identifierar ett behov. Kvinnan i berättelsen är inte ute efter vilka jeans som helst. Då hade hon inte varit så kräsen. Nej, hon behöver det rätta paret jeans vilka i hennes fall uppenbart ska ge rättvisa åt stussen.
Förutsatt att vi känner till lite om marknadsflöden och hur man försöker bryta igenom mediebruset för att få gehör från konsumerten, så kan vi behöva tänja lite på reglerna om vad som är passande eller politiskt korrekt. Med utgångspunkt i detta resonemang skulle vi kunna diskutera ett par exempel på bättre eller sämre taglines. Vi försöker se jeansföretaget i fråga framför oss, vi kallar det BLUE för att göra saken tydligare.
Vi kan nu börja i princip var som helst när vi ska ta fram vår tagline. Möjligheterna är oändliga, och just däri ligger ett problem. Reklammakaren har här ett försprång som redan tidigt insett att jeansens passform varit avgörande för konsumentens inköp. En tagline såsom "BLUE - säljer bra passform" skulle dock inte ge något gehör ifrån konsumentens sida. Varför? Jo, även om denna birad kanske förtydligar företagets verksamhet i någon mån så tillför de inget nytt. "Volkswagen - Das Auto" är ett exempel av liknande karaktär, men där är å andra sidan varumärket så väletablerat att man kanske inte behöver utveckla sin tag line mer än så. Hursomhelst så förutsätter konsumenten att tillverkaren tänkt på passformen i sina jeans, eller att Volkswagen tillverkar bilar. Denna tagline ger inte BLUE den identitet som kan skilja företaget från någon annan jeansfabrikant och därför kan konsumenten likgiltigt välja att köpa sina jeans från ett annat märke utan att det berör henne det minsta.
Vi vill ju få konsumenten att höja ögonbrynen för just detta varumärke! Att visa attityd kan definitivt göra större inverkan på konsumenten och reklammakaren inser att en tag line såsom: "BLUE - säljer tajta jeansrövar" (viket är ett annat sätt att beskriva att deras jeans har bra passform) definitivt skulle påverka folk. Moraltanter skulle sätta kaffet i vrångstrupen medan andra skulle le åt det underfundiga i ordvalet och kanske känna sig lite rebelliska när de betalar i kassan. En större massa skulle bli medveten om varumärket BLUE och det skulle få en starkare identitet genom sin utstickande tag line i kombination med övriga element i sin stilmall. Sannolikt skulle fler konsumenter överväga att köpa ett par BLUE-jeans om de jämfördes med ett par Noname-dito på grund av att att namnet känns igen, eller just på grund av företagets kaxiga attityd.
Sen måste man naturligtvis ha i åtanke att denna kaxighet inte kan appliceras på vilket företag eller organisation som helst. Vad tror du skulle hända om vi hade en tag line med likvärdig slagkraft vår skola? Kommentera gärna!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar