Höstterminen har passerat med rasande fart. 200 poäng grafisk kommunikation i A- och B-kurserna med ganska blandade moment för att få perspektiv på verksamhet och känsla för vad man gillar och är duktig på. Vårterminen ska präglas av mer fördjupande moment inom bland annat typografi, reklam, logotyper/varumärken mm. Bland annat ryktas det ett skarpt case där eleverna ska ta fram en grafisk profil åt en lokal verksamhet, det talas också om designtävlingar.
Under B-kursen har eleverna byggt strukturen för sin portfolio i antingen fysisk form eller digital form. Tanken är att man ska samla sina bästa arbeten i denna (kvalitet går före kvantitet) och att i C-kursen ha portfolion i åtanke när man arbetar med sina uppgifter/projekt. Till vårterminen ska vi låta fotografera/screencapure:a dessa och publicera här på bloggen.
Kan i detta inlägg också passa på att blicka tillbaka på caset med vinetiketter som gjordes tidigare i höstas (läs här). Appropå etikettdesign så tyckte jag att flaskorna från årgångsglöggsamlingen min sambo köpte tidigare denna månad var intressanta och stiligt förpackade. Noterar nu efter lite googlande att designbyrån Blidholm Vagnemark Design (BVD) faktiskt vunnit pris för formen (detta var 2006).
Man har med sin formgivning skapat intresse för produkten hos en yngre målgrupp... Läs juryns motivering på Swedish Design Award.
Foto: Martin Knutsson
Foto: Martin Knutsson
Om du har något att rapportera under ledigheten, kör på, gör det! Jag kommer sannolikt att posta nya inlägg så kolla gärna in ibland. Ha nu ett riktigt skönt jullov så ses vi i januari igen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar