2009-01-26

Lektion: Veckor i kommersialismens tecken...

Idag börjar temaveckan på LBS i Halmstad. Vecka 5 har varit en stående punkt på personalmötenas dagordning sedan tidigt i höstas och planering och förberedelser har skett fortlöpande fram till denna dag. Temat är "Reklam" och eleverna blandas mellan årskurserna i grupper om ca 8 personer för att genomföra olika "skarpa" case mot företag i regionen. Låt oss hoppas på en för eleverna givande period. Mer om temaveckan enligt senare.

Undervisningen sedan skolstarten i vecka 2 har för min del i stort varit förberedande inför denna temavecka och jag ska sammanfatta vad som gjorts...

Som inledande moment i C-kurserna i Grafisk kommunikation och Fotografisk bild gjordes ett samprojekt mellan graf- och fotoeleverna där de under den första veckan skulle imitera en befintlig reklamannons och under andra veckan skulle skapa en egen reklamannons.

Nedan visas ett axplock av elevernas imitationsannonser. Man skulle försöka efterlikna bland annat komposition, typografi, färgskala och ljussättning. Original till vänster, imitation till höger:


Coca Cola - Dennis och Christoffer



GB Glace - Benjamin, Kajsa och Olivia


APS - Anton, Danielle och Therese


Till de egna reklamannonserna var deadline förlängd för att man inte skulle uppleva någon tidsbrist, men att komma på ett koncept baserat på produktens huvudsakliga köpargument är abstrakt och inte helt enkelt.

Att utveckla koncept är för mig den mest fascinerande och troligen den största utmaningen i designprocessen. Det fungerar på samma sätt inom alla former av produktutveckling. Oavsett om du jobbar med reklamprodukter eller designar mobiltelefoner så bryter du ner ett problem till sina grundkriterier för att sedan bygga upp dem till en logisk och estetiskt tilltalande lösning.

Det handlar om att kommunicera till mottagaren på enklast möjliga sätt och mottagaren ska kunna ta till sig informationen, förstå den och acceptera den inom loppet av ett par sekunder. Därför kan produkten inte sända tvetydiga signaler genom sin utformning som distraherar från "budskapet". Alla ingående element i produktionen ska betraktas kritiskt.

"Vilket är budskapet?", "till vilken målgrupp?". "Vill min uppdragsgivare att hans/hennes värderingar ska inspirera/vara del av lösningen?" och så vidare... Den här typen av frågor är oerhört viktiga, för ställer vi dem inte har vi ingen aning om i vilken ände vi ska börja arbeta.

Detta är något jag naturligtvis försöker lära ut, men det är som sagt inte helt enkelt att greppa. Att utveckla koncept tillhör det abstrakta tänkandet och det krävs lite övning och erfarenhet för att få till det. Som tur är har vi mallar och formulär som hjälper oss i detta arbete!

Nedan visas ett axplock av elevernas egna annonser:


Seagate - Alexander, Emil och Pontus


H&M - Emma, Linda och Kim



Forever - Nicolina och Åsa


Hoppas ni tyckte att samarbetet var roligt och lärorikt! Ni kommer att få kommentarer på dessa arbeten efter vecka 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar