Ja, jag undervisar ju inte bara i medieämnen utan har även ett par klasser i konsthistoria där vi kronoliskt traglat oss igenom konststilar från mitten av 1800-talet och fram till de samtida uttryck vi ser omkring oss idag. Ett studiebesök blev belöningen för allt slit. Tack för att du halar fram plånboken rektor Joakim!
Konsten är i ständig förändring och är ofta beroende av vad som sker i samhället. Modernismen dyker upp som en gubbe i lådan kring sekelskiftet 1800-/1900-tal och det är just denna era av förändring som Mjellby konstmuseum inriktar sig på. Modernismen fokuserar på den tekniska utvecklingen. Inom litteraturen återfinner vi ex. Harry Martinssons berättelse om rymdskeppet Aniara, inom produktdesign och arkitektur söker man sig till de enkla linjerna och de avskalade formerna och i bildspråket återfinner vi både och där motiven i större utsträckning föreställer maskiner och objekten på olika sätt abstraherats eller reducerats till sina grundformer. Grafisk formgivning har givetvis också modernismen att tacka för mycket, inte minst inom typografi, layout och strukturregler rent allmänt (ex. grids).
Mjellby konstmuseums permanenta utställning visar Halmstadgruppen, sex herrar som under tidigt 1900-tal studerade konst under mästarna nere i Europa och framför allt i kulturmetropolen Paris. De tog sina nya kunskaper med sig hem och omsatte i sina egna konstverk som ofta har tydliga referenser till Halmstad och den halländska kuststräckan.
Men det var bara en av anledningarna till varför vi var där. Museets aktuella utställning bygger nämligen på en kvinnlig dansk konstnärinna som hette Franciska Clausen. Helt främmande för mig tills nu. Hon har aldrig tidigare ställts ut i Sverige, och det var över tio år sedan hon ställdes ut i sitt hemland. Hon var med i konst- och kulturhändelsernas centrum på 20- och 30-talet. Som 16- 17-åring begav hon sig från sin hemstad i Danmark för att studera konst i Tyskland (där hon för övrigt gick i samma klass som en av Halmstadgruppens medlemmar) och kom senare att tillhöra den närmaste kretsen till Fernand Léger i Paris och Piet Mondrian (två konsthistoriskt riktigt stora namn). Tyvärr slog hennes konst aldrig igenom i hemlandet då avantgardekonsten var allt för nyskapande och rebelliskt för de konservativa danskarna...
Det är sorgligt att så många begåvade kvinnliga konstnärer hållits i skymundan. Man hör sällan talas om impressionisten Mary Cassatt eller konstruktivisten Lyubov Popova. Samtidigt är det intressant och spännande... Vem ska vi få upptäcka härnäst?
Nedan följer en bildkavalkad (Foto: Martin Knutsson, 2009).
Frida och Martin P från ESH08 ilastar bussen med höga knän och glada hurrarop.
Detta är Franciska, den rebelliska modernist vi idag ska presenteras inför. Joakim från ESH07 betraktar andaktsfullt fotografiet.
Caroline, en av våra två guider, delger oss museets bakgrund och introducerar oss för Franciska. "Angenämt!"
Ida och Emelie E från ARH08 ser skeptiska ut och har fastnat i kamerans fokus.
Eleverna var så många att vi delat in dem i två grupper. En grupp fick plats i den här bilden.
Martin L från ESH08 tittar hellre på sina klasskamrater än på konstverket. "Men Marcus, du ser ju ändå lite kubistisk ut..."
Owe, vår andra guide, berättar engagerat, vevar med armarna, och analyserar Halmstadgruppens måleri.
Karim från ESH07 har redan bestämt sig... "Jag ska stå emot... jag tänker inte låta mig förföras av finkulturen. Det är hårdrock som gäller! Det är... gaah!"
Denna konkreta tavla av Halmstadgruppens Esaias Thorén påminner i mångt och mycket om Olle Baertlings arbeten. Brice var för övrigt mycket förtjust i guldramen och kommer nu sannolikt att förkasta sina minimalistiska ideal till förmån för förgylld rokoko och kitsch.
Pauline, Evin, Frida, Lucas, Stephanie och Lejla från ARH08 ser tydligt kopplingen mellan konst och arkitektur, men börjar ändå bli trötta i benen och sugna på rast. Joakim från ESH07 står tappert rak i ryggen.
Sagt och gjort. 15 minuter rast utdelas, och vad kan väl vara bättre än att ta det kallt i försommarsolen på museets innergård? Sebastian, Adam, Rasmus, Erik, Karim och Gustav från ESH07 återser varandra efter att ha guidats i skilda grupper.
Är gräset verkligen grönare på andra sidan? Elvira, Lina, Mimmi, Fawzy och Anton från ARH08 verkar ha det rätt bra där de sitter, men på andra sidan glasrutan synes iallafall undertecknad, likt toppen på en spjutspets om ni följer perspektivlinjerna.
Men rasten går fort. Angelika och Angelica från ESH07 beger sig tillbaka in igen för samling inför bildanalysövning.
Övningen går ut på att eleverna samlas i grupper och diskuterar ett av konstverken som finns i museets samling utifrån givna premisser. Emelie E från ARH08 tar befälet över sin grupp bestående av klasskamraterna Lucas och Joel, samt Karim och Gustav från ESH07. "Vaddå plastiska element!? Vad menar de?"
Gruppdiskussionerna pågår på olika platser i museets ljusa lokaler. Och här lämnar vi Mjellby konstmuseum för den här gången med löfte om ett säkert återbesök.
Tack för en fantastisk eftermiddag och start på veckan!
Riktigt fina bilder här, Martin! Såg att du satt med Photoshops "grid"/rutnät och gjorde lite pill med beskärningen. Då blir det ju också riktigt fin balans i kompositionen. De ljusa tonerna är också upplyftande. Jag håller på att traggla mig igenom konsthäftet du gav mig men det dröjer ett tag. Sedan kan vi snacka postmodernism!
SvaraRadera