Gb-glass kör en intressant marknadsföringskampanj via community:t bilddagboken.se. Utöver reklambanners på sidan finns även möjligheten att testa vilken glass som just "du är" av sommarens nyheter. Genom att svara på ett antal frågor får du fram ett resultat.
Ditt resultat publiceras sedan som en bild på din profil så att alla kan ta del av vilken glass som representerar just dig.
Vips så gör du helt plötsligt själv reklam i din egen bilddagbok och alla som besöker dig får möjlighet att själv ta reda på vilken glassort man är.
Via denna marknadsföring utsätts man av en smart och ganska omfattande reklamkampanj där glassarna kopplas till din personlighet. I och med att många väljer att själva vara med och undersöka sin egen glasstyp så blir reklamen väldigt effektiv. Det här är inte en reklam som du bara bläddrar förbi. Du är aktivt med och deltar i den. Att ditt resultat också läggs upp som en bild gör att reklamen får extra uppmärksamhet eftersom att syftet med bilddagboken är att dela med sig av sin vardag och hålla kontakt med vänner just genom bilder. De personer vars bilddagbok du bevakar är personer som intresserar dig.
Det här är absolut en smart och intressant reklamkampanj men för mig personligen så får det lite motsatt effekt. Efter ett tag tröttnar man på att ständigt se bilder på glassar, speciellt hos de personer som man i vanliga fall ser fram emot bilder ifrån. Men visst lyckas de bra med att marknadsföra sitt nya utbud hos sin målgrupp och visar kreativitet när det gäller att anpassa reklam till dagens samhälle.
/Kajsa Lundström
Ditt resultat publiceras sedan som en bild på din profil så att alla kan ta del av vilken glass som representerar just dig.
Vips så gör du helt plötsligt själv reklam i din egen bilddagbok och alla som besöker dig får möjlighet att själv ta reda på vilken glassort man är.
Via denna marknadsföring utsätts man av en smart och ganska omfattande reklamkampanj där glassarna kopplas till din personlighet. I och med att många väljer att själva vara med och undersöka sin egen glasstyp så blir reklamen väldigt effektiv. Det här är inte en reklam som du bara bläddrar förbi. Du är aktivt med och deltar i den. Att ditt resultat också läggs upp som en bild gör att reklamen får extra uppmärksamhet eftersom att syftet med bilddagboken är att dela med sig av sin vardag och hålla kontakt med vänner just genom bilder. De personer vars bilddagbok du bevakar är personer som intresserar dig.
Det här är absolut en smart och intressant reklamkampanj men för mig personligen så får det lite motsatt effekt. Efter ett tag tröttnar man på att ständigt se bilder på glassar, speciellt hos de personer som man i vanliga fall ser fram emot bilder ifrån. Men visst lyckas de bra med att marknadsföra sitt nya utbud hos sin målgrupp och visar kreativitet när det gäller att anpassa reklam till dagens samhälle.
/Kajsa Lundström
Definitivt ett smart sätt att möta sin målgrupp på deras hemarena. Sannolikt kommer många också att testa "sin" glass i sommar. Själv är jag ju sedan gammalt helt såld på Lakritspucken, vansinnig att den kostar 14:- nu (minns när den kostade 6:-).
SvaraRaderaVälformulerat och intressant inlägg. Måste man ha ett konto på bilddagboken för att göra testet?
vilken sida måste man gå in på för att göra glass testet??
SvaraRaderaJa, ett konto är krav för att göra testet på bilddagboken. Kampanjen verkar vara slut och borttagen från bilddagbokens sida.
SvaraRadera