Avslutning för åk1 och åk2 idag med tal, diplomutdelning och musik. Min kollega Magnus har fotodokumenterat spektaklet på lbsfoto.blogspot.com där även undertecknad har fastnat på någon bild med keytar i högsta hugg. I morgon tar våra treor studenten. Separationsångesten är ett faktum.
Grafisk kommunikation A, B och C är 400p vilket i tid motsvarar ungefär 400 timmar. Att slå ut detta mot högskolan i tid räknat skulle bli ca 15 hp. Kursmålen är breda och i vissa fall kanske något föråldrade men handlar generellt om att eleven ska lära sig verktygen, få inblick i branschen med dess krav, standarder, yrkesroller, lagar och regler etc.
Grafisk kommunikation A, B och C är 400p vilket i tid motsvarar ungefär 400 timmar. Att slå ut detta mot högskolan i tid räknat skulle bli ca 15 hp. Kursmålen är breda och i vissa fall kanske något föråldrade men handlar generellt om att eleven ska lära sig verktygen, få inblick i branschen med dess krav, standarder, yrkesroller, lagar och regler etc.
Tårtdiagrammet visar tidsaspekten på grafprofilen kontra en treårig högskoleexamen.
Som diagrammet illustrerar är profilen ganska liten om man ställer den bredvid en treårig utbildning på högskola/universitet, och ännu mindre blir den naturligtvis om vi jämför med 4- eller 5-åriga högskoleutbildningar. Men visst kan elever som utnyttjar lektionstiden fullt ut bli duktiga! Omvänt kan man också se att elever som inte utnyttjar lektionstiden sannolikt inte har så mycket att komma med i en konkurrenssituation.
Ambitionen med profilen på LBS i Halmstad är att eleven ska få kunskaper om verktygen, branschen etc. och få möjlighet att utveckla ett eget formspråk och att samla sina bästa arbeten i en portfolio.
Kajsa kom in en eftermiddag häromdagen och fotograferade ett axplock av sina arbeten. I nästa inlägg kommer jag publicera hennes elevportfolio så kolla in här snart igen!
Annars får jag tacka för det här läsåret. Det har varit roligt att arbeta med er (oftast) ;]
Tills vi ses igen!
Ambitionen med profilen på LBS i Halmstad är att eleven ska få kunskaper om verktygen, branschen etc. och få möjlighet att utveckla ett eget formspråk och att samla sina bästa arbeten i en portfolio.
Kajsa kom in en eftermiddag häromdagen och fotograferade ett axplock av sina arbeten. I nästa inlägg kommer jag publicera hennes elevportfolio så kolla in här snart igen!
Annars får jag tacka för det här läsåret. Det har varit roligt att arbeta med er (oftast) ;]
Tills vi ses igen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar